Måste jag koppla på ett motstånd till denna för att inte förstöra den inbyggda dioden?
(ska koppa den till en Arduino)
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... nde-p36143
och vad gäller denna?
http://www.electrokit.com/4n36-dil6-optokopplare.43362
strömbrytare med diod
Re: strömbrytare med diod
Har du kollat databladet? Har du läst informationen på Kjells sida? Det står att belysningen drivs på 12V, jag gissar att Arduinon har 5V?
ja det har jag läst. (Inte datablad, för det har jag inget), men jag fattar att spänningen inte är för hög, det är inte därför jag frågar.
och det är inte heller ett problem att jag har för låg spänning, den lyser och fungerar.
men som jag har förstått så är det ändå inte bra om den får för mycket ström även om den inte får för mycket spänning?
Jag menar motståndet påverkar ju även strömmen enligt U=RI
Jag har ju ingen aning om strömmen? :-/
och det är inte heller ett problem att jag har för låg spänning, den lyser och fungerar.
men som jag har förstått så är det ändå inte bra om den får för mycket ström även om den inte får för mycket spänning?
Jag menar motståndet påverkar ju även strömmen enligt U=RI
Jag har ju ingen aning om strömmen? :-/
åh, där fanns ju ett datablad, det hittade jag inte. tack
men betyder det att det redan finns en resistor innbyggd?.. det ser det väl ut som..?

men betyder det att det redan finns en resistor innbyggd?.. det ser det väl ut som..?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja, mellan ben 5 och 6 har du en lysdiod och en resistor i serie, där resistorn är anpassad som sådan att den låter lämplig ström för lysdioden flöda vid 12V.lakrisal skrev:men betyder det att det redan finns en resistor innbyggd?.. det ser det väl ut som..?
Driver du den med 5V behöver du alltså ingen ytterligare resistor, eftersom strömmen bara kan minska om du minskar spänningen. Dock i och med att strömmen minskar så minskar ljusstyrkan.