Felaktig bios i bärbar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Hehe nice! Kul att det fungerade så bra! :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dom räddade också en dator för mig för några år sedan. :) Det bästa är också att dom är billiga med detta.
mel

Inlägg av mel »

Icecap skrev:Det är så att du har fel! Fast bara till viss del.

Bootsektorn på en hårddisk (Master Boot Record) är på 512 bytes och det är den bit som drar igång hela systemet.
Hur skall datorn kunna ladda MBR från disken om BIOS ( bootstrap-koden) är korrupt?
Icecap skrev:Alltså kan den (oftast) 1K-4K som ligger som oraderbar bootloader FINT klara att gå ut på floppy o läsa in en bootrecord! Huruvida den klarar POST beror faktisk på att den, som en del av POST'en, kollar BIOS-minnet (CRC/checksum) och är det fel fallerar POOST'en såklart.
Samma här. POST kan knappast exekveras om BIOS är krachat. Den checksumma som kollas är på de inställningar som är gjorda i 'BIOS'.

Skönt att det ordnade sig i alla fall.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

mel: Du har nog inte fattat att BIOS inte är bootstrap-koden! BIOS betyder Basic I/O System och är den biten av kod som behövs för att sätta vissa kretsar (chip-set) rätt samt anpassa hårdvaran till operativsystemet.

Sen kan det MYCKET VÄL finnas en programsnudd som kollar om resten av BIOS ger en viss checksum och, om den inte gör det, kolla efter en diskett-bootloader!

Att CMOS'en blir kollat med checksum är bara en annan del av dessa POST-koll.

Att bootstrap-loader koden finns som en del av dessa programsnutter som körs som en del av POST är ju bara logisk.

Så jag påstår att du har fel.
mel

Inlägg av mel »

Hur skall den då hitta disken om Basic I/O System är korrupt? Vad jag förstod på felbeskrivningen så startade datorn svart!
mel

Inlägg av mel »

Jag svarar själv:

http://www.biosman.com/biosrecovery.html

Jag hade inte en aning om att det fanns denna failover i BIOS.

Men jag anser dock att BIOS är bootstrap då den drar igång systemet. Sen att jag vill ha min Linux-kärna redan där är en annan historia.
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

saken va den att när man startade datorn hände ingenting förutom
att fläktarna började snurra och en diod började blinka fadeande.

ser inte hur man ska kunna boota från en diskett om man inte enns får
liv i datorn. spelar ingen roll vilka disketter man än stoppar i, testade även att bygga vissa
pin på ltp porten som det stod beskrivet i service manualen men det funkade inte heller!!

kan tillägga att jag inte har någon "intern" diskettenhet utan endast en extern usb och när jag testade med den började inte lysdioden lysa när jag försökte boota!

nåväl, datorn funkar fortfarande utmärkt med den nya socketen
och biosen ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Först och främst är det bra att det löste sig!

Sedan att den är heldöd....vad menar du?

Det finns en LED som blinkar på ett fadande sätt....det kan MYCKET väl vara programstyrd eller hur?

Att den inte kickar igång USBn är ju ganska logisk (stort!) men det skulle inte förvåna mig om sättet mel länkar till har en avart i de diskettlösa datorer, kanske den kan köra BIOS-filen från CD t.ex.

Men skit samma, den kör!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hmm...

Jag har sett en hel del pajade BIOS och igen av dom har sök efter en disket i diskettstationen. Ofta är det som trådskaparen skriver, fläkten snurrar och "power on" lyser, det är allt.

Om BIOS fungerar så kan man i "BOOT MENY" välja var man vill att den ska leta efter ett OS.

Hårddisk, floppy och CDROM är det vanligaste men det finns många alternativ.
Boot från USB är nytt, nätverk och "floppy 3" är äldre och band/tape ... det ska vi inte tala om...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Vissa verkar tydligen inte kunna skilja på BIOS och BIOS. Vad jag vet så består BIOS av två delar. En del som sparkar igång BIOS och en del som är själva BIOS som syns på skärmen. Grejen som sparkar igång själva BIOS skulle mycket väl kunna ha en recovery-funktion som försöker läsa in data från en CD _UTAN_ att mecka igång tangentbord, grafikort, felsöka minne och allt annat onödigt tjaffs som inte behövs bara för att återställa ett BIOS. Att man inte kan gå in i "BIOS" och välja varifrån den ska boota betyder ju inte att den inte har en recovery-funktion som aktiveras då BIOS:ets checksumma är fel och den därför inte kan köra POST som den vanligtvis gör.

På vissa gamla runkdatorer körde man till och med BIOS-koden som en binärfil från en hårdisk. Så om man körde en format C: så strök BIOS med. Då fick man plocka ur hårdisken och installera ett nyt BIOS på den.

EDIT: Sen kan det ju tilläggas att powerlampan styrs ju av BIOS, så att den fade:ar beror troligtvis på att det finns lite liv långt inna någonstans i datorn och att den försöker ropa på hjälp. Har du kollat i manualen under felkoder ifall den säger vad det betyder? För den skulle ju knappast börja fade:a av sig själv.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Chille> Det där med power-LED:en skulle jag nog inte vara så säker på. Jag har sett många datorkonstruktioner där LED:ar gör vad som helst, inkluderat fadar eller blinkar, när det körs något okontrollerat program.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, men om den nu fade:ar hela tiden så verkar det ju vara en PWM-signal där pulsbredden ändras. Och en så fin signal får man nog inte genom att lite programkod hänger sig. När något hänger sig brukar det oftast bli konstiga mönster och annat knas. Men visst, det är ju faktist inte helt omöjligt att du har rätt.
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

Jaha ja, har fått tag på ytterligare en bärbar som inte bootar,
kan va bios i detta fall också.

Denna har varken cd eller floppy, dock har den en docknings station
med cd och floppy!

När jag startar datorn så snurrar fläkten igång, power lampan lyser
men skärmen är svart, hårddisken snurrar men inget mer händer.

Har testat byta ut alla delar utom moderkortet (har en lika dan fungerande).

Om jag nu ska försöka boota från en diskett, bör inte diskett stationen
börja söka efter en diskett, när jag bootar datorn hörs ingenting från diskett
stationen!

Kan tillägga att HP burken som jag bytte bios kretsen på fortfarande
fungerar klockrent! ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"när jag bootar datorn hörs ingenting från diskettstationen!"

Hm, det kanske beror på:

"Denna har varken cd eller floppy"

Eller har du glömt berätta något? :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På min laptop finns det en liten brytare som används till att stänga av skärmen när man fäller ner den, det kan ju vara så att den hänger på din?
Skriv svar