T: Svarva en Bult.

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Svarva en Bult.

Inlägg av tecno »

Finns det inte 'original' topplock bultar att köpas? Vad står det för siffror på originalet?

Så svara gärna på frågan vilken bult kvalitet det ska vara, 8.8 - 10.9 eller 12.9
Ragge83

Inlägg av Ragge83 »

stål 8.8 blir nog bra tror jag. Jo det finns ett sätt med bultar att köpa men de kostade 1300kr + och bilen är inte värd de pengarna tycker jag... Jag har redan planfräst toppen på jobbet och fått den väldigt fin men har inga verktyg för att göra bulten eller skruven. CNC-svarvarna är typ alltid riggade och upptagna så mycket att göra hela tiden :p
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

8.8 osv är inte stålkvaliteter utan hållfasthetsklasser för skruv. Om man utgår från t ex en 12.9-skruv och slår en ny gänga så blir den inte 12.9 utan svagare. Kommersiella skruvar har rullade gängor, det är starkare än skurna. Topplocksskruvar tar rätt hård belastning, man sträcker dem i regel vid dragning. På många bilar byter man skruvarna till nya varje gång man haft loss dem. Har du skäl att tro att det håller med klenare skruv än originalet? Vad är det för bil? Finns det inte beggat på skroten? Även om det är en begagnad sträckt skruv är den säkert bättre än en ny som är slagen i svarven eller med snitt.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det råkar inte vara en Opel C20NE förresten? När man googlar verkar det som om de har M11 (fast stigning framgår inte) och är 140 mm långa (man räknar aldrig huvudet som du gjort i din ritning).

Såna har jag nog två beggade uppsättningar liggande av någonstans. De har invändig torxskalle.
Ragge83

Inlägg av Ragge83 »

Jag läste lite att det skulle gå att återanvända dem så det är lite därför jag tänkte göra det dock så är en dålig.. Tack för all info lär mig nya saker hela tiden själv har jag jobbat med fräs osv men aldrig varit inne på stålfronten i arbetet så jag är kass på det området jobbar endast med alu och plaster. Det verkar vara lite krångligt att få detta jobbet gjort hehe..

jihe har du något så är det intressant och jag får ursäkta för alla fel och allt som jag skrivit..........

Bilen är en gammal Skoda Felicia.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Ragge83 skrev:skruven är till ett topplock som tidigare nämnts och stålkvalité ska vara något lite segare stål antar jag som inte brister vid lite spänning.
Jag tar gärna ett eller 2 ämnen och köper ett gängsnitt skicka ett pm med info pris osv.. gOry om du vill göra detta åt mig.
Nej du har inte nämnt det!

Så om de är till ett topplock så är de enda rätta att köpa alla nya! Dra till rätt moment, vinkel och ordning!
Om du nu har kostat på en planing vore de väl synd att blåsa ut packningen och börja om från början?
Går de riktigt illa så kanske de inte ens finns nått att börja om på, hydrolockär spännande saker men ett väldigt dåligt tillvägagångssätt att ändra slagvolym på en otto-motor med..

Är de en rejsmaskin köp ARP-skruv på ebay! Annars original, brukar väl kosta en 40-50kr/st!
Ragge83

Inlägg av Ragge83 »

aha okej var kan man köpa dem styckvis någonstans ? tack på förhand. jag menade att en annan nämnde att det skulle vara till ett topplock ursäkta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att någon gissar i tråden brukar inte vara så bra att ta som fakta. Det har en tendens att bli svar på fel fråga i så fall.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Är du snål så åk till närmaste skrot och köp en bult. Men som sagts så kan man köpa bättre nya för ok peng.

Har du dragit av bulten och därför du byter? Tänk på att har du bultar från olika set/kvalitet så får du inte samma spänning. Försök åtm få från samma omgång beg eller köp nya.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för årsmodell och motorkod på bilen? (eller skriv regnr).
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Tyvärr hittade jag inte mina topplocksskruvar. Pappsen har nog ledsnat på att ha dem drällandes i sitt garage...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är inte fel att återanvända topplocksskruvar även om det kan verka så i tråden, visst, om det är sträckskruv ska man förstås inte återanvända dom men det finns ju inget som säger att så är fallet här.

Har skodan en VAG eller skodamotor förresten ? är det VAG lär det ju finnas fler bilar som har passande iaf.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Finns sträckbultar som funkar att återanvända. T ex till peugeoterna jag körde med kunde man sträcka dem 2 ggr utan problem. Man var bara tvungen att kontrollmäta dem. I många fall tillochmed 3 ggr kunde man använda dem.
Skriv svar