Ic krets till logiskkrets, hur funkar det här? tips sökes
Ic krets till logiskkrets, hur funkar det här? tips sökes
Hej.
Jag är ganska ny på detta med elektronik och har mest haft mig i den digitala världen. Men nu har jag köpt mig en raspberry pi och den har ju GPIO så man kan styra andra komponenter. Jag fick då ideen att jag ska styra en robotarm som jag inhandlade på teknikmagasinet. Liten plastig byggsatts för 379kr.
Jag tänkte sedan köra denna via min raspberry och eventuellt sätta på en kamera i framtiden. Nog om bakgrunden.
Mitt problem eller min fråga lyder. Jag köpte mig några ic 7667 https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 640331.pdf
Jag har sedan kopplat upp detta så här
Det jag är orolig för är om jag får Ai Bi 0 0 alltså att min GPIO är avstängd vad kommer hända då. Det jag tror är att jag kommer höja potentialen till ca 6v på båda sidorna och inget händer , men jag är osäker så tänkte det var bäst att fråga någon.
Jag är ganska ny på detta med elektronik och har mest haft mig i den digitala världen. Men nu har jag köpt mig en raspberry pi och den har ju GPIO så man kan styra andra komponenter. Jag fick då ideen att jag ska styra en robotarm som jag inhandlade på teknikmagasinet. Liten plastig byggsatts för 379kr.
Jag tänkte sedan köra denna via min raspberry och eventuellt sätta på en kamera i framtiden. Nog om bakgrunden.
Mitt problem eller min fråga lyder. Jag köpte mig några ic 7667 https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 640331.pdf
Jag har sedan kopplat upp detta så här
Det jag är orolig för är om jag får Ai Bi 0 0 alltså att min GPIO är avstängd vad kommer hända då. Det jag tror är att jag kommer höja potentialen till ca 6v på båda sidorna och inget händer , men jag är osäker så tänkte det var bäst att fråga någon.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Ic krets till logiskkrets, hur funkar det här? tips söke
Det blir som du säger, inget händer. 6V på båda sidor motorn
Du bör dock sätta 10kilo ohm mellan varje ingång och jord så att
om du stänger av PIE så finns det en logisk "0" på ingångarna till drivkretsen
Sen verkar kretsen inte klara mer än 200mA, räcker det?
Swech
Du bör dock sätta 10kilo ohm mellan varje ingång och jord så att
om du stänger av PIE så finns det en logisk "0" på ingångarna till drivkretsen
Sen verkar kretsen inte klara mer än 200mA, räcker det?
Swech
Nu har jag experimenterat lite.
Den arbetar runt 600mA och om jag mäter motorn när jag ha en ic så får jag 130-170mA. Så verkar som jag har valt för klena grejer. Så precis som du säger är den för klen. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta nu, jag kan endera köpa fler ic kretsar och köra 5 st i serie för 1 motor. Men det tar mycket plats på på kretskort och är framförallt ganska dyrt,eftersom jag har 5 motorer.
Någon som vet någon likvärdig ic krets men som klarar mot 600mA ?
Den arbetar runt 600mA och om jag mäter motorn när jag ha en ic så får jag 130-170mA. Så verkar som jag har valt för klena grejer. Så precis som du säger är den för klen. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta nu, jag kan endera köpa fler ic kretsar och köra 5 st i serie för 1 motor. Men det tar mycket plats på på kretskort och är framförallt ganska dyrt,eftersom jag har 5 motorer.
Någon som vet någon likvärdig ic krets men som klarar mot 600mA ?
Den klassiska drivkretsen är ULN200? för + till - .....
Som http://www.st.com/web/catalog/sense_pow ... 25/PF65558
Och ULN2800? är - till +
Tror jag........
Som http://www.st.com/web/catalog/sense_pow ... 25/PF65558
Och ULN2800? är - till +
Tror jag........
ULN/UDN-kretsarna är inget bra om man behöver en H-brygga vilket ganska klart behövs här.
Icecap har helt rätt. Jag hade nog kört på en SN754410 eller en L298N(L298Nen klarar lite högre strömmar)
Det smidiga med båda de här kretsarna är att de har två bryggor var vilket resulterar i att du kan styra två motorer per krets. De är dessutom ganska enkla att arbeta med, jag har dock för mig att bägge vill ha logikdrivning på +5V men klarar att styras utav 3.3V.
Det smidiga med båda de här kretsarna är att de har två bryggor var vilket resulterar i att du kan styra två motorer per krets. De är dessutom ganska enkla att arbeta med, jag har dock för mig att bägge vill ha logikdrivning på +5V men klarar att styras utav 3.3V.
Ja denna SN754410 ser ju ut att vara exakt vad jag behöver. Någon som vet nått bra ställe att köpa dessa ifrån ? Jag googla lite men hitta mest försäljare i usa. Tänkte om det fanns nått närmare, Elfa hade inte denna.
http://www.electrokit.com/sn754410ne-di ... ygga.49232
har dom. Fattig blir man inte heller 21kr...
har dom. Fattig blir man inte heller 21kr...
Jäklar vilken bra sida. Den har jag ju helt missat =) . De säljer ju massa kul.
Har varit där några ggr
trevlig affär.
Tror killen heter Viktor som brukar vara i kassan.

Tror killen heter Viktor som brukar vara i kassan.
Jag köpte några sn754410ne fungera jätte bra. Tack än en gång!