Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Att lägga 5cm grus ovanpå nuvarande jordlager ser jag inte som något som ska göra att det blir blötare. Det är mest för jag vill inte klippa in mot väggen nu när jag har farradaysburkablarna vid väggen.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

FAst gräset kommer att växa igenom gruset innan du har hunnit säga "radiostation".

BTW, jag har följt denna tråd med stort intresse. JAg måste säga att jag är djupt imponerad över hur seriöst allt byggs upp, snyygt och prydligt!

:tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jo, men man får lägga dit markduk innan.

Idag har jag gjutit ett litet golv, ska se om jag lyckas få upp lite bilder senare.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Klart du hade tänkt på det!

Ska vara tyst nu
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då är man nere på radiostället hela veckan. På Torsdag kommer SM3LIC och SM3UZS upp tillsammans med min pappa och ska kolla på stationen, sedan dyker LB3HC, Marius från Norge upp på Torsdag kväll som ska vara med oss och köra tävling under helgen.

Jag har mest planerat att göra grejor på huset och slutföra åskskyddandet. Jag har dock tänkt smyga in lite små radiogrejor och framförallt förberedelser inför tävlingen, även om det inte är så mycket som behöver göras.

Idag så satte jag upp 9st små brädbitar på ena gaveln så nu är den helt slutförd bortsett från att den ska målas ett varv till. Sedan fick jag för mig att gjuta igen golvet nere i pumprummet i källaren, så man slipper stå i jord/sand när man ska koppla. Det blev även ett bra test för vad jag kan vänta mig när jag ska gjuta stora rummet. Blandade lite för tjock cement och den brann relativt fort, men det gick hyffast att få det att se rätt bra ut. Dock måste jag säga att 0-18 är inte bra att blanda på, ska ta hem 0-8 betonggrus och 8-16 ballast, så kan jag dosera mer rätt. Kändes som det var för lite grus och för mycket sten.

Måste säga det blev väldigt stressat, hade inte någon betongblandare hemma så fick blanda med borrmaskinen i hinkar och bära ner.

Bild
Snickrade ihop ett litet kort fort i veckan för att kunna lösa de små problemen jag upptäckte med inbandskörningen

Bild
En annan vy, de små korten är telegrafi-interface för datorn till parallellporten

Bild
Golvet som ska gjutas igen

Bild

Bild
Monterade upp en liten 200w lampa så man kunde se något

Bild
Bär ut lite sand

Bild
Behöver tillverka lite redskap

Bild

Bild

Bild
Fin va? Lite liten för stora rummet men då får jag ta och göra en större

Bild
Borrar in lite järn, hade bara 12mm armering och ingen borr, så fick bli ett par jättelånga bultar

Bild
Undermålig armering, men hade nog knappt behövts något alls

Bild
Några hinkar...

Bild

Bild
Jag står och blandar

Bild
Och lyssnar på musik

Bild
Färdigt, resultatet blev väl lite sisådär men för det här rummet får det duga.

Bild
Nu är gaveln klar

Bild
SM2XLL kom på besök

Bild

Bild
Fin sommarkväll
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä. Grus är drenerande. Jord drar fukten kapilärt så att det är fuktigt hela tiden. Men jag tolkade det som att det handlade om ytskitet på marken.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det handlar bara om ytskiktet. Jag kunde ta och gräva bort matjorden faktiskt för det är sand under.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag har det varit toppenväder, 24C i skuggan och givetvis fick jag snickra en stor del av dagen på solsidan :\ Hur som haver så fick jag klart ytterligare en vägg förutom vindsluckan och några brädlappar ovanför fönstret. Jag behöver fixa ett nytt överbleck då det jag hade var för kort. Men det värsta jobbet är iaf gjort.

Sedan upptäckte jag att nitarna höll på att paja på min aluminiumstege vilket skulle ha fått som följd att jag kraschat i backen, tur nog så märkte jag det innan något hände. Det knäppte till i den och tur nog så tittade jag efter och såg att vinkeln som håller ihop de två sektionerna höll på att glida av. Jag fixade det dock med att sätta dit 2st M6 bultar istället.

Imorgon ska jag städa lite på gården, sedan ska jag möjligen göra vindsluckan plus lite radiogrejs. Får se om jag återfår någon ork ikväll så kan jag koppla in modifieringen av inbandkörningen också, men just nu känns det inte så.

Bild
Kapat ordning lite bräbitar, målade ändträet innan jag satte upp då det är ett mörker annars att måla på plats

Bild
Inte bra, kan sluta illa. Borde vara skottpengar på lösningar där man nitar saker som har belastning på sig!

Bild
Micke-fix

Bild
Fixade andra sidan också, den var inte glapp men lika bra

Bild
Ibland får man vara klurig...

Bild
Så man får dit grejorna

Bild
Antenner som skiner av solen. Ska bli skönt den dagen 40m yagin i toppen inte är sne, förstör som bilderna

Bild
Fäääärdig, kom och måla!
SA3BYC

Inlägg av SA3BYC »

Hej Micke!

kul att se att värmen, vårkänslorna och arbetslusten återvänt även upp till Da Traesk :) Lycka till i helgen förresten, så jag inte glömmer det, hoppas nu bara att ni får rejält bra konds.

En fråga; bara för att avslöja min totala okunnighet om stora conteststationer, något som jag funderat på ett bra tag nu. Googling ger heller inte speciellt mycket kött på benen :( och jag bara måste få veta ... Inband system, inband vertikaler ?? kan du förklara lite närmare? menas det ett lyssnarantennsystem? eller är det för att jaga multipliers vid sidan om run stationen? Jag är bara tvungen att förstå detta!?

