Li-ion batterifråga
Li-ion batterifråga
Jag kör på en ny tråd istället för att driva liv i en gammal.
Hursomhelst, jag vill driva en liten dator med skärm på batteri.
Specs:
Skärmen drar 3w på 12v
Moderkortet(från VIA Tech) drar mellan 16-30w på 12v, detta under "normal" belastning.
Jag testade att köra denna setup:
12V 8000mAh Lithium-ion:
ebay.com/itm/NEW-12V-8000mAh-Super-Polymer-Rechargeable-Lithium-ion-Battery
DC 8-40V To DC 12V 6A Step-up&down Converter:
ebay.com/itm/DC-8-40V-To-DC-12V-6A-Step-up-down-Converter
Detta fungerade inte alls.
Med step up/down-regulatorn fick jag inget liv i enheterna.
Utan regulatorn, alltså enbart batteriet(12V 8000mah) fick jag liv i LCD displayen i några sek. Moderkortet gick igång någon hundradels sek för att sedan dö.
Jag funderar på att pröva med ett 14.8v batteri istället(+ regulatorn)
Vad tror ni om det? Är det värt att testa?
Hursomhelst, jag vill driva en liten dator med skärm på batteri.
Specs:
Skärmen drar 3w på 12v
Moderkortet(från VIA Tech) drar mellan 16-30w på 12v, detta under "normal" belastning.
Jag testade att köra denna setup:
12V 8000mAh Lithium-ion:
ebay.com/itm/NEW-12V-8000mAh-Super-Polymer-Rechargeable-Lithium-ion-Battery
DC 8-40V To DC 12V 6A Step-up&down Converter:
ebay.com/itm/DC-8-40V-To-DC-12V-6A-Step-up-down-Converter
Detta fungerade inte alls.
Med step up/down-regulatorn fick jag inget liv i enheterna.
Utan regulatorn, alltså enbart batteriet(12V 8000mah) fick jag liv i LCD displayen i några sek. Moderkortet gick igång någon hundradels sek för att sedan dö.
Jag funderar på att pröva med ett 14.8v batteri istället(+ regulatorn)
Vad tror ni om det? Är det värt att testa?
Senast redigerad av blueint 28 maj 2013, 18:27:03, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
Anledning: urltrim
Re: Li-ion batterifråga
Tråkigt att höra att det inte fungerade.
Har du så du kan mäta på regulatorn?
Att den inte klarar att driva då du kör direkt från batteriet tyder på att att batteriet är lite klent, du kan kolla spänning du får ut från batteriet, mäta ström och spänning då du kör direkt från batteriet.
Är nog värt att testa med ett större batteri.
Har du så du kan mäta på regulatorn?
Att den inte klarar att driva då du kör direkt från batteriet tyder på att att batteriet är lite klent, du kan kolla spänning du får ut från batteriet, mäta ström och spänning då du kör direkt från batteriet.
Är nog värt att testa med ett större batteri.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Re: Li-ion batterifråga
Det där är ju inget "rent" batteri, de kallar det "batterilåda". I texten står "Output: 12.6V DC, 350mA".
Din utrustning drar som mest 30+3 watt, vid 12 volt är det 2,75 ampere (I=P/U).
Så troligen slår elektroniken i boxen från pga för stort strömuttag.
Din utrustning drar som mest 30+3 watt, vid 12 volt är det 2,75 ampere (I=P/U).
Så troligen slår elektroniken i boxen från pga för stort strömuttag.
Re: Li-ion batterifråga
Cloudy
Ja, det kanske är dags att införskaffa mig den där multimetern nu =) Förstår inte hur jag klarar mig utan. Ska köpa en imorgon, så får vi se. Ska nog testa med 14.8v, lättare att stega ner antar jag?
PHermansson
Du får ursäkta, men jag saknar egentliga kunskaper. Vad menar du med "Så troligen slår elektroniken i boxen från pga för stort strömuttag."?
Ja, det kanske är dags att införskaffa mig den där multimetern nu =) Förstår inte hur jag klarar mig utan. Ska köpa en imorgon, så får vi se. Ska nog testa med 14.8v, lättare att stega ner antar jag?
PHermansson
Du får ursäkta, men jag saknar egentliga kunskaper. Vad menar du med "Så troligen slår elektroniken i boxen från pga för stort strömuttag."?
Re: Li-ion batterifråga
Den valda batterilösningen är för "klen".
Den räcker helt enkelt inte till.
Den räcker helt enkelt inte till.
Re: Li-ion batterifråga
Ok, tack. Skulle ett 14.8v li-ion med regulator kunna fungera tror du?
Re: Li-ion batterifråga
Problemet är att regulatorn inte tillåter att du tar ut ström nog, alltså är ackumulatorn nog ganska OK men regulatorn klarar inte jobbet.
Med en 8Ah ackumulator skulle du teoretisk få en drifttid på ung. 3 timmar innan ackumulatorn är totalt slut.
Att höja spänningen är INTE rätt väg att gå! Om inget annat är angivit brukar ±10% att vara OK, att mata med 14,8V betyder en överspänning med 16,5% vilket sannolikt kan bli ett problem.
Men om regulatorn klarar att reglera OK ska det fungera.
