Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Corpen

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Corpen »

Electricguy skrev:Tja, det är ganska lätt att snacka I2C mellan Arduinos för att få mer I/O... :vissla:
Jo tanken har ju slagit...råkar av någon anledning ha ett par 28-DIP I/O expanders som pratar I2C..... :humm:

1802 skrev:Många cpu´s blir det. Arduino uno r3 har en extra för usb delen. Teensy har bara en 32U4.... Den jag labbar med 16U4. Behöver man så många pins? Finns mycket idag som bara kräver några få.
Diskdriven till C64 har egen cpu, så den kan jobba fristående.
Jo, jag är väldigt benägen att hålla med om att det kan bli lite många CPU's (desto fler desto roligare? :vissla: )

Dock anledningen till val av Arduino istället för en I/O expander.

1) Jag har en vilja att kunna köra Raspberryn med en simpel support lösning för att kunna navigera. Detta översätts i elektroniken till en joystick av billigaste modell (2 analog / 1 digital pinne). Målet här är också att kunna fokusera på mjukvaran i Raspberryn, här är Arduinon ett simpelt sätt att få fram den "support elektronik" som behövs.

2) Jag har ett behov av ytterligare en Analog pinne för volymkontroll (Raspberryn skall köra Spotify, Viaplay / bildvisning etc etc...).

3) Det kommer att vara ett par temperatursensorer involverade i bilden.

4) Jag har funderingar på att se om det inte går att få till någon snygg hantering på sleepmode / shutdown mot Raspberry, där Arduionon får ligga i low power mode för att sedan väckas av en IR-sensor (--> starta Raspberryn).

Dock så kommer nog Arduino kortet att ersättas av en fristående 328 eller dylik Atmega mikro processor för snyggare inbyggnad...

MiaM skrev:
1802 skrev:Låter som kaka på kaka för mig....

Tanken att använda en processor som I/O-krets till en annan processor är inte ny...

datablad Intel 8741
Jag kan ju säga att jag har "lånat" tanken att köra Arduinon som I/O processor ifrån diverse andra håll, just av den anledning att det tillför lite fler saker att lägga till ytterligare en processor istället för endast ett I/O kort (i mitt fall så är ju low power mode/ AI / PWM på ett kort istället för 2-3 en bra anledning).
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Svetsat ihop armeringsmatta med ett mellanstöd som skall se till att inte väggarna pressas ihop av marktrycket. De är placerade på den platsen de ska vara på (ungefär ;) ).

Återstår bara borra in armeringsjärn i väggen och att gjuta skiten :vissla:

Bild
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Är det all armering som behövs?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det kom en jiffypåse i posten:
Bild
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Mycket vit smet på det kortet :shock:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ska det vara vibrationssäkert så ska det! :D
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Köpte en RaspberryPi häromdagen och idag installerade jag den och la till wiringPi-bibioteket för att kunna accessa I/O enklare.

Testade exempelprogrammen och ett av dem var ett interrupt-test som räknade fallande flanker på I/O pinnarna.
Blev lite nyfiken om jag kunde göra något fräckt med det så jag fixade så att jag fick in blink-signalen från elmätaren på en I/O pinne (man får en 10 ms lång ljuspuls per Wh) och det funkar kanon.

Tanken är att senare fixa så att elförbrukningen lagras i en mysql-databas och sedan visas på en websida.
Har installerat LAMP på Raspberryn. Någon som har tips på hur man kan skicka in data i mysql från ett c-program enkelt. Och hur man sedan kan få en graf på en websida.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Andax:

Kolla här
http://c-mobberley.com/wordpress/index. ... tallation/

jag kör inte C utan bash att lägga in data i SQL databas
Men jag använder Google som du kan se här
http://c-media.se/index.php?id=temperaturen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

v-g:
Vad ska du gjuta?
Innan jag såg den stora bilden så tänkte jag en trappa, men då får du allt ha väldigt trögflytande geggamoja. :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Inspirerad av ett projekt tidigare här i tråden, monterade en 10varvs-pot på funktionsgeneratorn. :)

Skrev ut en liten distans till den nya potentiometern för att den inte skulle sticka ut mer än nödvändigt:
IMG_20130607_153620.jpg
Och borrade upp det gamla hålet och monterade dit den.
Edit: Fick fila lite på toppen för att locket skulle gå på ordentligt. :P
IMG_20130607_154630.jpg
Provstartade och nepp, det fungerade ju inte. Fick bara ut *väldigt* låg frekvens.. :humm:
Mätte på potentiometern och insåg att släden på den visst var på den yttersta pinnen, inte mitten som jag trodde.
Och fick ihop den igen, den här gången rätt!
IMG_20130607_161428.jpg
Sen skruvade jag ihop generatorn och började klura på ny ratt..
Den här axeln var ju plan och mycket längre än de gamla, och jag hade dessutom inga rattar hemma för plan axel.
Men har man 3D-skrivare är det ju lätt löst! Ritade en ny ratt, skrev ut och sedär ja, passar passar perfekt. :D
IMG_20130607_175634.jpg
Ratten blev ju rätt ful, men det var den lämpligaste färgen jag hade och jag ville ha den lättsnurrad, vilket den absolut blev!
Smidigt att kunna justera in frekvens ner till lägsta decimalen, var omöjligt innan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Rocky_AL skrev:Mycket vit smet på det kortet :shock:
Någon som vet vad det är för smet som brukar finnas på dessa monteringar?
Någon slags silikon?
Det är ju segt och gummi liknande!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

skulle också direkt gissar på någon typ av silkon men kanske med en hög grad av utfyllnads pulver för att styva upp det eller dylikt för det beter sig ju inte helt som vanlig silikon utan detta är ju betydligt hårdare av av sig och kan ju tom spricka.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

En liten enkel mjukstart i en kass jordfelsbrytare...

Orginalkablar men skruvplinten och 10 ohms NTC resistorn är ny. Det som inte syns är glasfiberstrumpan jag skall isolera benen med och även keramikhylsan jag skall ha runt motståndet ( löst, med luft mellan) som värmeskydd.

Behöver denna eftersom min 800 VA isolerade vridtrafo inte kan startas annars.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

rikkitikkitavi: jag har en exakt likadan jordfelsbrytare, den pajade efter kanske 2-3 timmars användning.. verkar vara kvalitet det där :(
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Sonen blev lite ledsen när jag grävde ner gräsklipparslingan, för nu vet vi inte var den är. Så jag lovade att bygga en grej som piper så man kan hitta slingan.

Matningsspänning: 3V OP: LM324.

Tog en hemmalindad luftlindad spole (0.1mm isolerad tråd, ca 17mm i diameter) gissningsvis runt 200 varv (för lite?)
Jordade ena ändan av spolen och kopplade andra ändan till "-" på en OP. Jordade "+" på OP:n och anslöt en högtalare mellan
OP:ens utgång och 3V.

Det fungerar faktiskt, men bara på ca 5mm avstånd från slingan.

Tips mottages tacksamt, eller är det bara fler varv som gäller?

MVH: Mikael
Skriv svar