Hadron ORD Bot - 3D Printer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
korp

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av korp »

Ah bra tips! Försökte med snabbknappar lite kvickt igår men då hade jag inte tänkt på att sätta fokus i ringarna. Får läsa på lite. Jag tycker inte något av hostprogrammen är speciellt användarvänliga för en nybörjare egentligen. Funktioner och sättningar är det fullt av men layout och förklarande tooltips blir man inte direkt imponerad över. Det är lite lustigt att det läggs såpass lite energi på användargränssnitten, som är relativt få till antalet och används av så många människor. Men detta är en rent personlig reflektion. Jag är naturligtvis tacksam att det finns något liknande alls.

Piltangenter var det ja... Jag vet inte om jag vågar annat än att sikta noga med musen förrän jag fått ändlägesbrytarna. Piltangenterna sitter ganska tätt och skulle jag av misstag trycka på största förflyttningen två gånger i rad skulle jag antagligen få leta efter maskindelar hemma hos grannen :shock: Nej skämt åsido så skulle maskinen nog bli redigt skev med farten som visas i filmen. Inställningen är 500 mm/s.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Jahapp, ikväll nu fick jag kanske sota lite för att inte ha läst på ordentligt.

Hade läst något foruminlägg om att Makerbot Stepstruder MK7:S "thermocouple" ska kunna fungera med RAMPS med hjälp av MAX6675. Såg också i firmware:ns källkod att en define refererade till att aktivera användandet av kretsen. Beställde ett par MAX6675, ritade ihop ett breakout-kort i KiCAD som jag etsade igår (har 40st över om någon vill ha ett par :-), och lödde ihop det idag.

När jag nu ikväll surfade efter hur jag ska koppla in mitt MAX6675-kort kan jag inte hitta någon referens för detta. Bara en massa forumpostningar av andra som också försöker få igång kombinationen. Den snackar SPI så det lutar mot att koppla in den i SD RAMPS/AUX-3 kontakten på något vis. Någon forumist hade visst gjort ett stackbart MAX6675-kort för SD RAMPS-porten. Men det hela verkar vara på experimentstadiet.

När jag ändå hade lödgrejorna framplockade kände jag för att göra något produktivt av kvällen så jag lödde på stiftlister överallt där det fanns plats för det på RAMPS; ps-on, 12V-AUX, Servos, AUX-1, AUX-2, SD RAMPS, AUX-4, den andra headern för Z-motorn, I2C. Lödde in dioden D1 så Arduinot inte drivs från USB-porten (för att kunna printa från SD-kort utan att ha datorn ansluten alls).
IMG_20120513_012520.jpg
Angående mitt tidigare inlägg om problem med monteringen av kylflänsarna så löste jag det genom att lägga kaptontejp över komponenterna i närheten och sedan limma fast flänsarna med tunt skikt av vanligt superlim. Nu går det att dra i flänsarna för att få ur driverkorten så de sitter bra :)

Nåväl, jag tror jag sover på MAX6675-saken och tar nya tag imorgon.

Edit: Är nog lite trött ändå. Självklart ska den kopplas in på SPI/SD RAMPS. Huruvida det sedan funkar i firmware återstår att se imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Jaha, nu har jag sovit på saken och löst problemet. Nej, jag har inte sovit i två dagar, vilket iofs skulle behövas eftersom jag säkert sovit för lite i 20 år nu, det tog bara lite tid och klur.

Bytte firmware till Marlin och snokade rätt på pinout:en för SPI på RAMPS. Hade kopplat CS/Chip Select fel. Lurigt att jag fick en initial temperatur och viss förändring som verkade rimlig ändå. Körde sedan Marlins autokalibrering av PID:en så nu ska temperaturvärdena enligt någon annans utsago vara extremt korrekt.

Driver allt med ett ~200W ATX-strömagreggat från en PC. Fläkten låter en del så det blir nog uppgradering i framtiden.

Nästa steg blir att fixa ledningsdragningen hyffsat direkt. Jag kommer inte att dra kabel i metallfjädrar som verkar vara standarden för ORD bots. Funderar på att bunta de fasta kablarna i spiralband och avsluta dem i en kopplingsplint på extruderplattan. Sedan gå därifrån till de olika förbrukarna så det blir flexibelt att montera på/av grejorna vid uppgraderingar och förändringar.

