Elstängsel runt tomten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

JimmyAndersson skrev:Min sambo har (när hon var yngre) tagit i ett elstängsel. Det kändes tydligen inte så värst mycket.
Min flickvän är ryttare och har egen häst + att svärfar är bonde och hyr ut stallboxar... har vid några tillfällen hjälpt till att ta in hästar och fått mig en och annan stöt, och jag fann dem starkt obehagliga då jag fick mig en rejäl kyss...

Men det är väl från system till system.
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

elstängel för hästar är inte så farligt !
men min morbror har tjurar och tråden är ståltråd.
Jag har cyklat in i ett sådant engång skrapade upp hela underarmarna till armbågen och fastnade där det gjorde ont
:(

Stängslet satt längst ner i en backe som vi brukade cykla utför till bad stället.
Vad tror ni om ett elstängsel för bäver ?!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag råkade för några år sedan röra vid ett elstängsel där apparaten var gjort för hästar. Jag var som längst bort från apparaten så ungefär i mitten av tråden men jag fick mig ändå en jäkla ordentlig smäll från den. Armen var lätt bortdomnad under några sekunder och det gjorde tom ont i bröstet vid stöten. Kändes i princip som att få 230v i sig och så mycket känns dom i normala fall inte tycker jag. Skulle inte vilja stå precis bredvid den apparaten..

Inga elstängsel apparater får visserligen vara farliga varken för människa eller djur men stöten från den kändes jäklar mig i det ordentligt, så jag blev väldigt förvånad. Hade jag stått i en vattepöl med bara fötter så hade jag kanske förstått..
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Det är nog lite olika från person till person också.. Vi har ett aggregat som iaf jagtycker är rätt kraftigt, håller man ett grässtrå mot stänslet och har handen ca 1 cm från tråden så känns det ganska rejält, men min farfar han la hela handen på tråden å kunde knappt känna ett dugg.. Tror han provade utan skor också, gammal och torr kanske.. ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja det sista tror jag mer på. Hur man upplever en stöt är säkert olika mellan person och person. Men domningar i armen och ont i bröstmusklerna tar ialf jag som en väldigt stark stöt oavsett för det får man inte om det är mindre drag i ett agg. Mäter man sen resistensen på sig själv och någon äldre och torr person :) så ser man att det kan vara en ganska så stor skillnad och detta kan säkert göra en hel del vid tex ett elstängsel skulle jag kunna tro.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollar man på dom riktig aggregaten så finns dom i många storlekar
från små batteridrivna till dom med 10J i pulsenergi
har en på 5J som höll rådjuren borta, mycket bra drag i den, fina ljusbågar mot växter som kom för närma

en sak är att dom kraftiga aggregaten måste jordas ordentligt, en 1meters spett per J, och har man sedan lågohmiga stängseltrådar så är det något man absolut inte vill ta i

bygg inget sådant själv, kommer någon till skada så går det inte att bortförklara sig

annars skulle jag nog ta några piezohorn och en rörelsedetektor
om man har lite effekt på dom och varierande ljud så tror jag inte katterna vill vara i närheten
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kunde det inte helt enkelt hjälpa att sätta upp en vanlig rörelsedetektorlampa? Borde ju tändas även för katter, vilket man ofta vill ha i en carport (utan kattproblem). Sätter man dit ett par extra lampor borde det skrämma katten lite.. fast står bilen där blir det ju dock mer problem...
Jag skulle nog satsa på att hälla ut nått medel som katter inte tycker om. Den hittils enklaste och billigaste idén är nog att ställa sig och pissa där och förstöra deras revir :)
Eller elstängsel 10kV 10A borde också funka 8) ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

10J?? Helsike trodde inte det fanns så pass, tänkte mig en 1 - 2 som max eller någonting sådant.

Elstängsel på 10kV 10A, tja det går nog men då måste man ta ju bort askhögen som blir kvar av katten sen så att inte grannen misstänker något. :)
benring

Inlägg av benring »

Haha, som vanligt massa sköna tips och ideer:)

Min katt kunde man skrämma med vatten, men endast för ett par sekunder då han drog iväg o slickade bort vattnet sen var han där igen:)

äremot så tyckte han INTE om vind och blåst, så gjorde han nått han inte skulle så blåste man bara på honom så slutade han direkt och efter en par tre sådana så skötte han sig:)

Han visste oxå vad "JA", "NEJ" och "VAR SÅ GOD" betydde, kom springandes när man visslade på honom och kunde faktiskt ligga o gnaga på pinnar:)

Ja, det var en katt, jag lovar:) (bevis: http://hem.passagen.se/benring/oscar.htm)

Så mitt tips är att du startar en enormt kraftig blåst om nån närmar sig carporten:)

Ättika är nått katter inte gillar, kanske går att hälla ut det?

/B
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Du kan ju be din granne att plocka upp skiten efter sin katt eller stänga in den, det skall ju väll inte vara ditt ansvar?

Jag kan heller inte känna strömmen i ett staket medan syrran hoppar högt och jag är inte gammal och torr;-)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

En bekant till mig hade samma problem, katt i carport. Eftersom han är en uppfinningsrik elektriker så byggde han sin egna effektiva kattskrämma.
1. Skappa en vanlig rörelsedetektor
2. Leta reda på ungarnas stora pilbåge, spänn den och säkra med en elektrisk trigger.
3. Sätt fast en gammal rävfäll på pilbågens pil
4. Montera några små kedjor på axeln av en mindre elmotor.
5. Placera elmotorn i en plåthink
6. Koppla alltsammans till rörelsedetektorn.

Resultat:
Fina vanliga kattspår i nysnön bredvid bilen... och där katten kom fram till bilens front och blev synlig för detektorn så övergick de små nätta spåren i rejäl rivstart av modell större.
Kan tillägga att det blev lugnt i den carporten efter det!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja överraskningar kan också fungera bra. :D

benring: det där är ju en mini Labrador. :)

Jag tycker tjejer reagerar 10ggr kraftigare än killar för spänningar som känns som tex från ett elstängsel.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Benring, söt katt :) Ser ut att tycka om att sitta vid datorn också.
Grip
EF Sponsor

Inlägg av Grip »

Undra om detta skulle fungera på hund ägare också.. har nämligen en liten konstig dam som låter sin hund göra sina behov på vår uppfart. Funderat på att följa efter henne och lägga skiten i hennes brevlåda.
Fast elstängsel är nog roligare.
benring

Inlägg av benring »

Hehe, ja när han va liten så gick han gärna på tangenterna när jag satt där, inte annars:)

Öl drack han oxå, se bara på första bilden där han lämnat en tom burk :lol:

Grip: Är du säker på att det ÄR hunden som gör sina behov på uppfarten? :D

/B
Skriv svar