3D skrivare för 347 dollar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Rick81

3D skrivare för 347 dollar

Inlägg av Rick81 »

Det är bara att börja donera...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: 3D skrivare för 347 dollar

Inlägg av Klas-Kenny »

Kopierar mina fördomar om den som jag skrev i "Allmänna 3D-printer-tråden".
Klas-Kenny skrev:Jag tycker att den där skrivaren verkar rätt hemsk, man har verkligen gått efter utseende före funktion.

Bara en sån grej som att inte kunna se vad som händer *herregud*

Men visst, om skrivaren är helt perfekt i alla avseenden, så är den säkert helt fantastisk, då behöver man ju inte se eller någonting. Men jag har extremt svårt för att tro att fallet är sådant, den kommer förmodligen att skriva ut precis som alla andra och kräva lite specifika inställningar för många utskrifter, behöva underhåll i form av kalibrering, smörjning, rengöring etc. Vilket inte ser ut att vara ett dugg smidigt att utföra.

Och ang. filamentet, jo tjena. "Bara stoppa ner änden i hålet så är det klart!" OK, kanske. Om det är som så att den förra kassetten tagit slut, och man vill fortsätta med samma färg. Men är det bara som så att man vill byta färg mitt i en rulle, då är det lite knöligt att ta bort det gamla filamentet för att inte få kvar rester, jag tror inte det är någon skillnad här. Fast jag känner mig lite tveksam till om designen ens tillåter att man kan göra det på ett bra sätt..

Sen var ju utskriftsstorleken rätt bra begränsad också.

Så nä, om man besitter förmågan att bygga någonting annat och kan hantera mer än en touch-knapp, så skulle jag rekommendera någon helt annan skrivare.
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Behöver du se ditt skrivarhuvud i bläckstråleskrivaren också?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej, men min bläckstråleskrivare litar jag på att den skriver som den ska.

En 3D-skrivare av lite billigare modell sköter sig inte alltid, den har en hel del parametrar som man behöver justera för nästan varje utskrift och när det inte blir bra är det väldigt mycket lättare om man faktiskt ser exakt vad som händer etc.
Men visst, som jag skrev så om den sköter sig exemplariskt i alla lägen så är det ju inget problem, men det tror jag knappast att den gör.

Sen så ska man inte glömma hur spännande det är att sitta och kolla på när skrivaren jobbar. :drool:
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Det tror jag inte heller, men jag förstår helt och hållet tanken med att kapsla in allt, vanligt folk är rädda för teknik, ser det avancerat ut är det det (Generalisering!), ställer du in en RepRap till gemeneman är jag rätt säker på att många inte skulle våga röra den av rädsla för att förstöra något. Tekniken är inte fullt pålitlig ännu men tanken är att den skall vara det och det här är väl den första enkla billiga konsumentmaskinen som försöker vara en "bläckstråleskrivare"? :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, tanken är ju god, men jag tror inte alls på att det blir bra i slutändan.
Och särskilt så tror jag inte att EF är rätt forum för en sådan maskin. :wink:

Men, skulle de motbevisa mig så är det ju bara bra!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Snyggt med ett fodral till skrivaren.
Gillar också ideén med nedsänktbart bord som Z axel.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bara stabil teknik låter sig paketeras för svenssonkonsumenter. Så Klas-Kenny har nog rätt.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Sultanen skrev:Behöver du se ditt skrivarhuvud i bläckstråleskrivaren också?
Om utskriften tar en timme vill jag nog se att det blir rätt i början i alla fall.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är det väl bara att lyfta av locket då, ska den stå på skrivbordet är det nog många som vill att den ska vara lite mer stilren än de brukar vara. Men det kanske inte folk här bryr sig om, men många gör det.
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

blueint skrev:Bara stabil teknik låter sig paketeras för svenssonkonsumenter. Så Klas-Kenny har nog rätt.
Det var ju inget som hindrade tillverkarna av bläckstråleskrivare direkt...
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Om stabil teknik låter sig paketeras för konsumenter, då borde det argumentet även betyda att denna skrivaren är bra? =)
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

Det man inser som tekniker är att yta och paketering betyder mycket mer än vad man skulle tro.
Dvs. funktion är tyvärr allt som oftast helt underordnad för de allra flesta.

Därför tror jag att det här kan vara en lyckträff förutsatt att skrivaren någorlunda kan leverera
vad de lovar.

Sen, om man tänker på priset.
En Minimotorcykel kan köpas för 1500 kr här i Sverige, den väger 20-25 kilo, har fraktats från Kina och tullats in.
Hur det kan gå till är dock för mig helt obegripligt, men ur det perspektivet är ju 347 dollar oceaner av pengar
sett till hur enkelt en 3D-skrivare är konstruerad.

Däremot är det hål i huvudet att kopiera Apples kubdesign, det kommer att ge dem problem.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Det kommer ge dem problem om nu apple haft produkter snarlika den, vad jag vet finns det inte i3dprinter =)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Så nu har Apple ensamrätt på att göra fyrkantiga lådor också? :doh:
Skriv svar