Ok, ser ju ut att vara stabilt om du ser till att ha cirkulära spant i raketen som stadgar upp pappen mellan fenorna.
Aerodynamiskt stabil i balistisk fri rörelse kanske men med en påskjutande kraft så gäller det att kraften är exakt i linje med den aerodynamiska formen och TP.
Om du sätter motorn det minsta snett så kommer raketen att gira trots den aerodynamiska stabiliteten. Jag förmodar att TP ligger framför LP.
På flygplan krävs alltid en justering på roder vid ändrad gas då dragkraften sällan ligger i linje med den aerodynamiska punkten och tyngdpunkten.
Lyckas du få motorn bra linjerad och får upp bra med fart innan styrskenorna tar slut (så du får roderverkan från fenorna) så kanske den går ganska rakt upp men den kommer dra iväg åt något håll.
"Utströmningsbroms" (måste komma på vad det heter

) är ett enkelt sätt att styra raketer genom att fälla in en bromsande "spoiler" i gasstrålen. Det kräver ganska lite manöverkraft och blir enklare än thrust vectoring där hela dysan måste vinklas. Används bl.a. i utdrivningsraketen på en svensk luftvärnsrobot för att ge förhöjd bana vid avfyrning i flack vinkel.
Med fyra sådana runt dysan kan du korrigera för sned kraft från motorn med relativt enkla medel.
När raketen har nått lite fart kan även vanliga roderytor användas på fenorna. Använd ett horisontalgyro och ett "spin" gyro så raketen inte börjar rotera runt sin axel. Vanliga RC gyron/servon från t.ex. modellhelikopter av hög kvalité kommer att fungera i de hastigheterna (jämförbart med jet modeller)
Någon form av mixer kommer att behövas för att blanda "spin" och horisontal gyronas signaler till servona, en så kallad elevator ailerion mixer. Sätt spin som ail och horisontal som ruder.
Om du tar en chansning och kör utan styrning så sätt en spårsändare i raketen så du kan hitta den om du vill återanvända delar av motorn eller så...
Väntar med spänning på första filmen, för du ska väl ha kamera ombord?
Edit: Jet Vane Thrust Vector Control for Solid Rocket Motors, Jet Vane = Jet skovel, spade, inte broms...