Otur att man inte har semester. Det hade varit passligt. Men med barnen på dagis :lol:
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Elektroniken ligger i ett virrvarr av sladdar bakom maskinen, fläktar står löst och blåser för att kyla drivarna, maskinen är endast grovjusterad och hastigheten är lågt ställd, men den printar! Vilken vacker maskin :D

Jag skriver ut PLA på IKEA-spegeln Sörli täckt med blå målartejp. Uppvärmningen är fortfarande inte färdigställd men med PLA fungerar det ok ändå.

I filmen printar jag 8 tumskruvar för M3-mutter som jag slängde ihop i OpenSCAD. De passade finfint och underlättar justeringen av den fjäderupphängda bädden ofantligt.

Edit: Nuvarande mjukvara som används är Marlin firmware, OpenSCAD, Slic3r, Pronterface.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Korp> Skoj att se att fler kör med Ikea-spegeln. :)
Den är kanon att printa direkt på sen när uppvärmningen fungerar! (men det visste du nog redan)
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Blå målartejp är det sån där blå "lätthäftande" maskeringstejp? Jag använder sån, och den fungerar utmärkt, men färgen följer med så att nedersta lagret blir blått (använder vit pla).
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Hedis, ja det känner jag till, men det tål att upprepas. Har läst mig till att man får riktigt bra resultat med värmd spegel för PLA, plus kaptontejp för ABS.

bildgravyr, ja det låter som den sortens tejp du beskriver. Blå målartejp som är UV-beständig och tålig, för utebruk. Jag har bara kört med svart PLA hittills så där går det inte att se någon missfärgning. Eventuellt kan det skilja mellan olika tejper, vet inte.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Korp & Perzi: Är ni nöjda med era ORD bots, vad har ni för synpunkter på dom?

Är grymt sugen på en men man vill gärna höra något från dom som faktiskt har dom :)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Meduza,

eftersom det är min första printer så har jag inga hands-on referenser att jämföra med, men jag tycker den var riktigt smidig att sätta ihop. Utkskriftskvaliteten blev helt klart godkänd redan från start, men nu de senaste veckorna har den blivit ännu bättre. Detta beror helt på inställningar- och förbättringar i mjukvaran - Slic3r och Marlin firmware i mitt fall. Mekaniken har jag inte rört sen kvällen då jag skruvade ihop de sista delarna.

Jag hade köpt precis samma grejor idag om jag skulle göra om det (möjligtvis med undantaget att jag kanske hade väntat på StepStruder-klonen i Augusti som jag nämner längre ned i inlägget). ORD bot:en är en bra balans för mig som inte har lust att betala det höga priset för en färdig printer, men heller inte har tiden att sitta och montera/justera helt från scratch.

Min andra skrivare kommer dock inte bli en ORD Bot till med den enkla anledningen att en robust fungerande maskin får räcka. Nästa maskin blir en extrarobot av typ DIY (Mendel90, MendelMax eller kanske en billig Printrbot-variant) som jag kan labba och uppgradera lite vartefter. Man märker snabbt att man gärna vill ha fler maskiner. Det tar rätt lång tid att printa saker speciellt med lite högre upplösning.

Jag ska försöka sammanfatta min upplevelse av maskinen.

Positivt;
Enkel att sätta ihop och göra rätvinklig.
Stabil.
Bra pris/prestanda, om man vill komma igång relativt snabbt utan att för den del köpa något helt färdigt.
Lätt att justera bort glapp med MakerSlide.
Snygg, speciellt om man vågar borra i profilerna för kabeldragning inuti.

Negativt;
Något mer begränsade möjligheter att göra modifikationer av mekaniken i jämförelse med t ex MendelMax.
Inte helt enkelt att få rum med dubbla extruders.
Drivningen av Z är vanliga M8 gängstänger med stumma motorkopplingar. Detta ger mycket små terkommande “perioder” i lagren vilket är mer irritationsmoment än reellt problem. Problemen bör gå att bota med ACME och flexande kopplingar.

Förbättringar/expansioner jag gjort hittills;
Hållare till mätklocka för justering av bädden.
Dubbla tumskruvar som spänner emot varandra för justering av fjäderupphängd bädd.
Even more minimal MK7 extruder bearing filament feeder
Kullagerrullar så trådspolen självmatar.

