Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Printrbot plus är från USA (därmed en hel del dyrare än Mendel90)
Och för att svara på frågan ovan. Det är ingen skillnad i kvalité på sakerna du KAN bygga. Det som skiljer är enkelheten att komma igång.
Och för att svara på frågan ovan. Det är ingen skillnad i kvalité på sakerna du KAN bygga. Det som skiljer är enkelheten att komma igång.
@Frallzor: du får gärna berätta vilken maskin som du tycker är bättre och billigare 

Har tyvär inte namnen i huvudet, men har sett en hel del maskiner som kan prestera lika bra som makerbot direkt vid leverans och dessutom varit billigare. Ska se om jag hittar =)
Jag har läst någonstans att det är Ultimaker som ger snygga utskrifter. Jag tror själv att varje printer kan ge ett bra resultat om de är rätt
kalibrerade med rätt programvara, hastighet och så vidare.
kalibrerade med rätt programvara, hastighet och så vidare.
Det är diskuterat här flera gånger redan...
Ett antal faktorer kan man kolla på för att få fram MÖJLIG kvalité:
1. En ram som är stabil, det är de flesta idag. (Speciellt viktigt om du vill kunna skriva lite fortare)
2. Typ av drivning. De allra flesta kör liknande remdrift på x och y så det skiljer inte så mycket, vissa typer av remmar är dock mer lämpliga för linjärdrift.
Z skiljer lite mera mellan skrivarna, någon typ av fjäderspänning bör finnas på muttrarna på z.
3. linjärlager, de allra flesta kör med billiga LMXUU linjärkullager. Riktiga linjärsystem skulle vara bättre men kostar mycket. Bland "billiga" skrivare så känner jag bara till mendelmax 2.0 som kör med riktigt system. Skulle jag gissa så tror jag också att mendelmax 2.0 är den skrivare under 20 000 som teoretiskt skulle kunna producera de bästa utskrifterna.
4. typ av extruder. Här skiljer det en hel del och tyvärr har jag inte testat så många här.
Men slutresultatet är ofta mycket mera beroende på följande tre faktorer man lätt kan påverka (men svårt att bli riktig duktig på) på samtliga skrivare.
1. Inställningar och kalibrering
2. Mjukvara
3. Plastval, vissa billiga (och kanske dyra?) plaster går inte få bra resultat med. Det är ofta här som de dyrare kommersiella alternativen får så bra resultat med sina egna dyra plastsorter.
Ett antal faktorer kan man kolla på för att få fram MÖJLIG kvalité:
1. En ram som är stabil, det är de flesta idag. (Speciellt viktigt om du vill kunna skriva lite fortare)
2. Typ av drivning. De allra flesta kör liknande remdrift på x och y så det skiljer inte så mycket, vissa typer av remmar är dock mer lämpliga för linjärdrift.
Z skiljer lite mera mellan skrivarna, någon typ av fjäderspänning bör finnas på muttrarna på z.
3. linjärlager, de allra flesta kör med billiga LMXUU linjärkullager. Riktiga linjärsystem skulle vara bättre men kostar mycket. Bland "billiga" skrivare så känner jag bara till mendelmax 2.0 som kör med riktigt system. Skulle jag gissa så tror jag också att mendelmax 2.0 är den skrivare under 20 000 som teoretiskt skulle kunna producera de bästa utskrifterna.
4. typ av extruder. Här skiljer det en hel del och tyvärr har jag inte testat så många här.
Men slutresultatet är ofta mycket mera beroende på följande tre faktorer man lätt kan påverka (men svårt att bli riktig duktig på) på samtliga skrivare.
1. Inställningar och kalibrering
2. Mjukvara
3. Plastval, vissa billiga (och kanske dyra?) plaster går inte få bra resultat med. Det är ofta här som de dyrare kommersiella alternativen får så bra resultat med sina egna dyra plastsorter.
Mendelmax2.0 ser ju trevlig ut, men att den linjärlösningen som finns på X & Y-axlarna skulle vara så himla mycket bättre än dubbla axlar med kulbussningar(som då kan sitta betydligt bredare isär om man vill) tror jag inte riktigt på. Är det glidbussningar på de där aluprofilerna?
Sen är det ju en fråga om noggrannhet/rakhet och stabilitet snarare än styrka, helt meningslöst med säg 15mm THK-skenor eller liknande. Hur är det med understödda axlar, typ SBR16, finns de i mindre storlekar?
Sen är det ju en fråga om noggrannhet/rakhet och stabilitet snarare än styrka, helt meningslöst med säg 15mm THK-skenor eller liknande. Hur är det med understödda axlar, typ SBR16, finns de i mindre storlekar?
"himla mycket bättre" är kanske att ta i. Men bättre är den, ja! Sen kommer det knappast att påverka slutresultatet hos de flesta, det är för många av de andra faktorerna som påverkar mycket mera/först. Sen räcker det givietvis inte med vilket typ av (dyrt) linjärsystem som helst, det måste utprovas för användningsområdet. (Jag funderar på att byta system på min X-Max, men det har mer med ljudnivå och underhåll att göra. Jag har dock inte bestämt om det är värt pengarna än)
Min åsikt år iallafall att kulbussningar är "good enough" i de allra flesta fall om man inte tänkt köra väldigt höga hastigheter med stor massa. Det finns på tok för mycket annat att fixa innan det blir en begränsning. Ta bara det jag nämner ovan med att eliminera "backlash" på Z, det tror jag är ett mera allmänt problem bland flera av skrivarna.
Min åsikt år iallafall att kulbussningar är "good enough" i de allra flesta fall om man inte tänkt köra väldigt höga hastigheter med stor massa. Det finns på tok för mycket annat att fixa innan det blir en begränsning. Ta bara det jag nämner ovan med att eliminera "backlash" på Z, det tror jag är ett mera allmänt problem bland flera av skrivarna.
-
Hej, tänker skaffa en 3d printer, Huxly'n känns ju plånboks vänlig men kanske för liten och upplösningen?, Makerbot 2x färdigt koncept direkt ur lådan något mindre plånboks vänlig (finns dock med i funderingarna), har sett att de finns Tripod typer oxo, verkar vara intressant Rostock Max tex
Förslag någon.
Anders
Förslag någon.
Anders
- Klas-Kenny
Jag ska skriva ut en detalj som har ett par rundade hörn enligt bild:
Någon som har några goda tips på hur jag går till väga för att få rundningen så bra utskriven som möjligt? Första halvan av rundningen strider ju stenhårt emot "45graders-regeln".
Radien är 25mm, för lite perspektiv på det hela.
Den måste ligga på det håll den gör på bilden, det är enda plana sidan. Ner på bilden är alltså ner mot bädden.Någon som har några goda tips på hur jag går till väga för att få rundningen så bra utskriven som möjligt? Första halvan av rundningen strider ju stenhårt emot "45graders-regeln".
Radien är 25mm, för lite perspektiv på det hela.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pja, slå på support skulle väl kunna hjälpa. Tunnare lager hjälper också. Men det är svårt att få det snyggt när det är sådär brant.
Hur viktig är insidan (ser ut som ett skal till en mobil eller nåt?)? Skulle du kunna lägga den ner så att det som är längst fram i bilden hamnar ner mot bädden och sedan slå på support? Slösar en del plast och insidan blir så klart lite piss, men hörnen blir bra.
Hur viktig är insidan (ser ut som ett skal till en mobil eller nåt?)? Skulle du kunna lägga den ner så att det som är längst fram i bilden hamnar ner mot bädden och sedan slå på support? Slösar en del plast och insidan blir så klart lite piss, men hörnen blir bra.
- Klas-Kenny
Support har jag inte tänkt på, det kan jag testa. 
Tunnare lager känns inte aktuellt, tar redan ~3h att skriva ut den, 113mm hög.
Insidan är rätt oviktig, det är utsidan som är mest intressant. Men att skriva ut den på något annat håll tror jag inte är särskilt lämpligt, så här ser hela biten ut: Och alltså ungefär 10x16x11cm stor.
Skriver ut den med den kortsidan mot en i bilden, nedåt. Andra kortsidan är öppen, baksidan likaså.