/Johan
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Inband är nog inte något känt koncept utan jag är misstänksam det är jag som började kalla det så. Det är egentligen möjligheten att kunna ha kontakter på samma band som run-stationen, dvs mellan eller under den kör kontakter så kan man ropa upp stationer med en andra radio på samma frekvensband. Enda begränsningen är att de måste vara intelockade, dvs man får inte sända samtidigt på båda radiorna. Detta ger ett rejält tillskott med kontakter. I helgens tävling WPX CW t.ex. så är det så att man får max byta frekvensband 10 ggr per timme, det gör att man blir väldigt begränsad på hur mycket multiplar man kan kontakta på "multipel-stationen" men det finns ju inte någon begränsning på hur många du kan kontakta på samma frekvensband.

Det finns ju massa tekniska svårigheter i det här. Man behöver hög separation på antennerna eftersom det annars blir för höga signalnivåer och man riskerar att mätta mottagarna. I mitt fall så står det en trebandsvertikal 500m bort i skogen som har en preamp för att kompensera för kabelförlusterna. Tyvärr verkar det som att när vi riktar huvudantennerna lite för nära den i riktning så mättar vi preampen lite och får IMD, men det är så pass lite det fungerar ändå. Vi tänkte dock flytta den till grannens mark istället som är en bättre riktning, ca 140-150 gr. Drömmen är att få möjlighet att sätta upp en rejäl 30-40m mast med rejäla antenner och kunna använda för "inbandkörningen" och göra RUN och inband-radion helt fristående från varandra (dock med interlock).

Det kommer dock krävas lite träning innan det flyter på riktigt bra tror jag. Vi provade det lite i CQ-M tävlingen och det fungerade hyffsat.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ska ta och lägga till också att vi lyssnar endast via vertikalen, när man börjar sända på radio 2 så kopplas antennerna + slutsteget automatiskt över till den radion medan radio 1 (RUN-radion) får lyssna på vertikalen under den tiden att radio 2 sänder. Så för RUN-radion fungerar stationen precis som vanligt tills radio 2 sänder, då får den lyssna på lite sämre antenner men det fungerar förvånansvärt bra. Det är vid svaga stationer som det blir problem, men vi försöker samarbeta så man inte förstör allt för mycket för varandra.
SA3BYC

Inlägg av SA3BYC »

Tack Micke! då var det inte så himla långt från vad jag trodde. Run & S/P på samma gång ... Ja idén är ju inte så långsökt, även om det väl antagligen bara är något för er jättestorstationer :D Jagar man de där sista pointsen så är det klart värt besväret, skall bli kul att följa utvecklingen. Intressant teknisk utmaning är det ju definitivt.

Lycka till!

/Johan
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jaha, då var det dags för ytterligare en uppdatering. I helgen körde vi contest, det gick uruselt och vi hade bara ungefär halva scoret från ifjol pga norrsken mest hela helgen. Det var dock trevlig med en norrman LB3HC på besök som körde mycket tillsammans med främst SM2LIY. SE2T och jag körde väl inte lika mycket.

Inband fungerade sådär, elektroniken gjorde det den skulle men vi hade problem med IMD i preampen, så vi fick dämpa signalen in till den vilket gjorde vi inte hörde mer än de starkaste stationerna. Så planen blir att frakta upp 1 1/4" som vi fick av SM2RIX och skarva ihop med 7/8" jag fick av SM2OAN och dra ut till grannens mark och ställa vertikalen där. Då behöver vi inte någon preamp och radiorna är förhoppningsvis bättre på att klara stora signalerna.

Blev inte så myckjet praktiskt gjort annars. SM2XLL, SM2XJP och jag monterade ihop bottenlagret till militärmasten och jag markerade ut lite vart det ska kapas på I-balkarna.

Funderar på att köpa en Plasma från STAHLWERK, någon som har någon erfarenhet av deras maskiner? Jag har sedan tidigare beställt en pinnsvets från Benroyal men inte fått den än men om jag köper en plasma blir det från England på ebay.

Fick en kompaktkamera av min flickvän när jag fyllde år, så uppdateringarna efter denna kanske har lite bättre bilder!

Bild
Var så jädra fint väder under hela veckan, så det blev en hel del turer med den här

Bild
På väg in till byn :)

Bild
Modifieringsboxen längst ner som fick inbandsystemet att fungera som det var tänkt

Bild
STÄDADE!

Bild
Pappa kom upp med SM3UZS och SM3LIC. Med sig hade han en grill som SM2XJP sitter och monterar ihop

Bild
LIC och UZS hade även med sig lite grejor åt mig, kanonfina komponenter i dessa!

Bild
Ett standard radio slutsteg

Bild
Man skulle haft en manual dock...

Bild
Åsså kör vi test. Ser jag behöver minska ner magen nu under sommaren, den har en tendens att växa på vintern :)

Bild
Norrmannen försöker hitta tillbaka till huset?

Bild
Det är roligt att montera ihop lager

Bild
Fast kletigt

Bild
Mums

Bild
Tog en stund...

Bild
SM2XLL och jag

Bild
Fick för mig att montera ihop en platta för åskskyddet till rotorkablarna

Bild
Medans Marius kör radio

Bild
Satte ihop med kopparband som är både skruvat och lött

Bild
Sedan fastkskruvat med M8 muttrar som distanser

Bild
Teamfoto, SE2T saknas då han åkte hem på Lördag em.

Bild
Man ska ha roligt på jobbet :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Preamp med (givetvis fjärrstyrt) filter på ingången för att minska IMD från sändarantennen, kanske vore nåt?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jo, men då krävs det kristallfilter för att få det tillräckligt smalt som notchar bort huvudsändaren, varken billigt eller enkelt om man ska täcka in massor med frekvenser och frekvensband.
Skriv svar