Linux på bakåtmarsch

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
blueint
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av blueint »

Kärnan är nog: "tappar känslan för indata och rimlighet"
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men jag är nog en riktig nörd...

Sannolikt. Och för den stora massan är det som du beskev
tämligen ointressant. Det ska bara fungera "out-of-the-box".
Snickaren köper inte hammaren som halvfabrikat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För ett tag sedan skrev Nyteknik om hur konstruktörer räknar väldigt olika på samma problem.
Det har ju knappast med datormiljö att göra, utan snarare med grundutbildningen.

Enligt min åsikt så är miniräknaren och liknande hjälpmedel på grundskole/gymnasienivå av ondo.
Kanske dags att återinföra räknestickan igen, så våra blivande ingenjörer får lära sig att räkna och förstå vad de räknar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Miniräknare med de fyra räknesätten är ng bra så att man kan lägga mer undervisning på relatinen mellan tal än hur man räknar fram de.
SvenW

Inlägg av SvenW »

sodjan: Hmm, ja, jag är en nörd fast jag är kanske inte den ende...
En RIKTIG smed smider sin egen hammare, och en RIKTIG programmerare skriver sin egen editor :-)
Men du har nog rätt. Det finns allt färre RIKTIGA människor.

blueint: jag kommer inte ihåg namn/beteckning på kursen på Handels. Att googla hjälpte inte :-(
Det var institutionen för informatik och handlade till en del om juridik, licenser och dylikt.
Det var 2004. Vet inte om kursen fortfarande ges. ???

Hittade just en uppgift:
Open Source/Free software: Philosophy & theory. En 5-poängskurs på A-nivå.
Institutionen för informatik på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En RIKTIG smed smider sin egen hammare, och en RIKTIG programmerare skriver sin egen editor :-)

Hmm, ägget och hönan.
För att kunna smida sin hammare, måste han ha en hammare.
För att kunna skriva sin editor, måste man ha en editor.

Nej, det har inte med huruvida man är "RIKTIG" yrkes man eller inte om man tillverkar sina verktyg.
Vill nog påstå så här i stället.

En dålig smed smider sin egen hammare, en bra smed väljer rätt hammare redan från början
En dålig programmerare skriver sin editor själv, en bra programmerare väljer rätt editor från början.

Det handlar alltid i alla lägen om att välja rätt verktyg för jobbet ifråga från första början.
Sedan huruvida verktygets förvaringslåda är grön/blå/röd/gul spelar väldigt liten roll.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att ha friheten att välja rätt verktyg innebär också att man har rejält med likvida medel - annars har man inte den friheten.

Inom min branch inom elektronik och RF så handlar det om minst halv miljon om man skall ha något så när passande verktyg för uppgifter i fält - är man dessutom produktkonstruktör och skall följa alla standarder som krävs så startar instrumentstacken på 2 millar och uppåt. skall man ha licens för lämpligt kunnig EM-simulator så är startkostnaden kring halvmiljonen för skelettet av programmet och beroende på vilka simuleingsmoduler man vill ha till - nästan ingen gräns uppåt.

dokumentationsverktyg är ofta styrd av kunders interna standarder och man kan åka på från 50 papp och uppåt för att övh. kunna läsa deras dokumentformat eller kunna lämna in i deras dokumentformat (tex autocad - DWG etc).

Till detta går det massor av tid för att lära sig verktygen så att man blir produktivt och somliga av dessa måste man jobba med nästan på heltid och det går inte att hoppa mellan dessa då man snabbt tappar kunskapen om verktyget i fråga. Dvs. skall man RF-simulera så skall man ha i stort sett ha det som enda uppgift och inte tro att man kan använda det två gånger i månaden och ändå komma ihåg allt hur man gjorde och få pålitliga resultat...

När man inte har råd så får man bygga sina verktyg (eller använda open source när det gäller mjukvara i tillämpliga fall) och de flesta av dessa kommer inte att bli perfekta för uppgiften i de flesta fall, dock somliga kommer vara skräddasydda precis för uppgiften och dessa kan man inte köpa ens om man har råd. - har man mycket pengar så har man större frihet att skaffa bättre passande verktyg.

med andra ord det beror inte så mycket om man är dum eller smart om man har vettiga verktyg för uppgiften - utan hur stark finansiär man har bakom sig och också förstår behoven och tror att det i slutändan går att räkna hem investeringen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Krille Krokodil skrev:Jag tycker helt enkelt att man är betydligt sämre än konkurrenterna på att skapa en enhetlig miljö för användaren.
Fast du tänker nog mer på skrivbord med ikoner och sådant spelar mindre roll då de flesta är ganska snarlika idag. Dock finns det en stor brist mellan kommersiella programvaror där många stora program har sina egna detaljer vilket kan vara störande. I det här fallet tycker jag faktiskt GNU-programmen har bättre standardisering. Ta t.ex Octave som är ganska likt Matlab, här bläddrar man dokumentation genom trotjänarna less eller more, visar kataloger med ls samt editerar text på Emacs vis. Ritprogrammet Xcircuit som jag använder till schemaritning sparar sina filer i postscript. Detta gör att jag kan ta in filen direkt ett LaTex-dokument utan att behöva exportera något. Fast detta är bara exempel men grundtanken är ändå att mindre enklare verktyg ska användas i flera olika situationer istället för som att i Windows där alla program har sina egna verktyg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Windows där alla program har sina egna verktyg
Ser ingen nackdel till det, då slipper man en massa konstiga konflikter och beroenden.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Det finns minst ett dussin märken av batteridrivna borrmaskiner.
Varje märke har sitt unika batteripaket som måste köpas extra dyrt som reservdel
om man vill byta batterierna. Är man olydig och öppnar batteripaketet innehåller
de olika varumärkena samma typ av batterier.

Det vore mycket bättre för oss konsumenter om man kunde köpa borrmaskinen för sig
batterierna för sig. Och självklart mycket enklare för handeln.
Det enda som behövs är elementärt kunnande om vilka batterier och borrmaskiner som är lämpliga att kombinera.

Att det ser ut som det gör beror sannolikt på att de som säljer borrmaskinerna vill att kunden skall
kasta sin gamla borrmaskin och köpa en ny när batterierna är slut. Ett försäljningstrick.

Samma sak med datorprogram. Att lura kunden maximalt för att maximera sin vinst.

Jag öppnar självklart batteripaketet och löder in nya batterier.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vari ligger problemet, eller köper du ett antal maskiner av olika fabrikat??

På en arbetsplats kan det vara bra med samma typ av batterier till alla maskiner, men dt är ju i regel inga problem, eftersom man oftast (dvs alltid) köper in samma maskin i fortsättningen också.

Men vad det har med Linux att göra, fattar jag inte.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jo GNU/Linux har standardiserade batteri i klassisk Unixanda. Tyvärr tror jag att detta är mer och mer på väg bort då flera program inom öppen källkod liknar sina motsvarigheter under Windows.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Win är standardiserat, fullt ut, Linux saknar allt vad standard heter.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

På pappret är det så men inte väl när man arbetar framför datorn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det får du skylla på alla inkompetenta programerare.
Skriv svar