T: Hjälp att skär/fräsa ut delar till sfärisk robot

CrowStudio

T: Hjälp att skär/fräsa ut delar till sfärisk robot

Inlägg av CrowStudio »

Har skissat upp ett skelett till en bollrobot och undra så här i förstadiet om det finns någon i Göteborg som kan tänkas hjälpa mig att antingen skära ut med laser eller fräsa ut delarna mot en symbolisk penning?

Materialet tänkte jag skulle vara MDF eller något annat lämpligt material som är billigt att prototypa i.
Största måttet är 245 mm, tjocklek runt 4 mm, det är tre olika delar, sfärbåge, stabilisator och centrumhub, allt som allt 30st.delar, monterat blir det en sfär på 300 mm.

Tanken är att det i slutändan ska bli en autonom robot, men jag kommer börja med att bara göra den radiostyrd.
Allt in the name of open source :-)

Jag mailar gärna skisserna om någon är nyfiken. Kommer att göra riktiga ritningar när jag vet att någon kan hjälpa mig.

Fråga om det är något som verkar oklart!
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: T: Hjälp att skär/fräsa ut delar till sfärisk robot

Inlägg av ghost_rider »

Kul med en kulrobot till!
Mitt bygge har fastnat lite, men definitivt inte dött. : )
Hur hade du tänkt att styra/motorisera din skapelse?
Bjussar på lite inspiration ifrån mitt projekt I-Ball http://elektronikforumet.com/forum/view ... lit=i+ball
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Kul om man kunde sett alla bilderna också. Typexempel på hur det går när man inte laddar bilderna till forumet, men det kanske inte gick på den tiden. :(
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Ja jag såg det att den hade tappat många bilder. Tror inte det gick att ladda upp via forumet då, ska försöka lägga in bilderna igen.
[edit]
Så, nu har jag återställt 98% av bilderna.
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

ghost_rider skrev: Hur hade du tänkt att styra/motorisera din skapelse?
Tänkte börja med att göra en radiostyrd boll genom att ha en centrumstång med en motor som driver den framåt och en gyrostabiliserad servostyrd vikt för att kunna svänga.

Inspirerad av denna:
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

...tanken är att den sen i mån av tid och pengar ska bli en autonom robot med egenskaper som att följa linje och undvika föremål.
Skriv svar