Hur fungerar hårdiskar & datorer i "utsatt" miljö?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sa0bjw

Hur fungerar hårdiskar & datorer i "utsatt" miljö?

Inlägg av sa0bjw »

Hello!

Håller på att göra verklighet av min plan att ha en backup NAS i mitt garage. (se tråden om homeplug:s). Jag skrotade idén om en homepluglösning, och nu när väderleken tillät så vart det en kabel (cat5) dragen från boningshuset till garaget.

Men garaget är kanske inte den allra bästa miljön för elektronik. Just det här garaget är oisolerat, och temperatur, luftfuktighet mm varierar ju rätt rejält med årstiden. Dessutom är garaget inte på något sätt dammfritt Alltså ganska dålig miljö för en NAS burk med andra ord.

Så.. Nas:en kommer få bo i ett plåtskåp, ett sånt där "säkerhetsskåp" man måste slå en kod för att öpppna dörren. I skåpet sätter jag ett nätspänningsfilter, typ ELFA (69-633-53) å hela skåpet blir självklart även jordat. Jag tänker sätta en fläkt i burken oxå, samt en termostat som knäpper igång fläkten om det börjar bli ljummet i lådan. Vill inte ha fläkt igång helatiden, speciellt inte vintertid då min förhoppning är att NAS burken i sig producerar så pass mycket värme i den tillslutna lådan att tempen ändå håller sig över nollan. Fläkten måste ju förses med dammfilter, vill inte bygga en dammsugare liksom..

Spontant.. Tror ni min NAS kan överleva en längre tid inlåst i ett plåtskåp i ett oisolerat garage, under dessa förutsättningar? NAS:en larmar själv om det blir för varmt, men det finns inget larm om det börjar bli väldigt kallt. Jag kan iofs stoppa i ett termostatstyrt värmeelement om jag vill, men hoppas på att slippa det..

Specarna på NAS:en anger en drifttemp på 0°C till 40°C och max luftfuktighet till 95%. NAS:ens effektförbrukning med disk ligger runt 7-10 W..

/Thommy
Användarvisningsbild
pbgp

Re: Hur fungerar hårdiskar & datorer i "utsatt" miljö?

Inlägg av pbgp »

Google presenterade för några år sedan statistik över sina hårddiskar. Det jag minns är att relativt hög temperatur (har för mig det var 30 grader) inte är ett så stort problem, men att variation är dåligt.

Har märkt det på datorföreningen där vi ett tag hade problem med kylan och många diskar gick sönder. Jag vet ju inte säkert, men det verkade relaterat. När kylan verkligen gick åt skogen och körde på full effekt så hade vi ungefär 4 grader varmt i datorhallen och några DELL maskiner stängde av sig själva för det blev för kallt.

Isolera inneslutningen till din NAS och sätt en fläkt som går igång vid 25-30 grader och se vad som händer.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

0°C gränsen är mest för att dom inte har någon anledning att testa för lägre. Det görs nog bara med mil specade diskar som istället är svindyra. Jag har vart med och skickat upp hårddiskar med en ballong där det är stundtals -65 och diskarna fungerade bra.
Du får sätta ett cronjobb som kollar temperaturen och gör HD intensiva saker om den går under en viss temp. :)
Sen blir det ju aldrig så satans kallt i garage normalt, men är du osäker så släng in en simpel frostvakt.
sa0bjw

Inlägg av sa0bjw »

Det skrivs rätt mycke data till NAS:en helatiden, så disken får jobba en del. Har två nätverkskameror/övervakningskameror som spottar ur sig en dataström helatiden mot NAS:en.. Annars gillar jag idén med ett crontab jobb som kickar igång nått HD intensivt jobb då det börjar bli kyligt :D

Det värsta som kan hända är ju ett diskras, men då det är en backup NAS så är det inte hela världen. Data:t finns på huvud NAS:en å det finns massor av nya diskar i affären :D

/Thommy
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Se upp med luftfuktigheten. Sätt ett värmepaket+12cm flält från en bil innuti samt samma utanpå och förbind med vätskepump så slipper du luftcirkulation men får värmeutjämning.

Temperaturreglering kanske inte är så dumt heller. För kallt => värmeelement, för varmt => starta cirkulationspumpen.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Tror inte att det är några större bekymmer. Komponentvärmen lär nog räcka när det är kallt, och jag antar att nas:en har inbyggd fläkt. Monterade bildlagringsutrustning med hårddiskar i elskåp utomhus för ett antal år sedan och det har mig veterligen överlevt. Var observant på kondensvatten bara.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En på jobbet lessnade på oljudet och ställde ut sin server på balkongen, "det får gå så länge det går", den funkade i tre år eller nåt, året om :)
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

En enkel och billig grej som borde ta en del kondens skulle kunna vara en av biltemas "torrbollar" som man brukar sätta in i husvagnar och liknande under vintern.

Kanske en tempvakt som slår till vid 10grader.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kondens är normalt inget problem för elektronik som är påslagen, kondens blir det bara om fuktig luft möter en yta som är kallare än luften, men elektronik som är igång kommer ju i princip alltid att vara varmare än den omgivande luften.

Fast det kan ju iofs uppstå kondens på ytor ovanför eller bredvid elektroniken som samlas så vattennivån stiger, men det räcker ju i princip att borra ett dräneringshål i botten av skåpet så har man löst det.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Datorer håller mycket bättre i sådan miljö än vad man tror. Vi har haft produktionsdatorer på jobbet i snöstorm och fullt solsken och dom har ändå inte lagt av.
Du kommer inte få några problem.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

apropå utsatt miljö http://blarf.nu/content/20055
Skriv svar