... och där blev jag påmind att jag inte visat vad jag ska ha den till(förutom att lära mig CAD).
Kompressor.jpg
Sen fick jag också med en dubbelmembran'ig som jag ska använda till varmluftsfunktionen i lödsugen, ser likadan ut, så samma gavlar behövs till dem också, så lite onödigt att visa den...
Kompressorgavel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I en annan fråd frågade jag om skillnaden mellan AutoCAD och SolidWorks, där svaret på SolidWorks var "parametriskt 3D Verktyg".
Inser att jag nog inte förstår vad termerna står för...
I en annan fråd frågade jag om skillnaden mellan AutoCAD och SolidWorks, där svaret på SolidWorks var "parametriskt 3D Verktyg".
Inser att jag nog inte förstår vad termerna står för...
I parametrisk CAD kan objekten ha relationer med och operationer på varandra, ex Linje 1 går från centrum av Cirkel 1 till Punkt 1, flyttar man sedan ett av objekten så följer de andra med. I 3D blir bli motsvarande tex lägg radie 2 på kant 1, skär Objekt 1 med Yta 1 osv, ändrar man sedan något i konstruktionen så körs alla operationerna om automatiskt. I AutoCAD lagras inte relationerna och operationerna, så ändrar man något blir det ofta att man för hand får sitta och korrigera en hel del av de andra objekten.
Med operationer menar jag något man gör på objekt, tex trimmar en linje mot en annan linje, i parametrisk CAD skapar det en relation mellan linjerna medans det i AutoCAD bara är ändkoordinaten för linjen som ändras, flyttar man där trimningslinjen så får man för hand igen trimma linjen.