Förbättringar/expansioner/lull-lull jag vill göra härnäst;
Få ned bäddens fästpunkter från 4 till 3 för enklare justering.
Bygga en rensarstation för nozzle:n som automatiskt används i början av varje printning.
Ändlägesbrytare.
Sätta ihop värmebädden.
Skaffa ett tyst strömagg med nog kraft för värmebädd.
Köpa en MK8-nozzle som är bättre på att printa PLA.
Belysning av arbetsytan.

Kostnader hittils;

(Detat är första gången jag summerar kostnaderna. Sanningens minut :-) Tilläggas bör att det går att komma lite billigare undan genom att välja någon enklare elektronik istället för RAMPS, löda ihop den själv från DIY-kit, crimpa sladdar från bra-att-ha-lådan, etc)

ORD bot Hadron (all mekanik inkl. motorer)
2800 sek + ca 700 moms

MakerBot Stepstruder MK7 (inkl. Safety cut-off kit och 0.4mm MK4 nozzle),
2500 sek
Nu är en klon i görningen som kommer att kosta 470 kr (inget Safety cut-off kit med). OBS! 12 timmar kvar på Kickstarterkampanjen!

Styrelektronik RAMPS 1.4 inkl. Arduino Mega 1280, StepStick drivers, värmebädd, sladd-kit, 100st M3-skruvar/muttrar etc.
2300 sek

Totalt 8300 sek
niklas555

Inlägg av niklas555 »

Hur står sig den här printern idag? Är den ett bra köp?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Svaret är ja definitivt om man värdesätter valmöjlighet av delar och är intresserad av tekniken bakom mekaniken, 3d-skrivare och "fused deposition modeling".

Svaret är nej om man inte intresserar sig för ovanstående och/eller vill ha snabba resultat och lättillgänglig hjälp. Har du barn-, partner eller är Macanvändare (och då menar jag inte att det är problem att få skrivaren att fungera mjukvarumässigt)? Svarar du ja på någon av de tre frågorna är detta möjligen inte rätt maskin för dig heller. :-)

ORD Bot Hadron är en mycket robust mekanisk plattform och man lär sig väldigt mycket om hur saker och ting fungerar när man går på den linjen, men man bör tänka på några saker som man kanske inte inser om man först nu ger sig in i detta.

Detta är inte en paketerad produkt. Det är en mekanisk plattform som man får komplettera med elektronik, och extruder och diverse uppgraderingar. Detta gör att det inte är så många människor som har just din kombination av grejor. Bra hjälp finns att få i forumen men det är också mycket labbande på egen hand. En del uppgraderingar har jag gjort, en del av dem är även gjorda på maskinen från fabrik numera och en del får man fortfarande göra själv om man känner att det är intressant.

Jag finner det extremt svårt att få snygg kabeldragning. Det ser ut som h-vete bakom maskinen och man flyttar inte gärna på den. På bilder ser man oftast den renskalade mekaniken och det ser läckert ut. Släng in lite RAMPS styrelektronik, en fläkt vid munstycket, 5 stegmotorer, en fläkt till elektroniken, kablar till termistorer/thermocouples, 3 ändlägesbrytare, värmebädd, hot end.. jag har säkert glömt något.. och det ser ut som ett råttbo bakom. Man flyttar inte gärna på maskinen :-) Det är också få som väljer att dra kablarna inne i profilerna som det var tänkt från början. Inte så kul om man ska byta något eller göra om...

Jag ångrar inte mitt köp. För mig passar det mycket bra med valmöjligheterna, men jag underskattade nog tiden man får ägna åt själva maskinen.

Här är några andra skrivare som jag definitivt hade övervägt i dagsläget;
Ultimaker snabb, mycket bra service, många användare.
Bukobot, v2 är på väg. Mycket erfaren utvecklare. Bra support.
Makibox, finns snart att köpa. Billig! Troligen bäst pris/prestanda just nu. Tyvärr liten utskriftsvolym.
Mendel90, mycket erfaren utvecklare. Lite mer DIY än de övriga i listan.

Edit: Lade till Mendel90
niklas555

Inlägg av niklas555 »

Bra synpunkter där.
Ett rimligt steg för mig innan jag går vidare med ett köp skulle vara att se en 3Dprinter i verkligheten och då gärna en Ord Bot Hadron.
Jag har läst en hel del om tekniken och en verklig genomgång skulle sammanfatta det hela. Ni som har en 3Dprinter idag, hur öppna är ni att demonstrera i verkligheten?
Skriv svar