Jo tanken har ju slagit...råkar av någon anledning ha ett par 28-DIP I/O expanders som pratar I2C.....Electricguy skrev:Tja, det är ganska lätt att snacka I2C mellan Arduinos för att få mer I/O...

Jo, jag är väldigt benägen att hålla med om att det kan bli lite många CPU's (desto fler desto roligare?1802 skrev:Många cpu´s blir det. Arduino uno r3 har en extra för usb delen. Teensy har bara en 32U4.... Den jag labbar med 16U4. Behöver man så många pins? Finns mycket idag som bara kräver några få.
Diskdriven till C64 har egen cpu, så den kan jobba fristående.

Dock anledningen till val av Arduino istället för en I/O expander.
1) Jag har en vilja att kunna köra Raspberryn med en simpel support lösning för att kunna navigera. Detta översätts i elektroniken till en joystick av billigaste modell (2 analog / 1 digital pinne). Målet här är också att kunna fokusera på mjukvaran i Raspberryn, här är Arduinon ett simpelt sätt att få fram den "support elektronik" som behövs.
2) Jag har ett behov av ytterligare en Analog pinne för volymkontroll (Raspberryn skall köra Spotify, Viaplay / bildvisning etc etc...).
3) Det kommer att vara ett par temperatursensorer involverade i bilden.
4) Jag har funderingar på att se om det inte går att få till någon snygg hantering på sleepmode / shutdown mot Raspberry, där Arduionon får ligga i low power mode för att sedan väckas av en IR-sensor (--> starta Raspberryn).
Dock så kommer nog Arduino kortet att ersättas av en fristående 328 eller dylik Atmega mikro processor för snyggare inbyggnad...
Jag kan ju säga att jag har "lånat" tanken att köra Arduinon som I/O processor ifrån diverse andra håll, just av den anledning att det tillför lite fler saker att lägga till ytterligare en processor istället för endast ett I/O kort (i mitt fall så är ju low power mode/ AI / PWM på ett kort istället för 2-3 en bra anledning).MiaM skrev:1802 skrev:Låter som kaka på kaka för mig....
Tanken att använda en processor som I/O-krets till en annan processor är inte ny...
datablad Intel 8741