4e axel
4e axel
Jag köpte en servomotor med växel av DAP. Beslöt att bygga en 4e axel v den.
Satt resolver på som jag tog bort och satte dit en AMT incremental encoder.
Köpte servodrivare från cncdrive. Vart mycke nöjd med den. Införskaffade ett 75v dc ström aggregat.
Servot styrs av step/dir som jag tar från Dynomotions kflop/kanalog kort.
Har inte beslutat mig om jag ska sätta en 3back chuck eller 4 backskiva på än.
Har en 3back liggandes men jag tror jag köper en backskiva.
Byggdes av 20mm aluminium
Resultatet....
Edit: stog 2mm aluminium
Satt resolver på som jag tog bort och satte dit en AMT incremental encoder.
Köpte servodrivare från cncdrive. Vart mycke nöjd med den. Införskaffade ett 75v dc ström aggregat.
Servot styrs av step/dir som jag tar från Dynomotions kflop/kanalog kort.
Har inte beslutat mig om jag ska sätta en 3back chuck eller 4 backskiva på än.
Har en 3back liggandes men jag tror jag köper en backskiva.
Byggdes av 20mm aluminium
Resultatet....
Edit: stog 2mm aluminium
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Sastrom 3 juni 2013, 15:25:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: 4e axel
Detta blev ju riktigt coolt.
Lägg gärna upp en film när du fräser nåt sen med den
Lägg gärna upp en film när du fräser nåt sen med den

Riktigt snyggt!
Måste få bilder när du fått på chucken, har lite ångest över hur jag skall få på min 3 backs som inte har frontmontage.
Alternativt införskaffar jag en ER32 collet backplatta och skruvar dit.
Måste få bilder när du fått på chucken, har lite ångest över hur jag skall få på min 3 backs som inte har frontmontage.
Alternativt införskaffar jag en ER32 collet backplatta och skruvar dit.
Hmm. Efter att jag monterat en tillfällig chuck och bultat fast axeln i bordet började den bete sig knepigt.
Efter lite mickel började servot att ryka!!! Många svordommar blev det.
Men vilken otrolig service killarna på cncdrive har. Ett mail och dom har postat en ersättnings servo åt mig.
Jag ska bara skicka tillbaka mitt trasiga när det nya kommer.
Cncdrive tyckte kundernas tid var för dyrbar för att hålla på och laga först sedan skicka tillbaka.
Tänk om alla körde med den servicen.
Inte bara en suverän produkt utan oöverträffad support.
Efter lite mickel började servot att ryka!!! Många svordommar blev det.
Men vilken otrolig service killarna på cncdrive har. Ett mail och dom har postat en ersättnings servo åt mig.
Jag ska bara skicka tillbaka mitt trasiga när det nya kommer.
Cncdrive tyckte kundernas tid var för dyrbar för att hålla på och laga först sedan skicka tillbaka.
Tänk om alla körde med den servicen.
Inte bara en suverän produkt utan oöverträffad support.
Jag förstår inte varför de går upp i rök - det är andra gången på detta forum jag läser att så har skett.
Att den beter sig konstigt/annorlunda efter det att du hängt på chucken är ju helt naturligt, det blir ju en helt annan tröghet i systemet. Att motorn hade gått upp i rök (pga att strömbegränsningen varit ställd för högt) och regelerloopen självsvänger etc hade jag inte sagt något om men att drivsteget pajjar pga felaktiga reglerparametrar borde inte få kunna hända.
Att den beter sig konstigt/annorlunda efter det att du hängt på chucken är ju helt naturligt, det blir ju en helt annan tröghet i systemet. Att motorn hade gått upp i rök (pga att strömbegränsningen varit ställd för högt) och regelerloopen självsvänger etc hade jag inte sagt något om men att drivsteget pajjar pga felaktiga reglerparametrar borde inte få kunna hända.
