Köpt en CNC påbörjad fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
myke86

Köpt en CNC påbörjad fräs

Inlägg av myke86 »

Hej allihopa jag har nyligen blivit medlem och är har lite funderingar

Jag har köpt en Sieg Sx3 som är ett på börjat cnc projekt, kanske inte så mycket på börjat men grejerna finns
Grejerna jag har är:

3st Nema 23 2,8nm - jbcnc
1st Nema 34 ~12nm - Wantai

3st 3128A Stegmotorstyrning 10-40VCD 0,9-3A - jbcnc
1st DQ86OMA Stegmotorstyrning 24-80VCD 2.8A-7.8A - wantai

1st S-350-36 Nätaggregat +36V 9,8A
1st S-350-60 Nätaggregat +60V 5,85A

3st DB 25 Universala utgångskort

Jag har även beställt:

1st 24v + 5v Switchande Nätaggregat 30w 1A + 2.2A - jbcnc
3st Induktiv givare NPN NC 6-36v - jbcnc
1st Fläkt 24v 60x60mm - jbcnc

Det jag undrar över hur jag ska använda nätaggregaten
24v-5v tänkte jag använda till utgångskortet och kanske driva fläkten?
Men dom andra två, kan jag använda +36V till 23:orna och +60V till 34:an? Behöver man ställa in ström styrkan på nått sätt?

är det någon som har koll hur man ska koppla ihop prylarna?
Har jag rätt/bra grejer eller är det något annat som jag behöver istället?
Tacksam för svar

Micke
Grön nybörjare
Karahana

Re: Köpt en cnc påbörjad fräs

Inlägg av Karahana »

Jag har aldrig byggt nån cnc så är absolut ingen kunnig inom området. Men hur påbörjad är den? Det låter lite på dig som att ingenting är gjort? Isåfall kommer du ju behöva en del material för att koppla motorerna mekaniskt till vreden osv. Lite kuggremmar och kuggremshjul kanske? Har sett att man använder det ibland och det känns ju som en bra lösning då du kan få utväxlingen som du vill ha den me.

3 st utgångskort behöver du nog inte. Är väl bara 2 st pinnar / axel som du behöver (riktning och steg) och sen lite annan IO t.ex gränslägen, nödstopp och probe om du vill ha sånt. (Nödstopp kan jag rekommendera, har tryckt många gånger på mitt när jag förnedrat mig med gkoden och vart nära på att ha sönder nåt =) )

Kopplingsschema för hela kalaset hittar du hos jb!
http://www.jbcnc.se/images/datasheets/3128AElschema.pdf

hoppas nån som kan guida dig lite bättre vaknar till liv och skriver nåt vettigt!

Lycka till!
myke86

Inlägg av myke86 »

Själva mekaiska delen tror jag har koll på
23:orna blir det direkt drift på x/y har även kulskruvar på dom.
Sen z-axeln håller jag på lurar på än, antingen blir det direkt drift men det lutar åt kuggremshjul nere i botten tänker mig 1:1, eller har någon några idéer?

X/Y var "klar" när jag köpte den men dom var lite temporärt ditsatt för provkörning. Ska tillverka riktiga fästen till motorerna väntar på lite delar nu bara.
Z-axel var i kopplad elektriskt men inte monterad på fräsen.
och den fjärde motorn ligger ny i låda, en 23:a, kanske används senare till en fjärde axel.

All el är temporär hop plock (ormbo) i data chassit. Ska göras riktigt men jag vill ha lite mer info innan jag börjar koppla i hop allt, och att jag har alla rätta grejer innan jag börjar.
Ström till utgångskortet togs då ifrån datorns nätagg
och stegmotord styrningarna tog ström ifrån 36V nätagget
Nu tänker jag ha en eget skåp till stegmotorstyrningar och nätaggregat och sånt och själva datorn bredvid.
och jag har ett 60v nätagget ligger nytt i en kartong som jag fick med...
Varför jag fick 3st utgångskort vet jag inte, kan kanske vara bra att ha reserv.
Med vänlig hälsning
Micke

ed. Vad är Probe?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Tjo

Jag skulle nog gjort så här (vilket nog var det du föreslog)

