Felsöka stängselaggregat

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Sultanen

Felsöka stängselaggregat

Inlägg av Sultanen »

Har ett stängselaggegat till en hästhage som jag tänkte försöka mig på att hitta felet i.

När aggregatet kopplas in i "tickar" det, däremot händer det ingenting om jag korsluter stiften som går ut ifrån aggregatet. Kondensatorn på 25uF 450v fungerar, iaf till viss del, försökte mäta på den och då fick jag en härlig liten blixt.

Ingenting i aggregatet ser bränt/trasigt ut. Tänkte försöka börja med att kontrollera om transformatornfungerar, resistansen på primärsidan är 1,5ohm, på sekundärsidan är den 65,5ohm. Däremot vet jag inte hur jag bekräftar att den är hel. Hur går jag vidare? :)

Transformatorn är märkt med:
934 KOHSEL
78/26-6120A
NERVUS-SM2

Aggregatet är märkt med
Harald-Nyborg
MASTER2
230V AC 50Hz

Bild

Bild
Senast redigerad av Sultanen 10 juni 2013, 00:06:18, redigerad totalt 4 gånger.
blueint
Kontakt:

Re: Felsöka stängselaggregat

Inlägg av blueint »

Märke / modell ?
Bild ?
Bild på kretskort/insida ?
Är det en switchad eller linjär konstruktion?
Inmatning 12V DC eller 230V AC ?
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Uppdaterat första inlägget med bilder och mer info :oops:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att den tickar betyder att elektroniken fungerar OK. Det ska ladda upp kondensatorn och utlösa energin genom transformatorn som då rycker till av skräck och ger *tick*et.

Om det inte kommer ut något saft från transformatorn är den med stor sannolikhet död och ska bytas.
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Hur bekräftar/kontrollerar jag att transformatorn är död? Tänker att det borde gå att mäta upp den?
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Lindningarna verkar ju vara hela, kan det vara så att isolationen mellan lindningarna har rykt?

Edit: Vad menar du med "däremot händer det ingenting om jag korsluter stiften som går ut ifrån aggregatet.".

Och har aggregatet fungerat tidigare?
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Ja, lindningarna verkar ju hela med tanke på att jag får en uppmätt resistens i bägge. Vad menar du med isolationen mellan lindningarna? Att det är kortslutning mellan lindningarna så den i praktiken får färre lindningar?

Transformatorn är märkt med:
934 KOHSEL
78/26-6120A
NERVUS-SM2

Om jag håller stiften ut ifrån sekundärsidan på transformatorn mot/nära varandra får jag ingen gnista vilket jag bör få om det funkar korrekt.

Vet inte om/när det fungerat tidigare, tjejen flyttade hästarna till sommarbete idag och han som äger marken hade det här aggregatet liggandes.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Kortslutning, nja, inte helt men nästan... Det kan bli så att det "går hål" isolationen mellan lindningarna så att det blir som ett gnistgap mellan två nära liggande lindningar vilket i praktiken innebär att du får färre lindningar och ett resultat därefter...
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Okey. Men hur mäter jag upp transformatorn? Vet inte vilka resistanser jag kan förvänta mig ifrån en hel. Det enda jag vet är att den tar 230VAC in och skall putta ut någa kV.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Det svårt att mäta utan speciell utrustning och kunskap och även om du skulle kunna mäta det så hjälper det väl inte så mycket då du knappast lär få tags på en liknande transformator för en mindre peng än vad ett nytt aggregat kostar. :|

Det är tyvärr allt jag har att bidra med, hoppas någon annan kan tillägga något. Men det ser väl rätt blekt ut. För om den ger ifrån sig ett knäppande ljud så lär ju elektroniken fungera och knäppandet lär väl till största del komma från transformatorn...

Så det är väl mitt sista förslag, att försöka lyssna vad det är som knäpper, är det transformatorn eller är det kretskortet. För om det bara kommer från kretskortet så är det något som är paj på kretskortet vilket går att fixa, om transformatorn knäpper så är kretskortet helt och transformatorn paj...
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Tack för hjälpen =)

Det "knäpper" alltid i fungerande aggregat, uppfattade det som att du menar att det är negativt? Dock vet jag inte vad som brukar "knäppa", fått för mig att det är kondensatorn men har ingen aning faktiskt.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Närå, knäppet är bra! :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Prova att mäta för AC spänning på transformatorns primärsida. En strömmätning borde ge ifall transformatorn tar någon effekt övh.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sultanen skrev:Det enda jag vet är att den tar 230VAC in och skall putta ut någa kV.
Nej, så fungerar den INTE.

Aggregatet laddar upp kondensatorn, kondensatorn laddas ur med en puls genom transformatorn. Den fungerar alltså som en pulstransformator, mer likt en tändspole än en vanlig transformator.
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Okey, så den fungerar inte som en vanlig transformator? Provade att mata den med 12V DC bara för att se om jag fick ut någonting på sekundärsidan, den ger 0V ut vid konstant matning, om jag däremot slår matningen till och från snabbt kan min multimeter skjuta up i över 500-1000V. Vet inte om det stämmer men någonting händer uppenbarligen. Den är i alla fall inte stendöd.
Skriv svar