Tryckgivarkrets med dubbel funktion

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
svenakela

Tryckgivarkrets med dubbel funktion

Inlägg av svenakela »

Jag renoverar såna här: http://bit.ly/10JfF9j, det är ett spjällhus till en 80-tals folkabuss. Mikroswitchen används strax före båda ändlägena, när spjället är stängt triggar det tomgångsfunktionen och när spjället är nästan fullt öppet triggas accelerationsfunktionen (extra soppa). Tyvärr är switcharna ingen bra lösning och inte ens originallösningen var något vidare, det går aldrig att få till justering bra och de slits snabbt.

Jag tänkte göra en lösning först med en induktivgivare, men för några år sen var det en lirare i USA som gjorde en liten krets som triggade på trycket i spjällhuset istället, och de som köpte den lilla dosan upplevde det som ett mirakel. Tyvärr tillverkar han dem inte längre, sen flera år tillbaka. Så jag tänkte göra en likadan lösning. Det går ju ganska lätt att fixa med en PIC, men det borde gå att göra med två 555:or som Schmitt också. En som triggar på hög och en som triggar på låg.
Problemet är bara att jag har inte pillat med sånt här sen senaste istiden och behöver hjälp.

Det här är tryckgivaren jag tänkte använda:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &q=mpx2200

Jag bifogar en idé-skiss på hur jag tänkte mig,
Vid tomgång kommer trycket i röret att vara nära vanligt lufttryck. Vid fullgas kommer det att närma sig nollan. Vet inte exakt så jag tänkte att ett par trimpotar är på sin plats. Som sagt, härifrån är jag ganska osäker på vad jag ska göra, så hjälp med att göra en prototypdesign är väldigt uppskattat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Re: Tryckgivarkrets med dubbel funktion

Inlägg av BEEP »

"Vid tomgång kommer trycket i röret att vara nära vanligt lufttryck. Vid fullgas kommer det att närma sig nollan."

Du ska mäta trycket mellan spjällhuset och motorn för att få trottelpositionen. Att mäta före spjällhuset tror jag inte en så bra ide.
xxargs

Inlägg av xxargs »

var tas trycket ut någonstanns i kedjan?

om det tas i venturi-strypningen i förgasaren (samma som styr förtändningen på fördelarhuset) så är den luftflödesberoende

---

Man får inte trottelpositionen genom att mäta trycket bakom trottelhuset heller då vakumet bakom spjällhuset är helt avhängit med motorvarvtalet tillsammans med hur mycket spjället är öppnad.

finns väl en del orsaker till varför moderna bilar har spjällägespotetiometer (eller servostyrd sådan om det är drive by wire som i de flesta moderna bilar) och luftmassemätare och många fall tryckmätare bakom spjället samt lamda-sensor på avgaserna i moderna insprutningssystem.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Nu menade jag inte den exakta trottelpositionen för det var tomgång och fullgas som var intressanta i det här fallet.
svenakela

Inlägg av svenakela »

BEEP skrev:"Vid tomgång kommer trycket i röret att vara nära vanligt lufttryck. Vid fullgas kommer det att närma sig nollan."

Du ska mäta trycket mellan spjällhuset och motorn för att få trottelpositionen. Att mäta före spjällhuset tror jag inte en så bra ide.
Mäh! Trycket tas ut _före_ spjället, och mätningens uppgift är inte räkna ut någon trottelposition. Men det var inte det jag behövde hjälp med... ;)

Jag har en PIC-krets som gör det jag vill, men det är overkill och jag hade en tanke att det går att göra billigare med 555-kretsar. Får se om jag löser det eller om jag rullar vidare på PIC:en i alla fall.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En ATTiny kostar typ 6kr, antar att det finns PIC med A/D i samma prisklass, (tyvärr) är det svårt att göra analoga lösningar för samma pengar, räknar man då in utvecklingstiden så är det svårt att motivera göra om en fungerande lösning.

Som sensor hade det väl varit lämpligt, och billigt, att hämta en map-sensor från valfri bil på skroten. Den fyller just denna funktion, att ge ett värde på insugstrycket som är exakt nog för att räkna ut bränslemängden som ska sprutas in.
Ska det serietillverkas är det bara hitta någon sensor som finns på reservdelsmarknaden till lågt pris.
Skriv svar