1st S-350-60 Nätaggregat +60V 5,85A > 1st DQ86OMA Stegmotorstyrning 24-80VCD 2.8A-7.8A - wantai > 1st Nema 34 ~12nm - Wantai > z axeln

1st S-350-36 Nätaggregat +36V 9,8A > 2st 3128A Stegmotorstyrning 10-40VCD 0,9-3A - jbcnc > x + y

Du måste sätta strömbegränsningen i drivarna (dipswitchar var det på mina) till vad stegmotorerna klarar max i Amp, det står i databladet.
Dock är det olika beroende på hur du kopplar stegmotorerna, info finns på jbcnc bla för hur hans stegare kopplas och vilken max strömstyrka som du skall köra då.

Är en hel del kopplande och löddande så se till så att du har ett chassie som räcker till och gärna kabelrännor vilket underlättar enormt!
myke86

Inlägg av myke86 »

Tack för era svar,
Jag tar gärna ta mer input, det är bara skriva på, eller om någon har nån länk till någon som använt liknande delar så man kan kika på hur dom har gjort.
Hur ström begränsar man drivarna? Jag fick inte med nått datablad. Finns det att läsa om någonstans?
Vad är dipswitchar?
Tacksam om någon som använt eller kan förklara hur man ställer in dom alla fall grundligt.
Vad kan hända om man ställer in dom fel?
Med vänlig hälsning
Micke
myke86

Re: Köpt en CNC påbörjad fräs

Inlägg av myke86 »

Ingen som har några tips eller råd att skriva?
Jag är tacksam om någon kan förklarara lite och ha svar mina frågor, gärna lite grund läggande
tack tack....
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du strömbegränsar de flesta Kinadrivare (som jag gissar att detta är) genom att flippa dip-switchar, de kan se ut t ex så här:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _Pengo.jpg
Det brukar finnas tryckt utanpå drivaren hur de ska ställas för olika mikrosteg(http://en.wikipedia.org/wiki/Stepper_mo ... rostepping) samt strömbegränsning.

Ställer du strömmen för högt kommer motorerna att bli onödigt varma och kanske till och med avlida. Det finns dock inget allmänt samband mellan hur hög ström motorn tar och hur stark den är, det beror mycket på drivarens karaktär samt motorns fysiska utformning och inkoppling.

Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen och kanske lite mer att läsa på om. Finns det ingen angivelse på drivarna hur switcharna ska stå så får du googla på benämningarna.

EDIT: I denna tråd fanns ju finfina bilder på hur dipswitchar sitter och ser ut samt en inställningstabell för en typ av drivare. Finns det något liknande på dina?

EDIT 2: Är det såna här drivare? http://www.aliexpress.com/item-img/sing ... 45542.html
I såna fall är det ju bara att ställa dem efter vad du har för motorer, behöver du hjälp att förstå tabellen så hojta till, men kort, tre switchar för strömbegränsningen, och tre för mikrosteg.
myke86

Inlägg av myke86 »

Tack så mycket, det klarnade lite där..

Data bladet på Nema 23 är:
Fas - Bipolär
Stegvinkel/Grader steg - 1.8
Spänning volt - 4.8V
Ström fas - 3A
Resistans fas - 1.6 ohms
Induktans fas - 6.8 mH
Hållmoment 2.8 Nm
Vikt 1.67 kg

Ska då drivmodulen 3128A stå:
S1 OFF
S2 OFF
S3 OFF
Blir det då 3A som motorerna ska ha?
Jag är mer osäker på pulserna vad jag ska ställa in dom på
P4
P5
P6

Med vänlig hälsning
Micke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Mikrostegen är det lite tycke och smak runt, men minst halvsteg. Själv kör jag 1/8-dels steg, det ger en högre teoretisk upplösning, men hur hög den faktiska noggrannheten blir är en annan sak.
myke86

Inlägg av myke86 »

Tack så mycket X-IL för dina svar!
Nu ska jag bara få fingrarna ur... och börja på med fräsen
Jag kommer garanterat med fler frågor
Med vänlig hälsning
Micke
Skriv svar