Solcell och laserexperiment

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
K296

Solcell och laserexperiment

Inlägg av K296 »

Jag håller på med ett litet experiment och utan att gå in för djup undrar jag vilken färg på laser kommer vara effektivast i överföring av energi till den här solcellen:
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... -ma-p44010
Jag har redan testat med röd laser vilket funkade utmärkt och nu tänkte köpa en lite bättre och då började jag tänka på det här med färg. Alltså har jag tre val (alla har självklart samma effekt, 5 mW) :
- Röd (650 nm)
- Grön (532 nm)
- Blå (405 nm)
Sultanen

Re: Solcell och laserexperiment

Inlägg av Sultanen »

Det brukar sägas på http://laserpointerforums.com/ att 405 nm lasern är effektivast på att "bränna" vid samma effekt som andra färger, om det är sant vet jag inte men det kanske kan vara relevant?

För övrigt låter det som en rolig idé, om du vill får du gärna förklara vad du skall använda det hela till? =)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Överföra energi? Inte information? Av 5mW är det nog inte mycket du får ut i solcellsänden...

MVH: Mikael
K296

Inlägg av K296 »

Ju då. Det är det som är poängen. Väldigt stor energi förlust. Däremot är det nästan omöjligt att förlora energi i samband med ökande distans mellan lasern och cellen (så länge hela lasern hamnar på ytan vilket var problemet i mitt fall för att nuvarande laser sprids ut alldeles för mycket). Är det någon annan som har information om detta med vilken färg tas upp bäst?
Everest159

Inlägg av Everest159 »

Solceller är generellt bättre på att omvandla energin från dem högre våglängderna (ofta 800-1000nm). Därav bör din röda laser ge mest effekt.
Testa plocka bort plasten framför cellerna om det går. Annars om du bor i Stockholm har jag några större solceller du kan få för en billig peng om du behöver.

Sök gärna på "sol cell wavelenght" med valfri sökmotor.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Här är grafen för en kiselcell med glas front.
Bild
Således är den röda bäst. Idealt får cellen iväg en elektron per foton, en röd laser skickar fler fotoner med lägre energi.
K296

Inlägg av K296 »

Tack som fan grabbar
Skriv svar