599 euro motsvarar ca 5500 kr, för mig som företagare med minimalt med ledig tid och inte orkar med trial error så är det en smidig lösning på ett reellt problem.
Jag byter hellre verktyg vid en paus typ G4 och snabbt byta verktyg med samma avstånd givetvis eller nåt sånt och köra igen istället för separata program som jag gör nu.
5500 kr + billiga hållare så är det en bra investering, original KRESS collets är inte direkt gratis heller och finns i ett fåtal mått.
Jag kör LinuxCNC och har byggt mjukvara för manuell verktygsbyte som mäter längden på verktyget och sätter tool offset efter byte i förhållande till en referensmätning och det fungerar perfekt. När det kommer en M6 i gkoden går den till förutbestämd plats och ber mig byta verktyg. När jag bekräftat bytet så går den till mätproben och utför mätning sedan kör den vidare med nästa maskinoperation med nya verktyget. Detta innebär att jag slipper köra med separata program för varje verkyg. På detta sätt sparar jag mycket tid.
För tillfället kör jag en köpt licens av Mach3, då jag är mest hemma på windows och tiden räcker inte riktigt till att prova nya saker även om jag vill det.
Verktygsbyten med tillhörande probning är onekligen väldigt smidigt då det medger en mycket stor noggrannhet.
Jag är intresserad av alternativa lösningar mot det jag kör idag med separata program, funkar i praktiken men innebär mycket user input.
Tar upp tråden igen då jag har tröttnat (lite mer än sist jag skrev här) att byta verktyg.
Sökte på nätet och fann denna lilla smarta grej
Har dock inte sett det i verkligheten men det är def. någonting som jag skulle kunna tänka mig då jag inte vill ha en kompressor som står o tuggar...
Jag har också varit intresserad av det där projektet. Men det verkar vara nerlagt sedan ett antal år. När jag försökte gick det fortfarande att lägga grejerna i en varukorg på nån shop, men det drogs inga pengar och skickades inga grejer. Jag pratade med en kille som var villig att sälja sin efter att ha bråkat med den länge utan att få den att fungera tillfredsställande. Så det verkar ha levererats ett antal men med dåligt resultat så att det lades ned.
Ska vi försöka slå våra kloka huvuden ihop och göra vår egen variant?
Jag hade gärna gjort ett försök, då skulle jag vilja kunna återanvända mina 'gamla' collets och dess mutter.
Kanske en variant med mekanisk hydralslangslösning? lite inspiration ifrån cykelvärlden och skivbromsar. Då hade man kunnat ha en solenoid som trycker på en kolv för att släppa verktyget?
Jag förstår inte varför man inte gör en fullt elektrisk ATC. Med tillräckligt hög utväxling borde ju minsta stegmotor kunna släppa verktyget. Det gör ju inget om det tar några sekunder att byta verktyg, bara det är billigt och enkelt att använda.
Jag är iaf på att betala min beskärda del av att utveckla en billig verktygsväxlare som är enkel att använda (med förhoppning om att kunna tjäna igen lite om de kan säljas). Helst helt elektrisk. Som följer någon vettig standard och med möjligheten att kunna spänna in minst 13mm verktyg. Som funkar vettigt med en kinaspindel. Måste kosta under 10k, målpris kanske 5k?