Det var servodrivaren som gick i rök. Var mitt fel. Det är en krets som transformerar strömen ner till 5 volt som rök.
Det var resten av masknen som metedde sig konstigt. Kom fram till att det är ett jordfel någonstans.
När jag bultar fast axeln blir den jordad i bordet. Sätter jag en träskiva mellan axeln och bordet funkade det. Sen brann drivarn och jag han inte testa mer. Så det var ju inte riktigt servodrivaren drt var fel på. Utan mer av skit bakom spakarna. Tror jag fixade en kortis på servomotorns strömkabel.
Men dom skulle byta kretsen och om det var mer som var trasigt. Utan kostnad.
Jag är mer än nöjd med den servicen.
Kan varmt rekomendera denn drivare, enkel att få gång och ganska bra pris.
Det var resten av masknen som metedde sig konstigt. Kom fram till att det är ett jordfel någonstans.
När jag bultar fast axeln blir den jordad i bordet. Sätter jag en träskiva mellan axeln och bordet funkade det. Sen brann drivarn och jag han inte testa mer. Så det var ju inte riktigt servodrivaren drt var fel på. Utan mer av skit bakom spakarna. Tror jag fixade en kortis på servomotorns strömkabel.
Men dom skulle byta kretsen och om det var mer som var trasigt. Utan kostnad.
Jag är mer än nöjd med den servicen.
Kan varmt rekomendera denn drivare, enkel att få gång och ganska bra pris.
Ah, OK. Kontrollmät att ingen av motorns anslutningar har förbindelse med chassi/motorhölje.
Ja jag har också bra erfarenhet av både prylar och service. Den första drivaren jag provade fick jag dock aldrig igång riktigt, de skyllde ifrån sig men det visade sig långt senare att det var ett kompatibilitetsproblem med olika version .net framework som orsakade det problemet. Jag har sedan dess använt nyare versioner av deras drive och varit nöjd. Priset är det inget fel på heller.
Hoppas du hittar rot-orsaken till problemet!
Ja jag har också bra erfarenhet av både prylar och service. Den första drivaren jag provade fick jag dock aldrig igång riktigt, de skyllde ifrån sig men det visade sig långt senare att det var ett kompatibilitetsproblem med olika version .net framework som orsakade det problemet. Jag har sedan dess använt nyare versioner av deras drive och varit nöjd. Priset är det inget fel på heller.
Hoppas du hittar rot-orsaken till problemet!
-
Även jag har bränt en drivare från dom. Min slutsats var att det var default reglerparametrarna som var "galna" och jag begrep det inte i tid utan den han oscillera våldsamt lite för länge (sekunder).
Har däremot inte fått nån respons på det mail jag skickade då, månader sedan, men projektet har legat i vila pga husköp. Får helt enkelt höra dra iväg ett nytt mail och se vad som händer.
Snyggt bygge, följer och inspireras då det, efter att fått igång fräsen, är nästa projekt
Edit: ingen skuld ska falla på cncdrive för att inte svarat på mail då jag precis återfann att mailet jag skickat studsat. Instämmer med övriga, har än så länge fått väldigt bra support från cncdrive och Balazs.
Har däremot inte fått nån respons på det mail jag skickade då, månader sedan, men projektet har legat i vila pga husköp. Får helt enkelt höra dra iväg ett nytt mail och se vad som händer.
Snyggt bygge, följer och inspireras då det, efter att fått igång fräsen, är nästa projekt

Edit: ingen skuld ska falla på cncdrive för att inte svarat på mail då jag precis återfann att mailet jag skickat studsat. Instämmer med övriga, har än så länge fått väldigt bra support från cncdrive och Balazs.
Jag har nog hittat mitt problem. Styrströmmen till kflop kortet skall ha 12vdc och 5vdc. Min 12vdc liggar bara på 7vdc.
Får ta å byta strömkällan och se om det blir bra.
Får ta å byta strömkällan och se om det blir bra.