Med en 8Ah ackumulator skulle du teoretisk få en drifttid på ung. 3 timmar innan ackumulatorn är totalt slut.
Att höja spänningen är INTE rätt väg att gå! Om inget annat är angivit brukar ±10% att vara OK, att mata med 14,8V betyder en överspänning med 16,5% vilket sannolikt kan bli ett problem.
Men om regulatorn klarar att reglera OK ska det fungera.
Re: Li-ion batterifråga
Jo, 14.8v ner till 12v såklart.
Men du menar att regulatorn inte ger enheterna den spänning de behöver?
Ska inhandla en multimeter imorrn och kolla regulatorn.
Men du menar att regulatorn inte ger enheterna den spänning de behöver?
Ska inhandla en multimeter imorrn och kolla regulatorn.
Re: Li-ion batterifråga
Ska vi testa en ny grej? Läs de svar du har fått!
PHermansson skrev: "Det där är ju inget 'rent' batteri, de kallar det 'batterilåda'. I texten står 'Output: 12.6V DC, 350mA'. Din utrustning drar som mest 30+3 watt, vid 12 volt är det 2,75 ampere (I=P/U)."
Och din regulator kan jobba allt den vill om strömmen till den stryps pga. överbelastning.
PHermansson skrev: "Det där är ju inget 'rent' batteri, de kallar det 'batterilåda'. I texten står 'Output: 12.6V DC, 350mA'. Din utrustning drar som mest 30+3 watt, vid 12 volt är det 2,75 ampere (I=P/U)."
Och din regulator kan jobba allt den vill om strömmen till den stryps pga. överbelastning.
Re: Li-ion batterifråga
'12.6V DC, 350mA' -specsen som ni talar om är väl gällande laddaren till batteriet?
Jag är som sagt 100% novis gällande batterier och saknar dessutom elektronisk terminologi, så det är svårt att bearbeta information jag inte förstår. Jag får väl skylla mig själv som frågar frågor jag inte kan hantera svaren till. Men jag skulle väldigt gärna vilja veta om det är möjligt att driva dessa enheter med batteri, och om det går, vad jag har för alternativ?
Jag är som sagt 100% novis gällande batterier och saknar dessutom elektronisk terminologi, så det är svårt att bearbeta information jag inte förstår. Jag får väl skylla mig själv som frågar frågor jag inte kan hantera svaren till. Men jag skulle väldigt gärna vilja veta om det är möjligt att driva dessa enheter med batteri, och om det går, vad jag har för alternativ?
Re: Li-ion batterifråga
Jag tolkar oxå texten som att det är laddaren som är på 350mAh. Låter lite märkligt att det bara skulle gå att plocka ut 350mAh ur batterilådan om den har en kapacitet på 8000mAh? Tänker man å andra sida på laddaren så är nog 350mAh nog i klenaste laget för att ladda upp batteriet (lådan). Men allt hänger ju på hur batterilådan är konstruerad med sin celler.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Li-ion batterifråga
350 mA tolkar jag också är för laddaren, batterier specas nästan aldrig med vad man får för ström ur dem utan de ges i Ah dvs hur länge de kan ge ström inte vilken nivå.
I specifications att batteri output är 12,6-10,8 V DC, 8000mAh.
Men som sagt va batteriet är antagligen för klent.
Om du kolla hur regulatorn ser ut inuti, dvs vad det är för komponenter? Så kan jag antagligen säga om den bör funka eller inte.
I specifications att batteri output är 12,6-10,8 V DC, 8000mAh.
Men som sagt va batteriet är antagligen för klent.
Om du kolla hur regulatorn ser ut inuti, dvs vad det är för komponenter? Så kan jag antagligen säga om den bör funka eller inte.
Re: Li-ion batterifråga
Nu har jag läst länken och jag håller med: det är laddaren som ger 350mA.
Ackumulatorn har dock skyddselektronik mot för djup urladdning. Kan det vara så att ackumulatorn inte är fullt laddad och därmed knäpper av pga. underspänning? Innan första bruk bör den ju ladda under ett dygn.
Ackumulatorn har dock skyddselektronik mot för djup urladdning. Kan det vara så att ackumulatorn inte är fullt laddad och därmed knäpper av pga. underspänning? Innan första bruk bör den ju ladda under ett dygn.
Re: Li-ion batterifråga
Cloudy
Jag öppnar upp regulatorn imorgon efter jobbet och postar bilderna här.
Icecap
Jag har laddat ackumulatorn i två st längre sessioner(runt 7h vardera), men kan testa att låta den ligga tills imorgon. Ska se vad multimetern säger med/utan regulator också. Resultat imorgon kväll.
Jag öppnar upp regulatorn imorgon efter jobbet och postar bilderna här.
Icecap
Jag har laddat ackumulatorn i två st längre sessioner(runt 7h vardera), men kan testa att låta den ligga tills imorgon. Ska se vad multimetern säger med/utan regulator också. Resultat imorgon kväll.
Re: Li-ion batterifråga
8Ah som laddas med 0,35A ger en laddningstid från helt slut till helt full på (8 / 0,35 =) 22:51. Detta gäller då 100% laddningseffektivitet vilket ju är omöjligt så efter 24 timmar är det väl knappast helt fulladdad - om det var tvärtomt vid starten...