Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Ja just det, vad n00bigt. Här är den: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... Usb+rs-485
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag köpte USB-RS485-WE-1800-BT från FTDI istället.
http://de.selfip.org/prestashop/index.p ... er=product
Kanske finns billigare någon annan stans? Det där är min webshop.

Provade på mitt extruderkort och det funkade bra iaf. Iaf i WIN7 så var det bara att plugga in kabeln och köra.

Skall ta och prova den på fräsen också.

Edit:
Kopplat in samma konverter i fräsen nu och det tog bort de problem jag hade tidigare med att jag tappade kontakt med VFD:n mitt i körningarna.

Jag tror jag skall ha ett D-Sub-hål kvar i styrlådan så att jag skall kunna ha VFD:n och extrudern alltid anslutna och inte behöva skifta mellan.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nu har jag till slut fått pris på att göra bordsskivan till fräsen. 21 500:- tillskuren, gängad och försänkt. Dvs färdig att montera på fräsen. Lite mindre hade jag hoppats på.

Men det är ju en hel del hantering av en stor tung skiva som inte får vara det minsta skev eller ha repor eller andra skador. Så det kanske inte är så lätt.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nu är det nära beställning av bordsskiva. Jag hade tänkt att den skulle se ut såhär:
file.png
Det blir M8 i rutnät och så ett större hål för att ansluta vakuumpump. Skruvstycket tänkte jag fräsa in med maskinen själv för att få det upplinjerat mot rörelserna.

Är det något mer som jag borde se till att få gjort i bordet när jag ändå har skivan uppsatt i en stor maskin?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Spontana tankar:
* Om du tänker använda maskinen mycket, gänga större hål och sätt i insatsgängor eller helicoil så håller aluminiumskivan längre.
* Vartannat gängat, vartannat för cylindrisk pinne kan vara rätt smidigt också.
* Ska du köra med kylning (och plugga alla oanvända hål) kan en "ränna" runt skivan vara bra så att inte kylvätskan rinner över kanten.
* Visst kan du "fräsa in" skruvstycket men jag hade nog satt ett par "linjaler" och eventuellt fräst in dom istället för att fräsa direkt i bordet/skivan.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Håller med H.O, jag skull iofs se till att få hål för cylindriska pinnar för skruvstycket. Dessa hålen med bussningar som håller längre än hål i alijujum.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Killen pratade faktiskt om att sätta i helicoil. Jag blir osäker på om vi bestämde det inför offertarbetet eller om han skippade den tanken för att slippa det jobbet. Skall ta upp det med honom igen.

Jag brukar köra mest med tryckluft för kylningen. Men flood hade inte varit dumt. Jag har en tanke att sätta en plastbalja runt skruvstycket då jag vill köra med ordentlig kylning. Så att den samlar upp vätskan. Är det en dum idé? De gängade hålen är genomgående och det är lite halvjobbigt att skruva i skruv i alla. Skivan skall vattenskäras, så det är lite svårt att få icke genomgående hål.

Med fräsa in linjaler menar du att jag skulle skruva fast två långa klackar i bordet som jag sedan mäter eller fräser in och upplinjerar skruvstycket mot?

Jag har också en tanke att jag skall skruva fast en skiva ovanpå en del av den här skivan som jag borrar i skruvhål och styrpinnar för att fästa fixturer i. Så att jag repeterbart kan lyfta i och ur fixturer.

Gängning och försänkning av skruvskallar skall de göra, för det är inte så jäkla noga att de är exakta. Skall det var någon vinst med styrpinnar så behöver de sitta jäkla rakt. Då behöver den upp i en stor fräs, så jag tror det blir svårt med styrpinnar. Jag har iaf ingen lösning på hur jag skall få in dem bra.
Senast redigerad av Agwan 29 maj 2013, 12:37:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då kan du väl se till att han kör helicoil gängan i skivan och du själv monterar insatserna = billigare.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja, det tar en liten stund, men bättre att jag gör det på fritiden än att han har någon kille för 700:- timman som gör det.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Detta med cyl pinnar till att lina upp skruvstycket, detta skulle jag borra/brotcha upp när skivan sitter monterad i maskin. Bara att se till att han som kör skivan tar upp större hål och att du sen monterar i lämplig bussning som du sen bearbetar så vore det väl själva fan om du inte skulle få detta att bli 'pöfekt'.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack till alla som delar med sig av sina uppspänningskunskaper här, det kommer säkert att komma väl till pass framöver! :)
Jag har själv ett oborrat bord som jag tänkte låta maskinen borra, det här med genomgående/blindhål och cylindriska pinnar/gängor är svåra val!
H.O

Inlägg av H.O »

Om vi pratar om de gängade hålen skulle jag nog föredra genomgående som man i så fall får plugga. Att ha gängade bottenhål är svårare att göra och svårare att hålla rena alternativt få ut skräpet som förr eller senare hamnar i dom. Hål för CP etc är ju såklart svårare att plugga när de inte används så jag vet inte....

Sen kan man ju, med maskinen såklart, fräsa fina T-profiler som man sedan skruvar fast på bordet om man vill ha T-spår.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jo precis, det går ju alltid att skruva fast nästan vad fasen som helst sedan i bordet.

Är det dumt att ha 60mm cc på hålen? Finns det något annat mått som är standard och det alltid är på sånna här bord?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Standard och standard, jänkarna kör 2" jag skulle köra 50mm c/c och sen ha strategiskt utplacerad cylindriska pinnar och det vet nog du själv bäst var du vill ha dina pinnar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag har min egen "teori" om hur jag skulle vilja ha det, såklart :)

Dels ett "grundrutnät" med gängade genomgående hål med cc 100 (kanske 80, jag har inte ritat upp det), sedan ett förskjutet "rutnät" där första hålet ligger kanske 80 mm bredvid det första hålet i "grundrutnätet", men cc i detta "rutnät" minskar för varje hål. Givetvis gäller det i två dimensioner. Jag inbillar mig att man då får bättre valmöjlighet med uppspänningen.
Skriv svar