Tunnare lager känns inte aktuellt, tar redan ~3h att skriva ut den, 113mm hög.

Insidan är rätt oviktig, det är utsidan som är mest intressant. Men att skriva ut den på något annat håll tror jag inte är särskilt lämpligt, så här ser hela biten ut: Och alltså ungefär 10x16x11cm stor.
Skriver ut den med den kortsidan mot en i bilden, nedåt. Andra kortsidan är öppen, baksidan likaså.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hej, jo det blev en Rostock Max med två extruder's, blir väldigt sugen på att bygga en router på samma konsept, dock något biffigare, fråga: finns det typ RAMBO med kraftigare slutsteg tacksam för tips.
Det är bara att plocka ut Dir/Step för varje motor och mata externa och kraftigare drivare med dom.
/// Marcus
/// Marcus
-
Ja naturligt vis, tittade lite närmare borde vara ganska enkelt elr
Jag passar på att kasta ut en liten fråga angående pronterface och slic3r som jag använder mig av.
Jag har ett fenomen som jag inte blir klok på. När man generar en g-kod i slic3r som man sedan laddar in i pronterface, så beräknar pronterface uppskattad tid för körning, områdena den tar i XYZ osv. Där gör den alltid min bit för stor i Z led. Säg att jag har en 20mm hög bit så spottar den ur sig att den kommer gå från 0.18mm (vilket är min första lagerhöjd) till 21.8 och att min bit är 20.8mm hög. Detta sker alltid och allt jag skriver ut blir alltid aningen för högt.
Är det någon som känner igen detta? Vart kattsingen kan man tänkas hitta felet till detta. Har kollat runt i slic3r många gånger men hittar inget som stämmer in. Ska se om jag kan fixa en skärm/textdump som beskriver detta bättre.
Jag har ett fenomen som jag inte blir klok på. När man generar en g-kod i slic3r som man sedan laddar in i pronterface, så beräknar pronterface uppskattad tid för körning, områdena den tar i XYZ osv. Där gör den alltid min bit för stor i Z led. Säg att jag har en 20mm hög bit så spottar den ur sig att den kommer gå från 0.18mm (vilket är min första lagerhöjd) till 21.8 och att min bit är 20.8mm hög. Detta sker alltid och allt jag skriver ut blir alltid aningen för högt.
Är det någon som känner igen detta? Vart kattsingen kan man tänkas hitta felet till detta. Har kollat runt i slic3r många gånger men hittar inget som stämmer in. Ska se om jag kan fixa en skärm/textdump som beskriver detta bättre.