Identifiering av komponent
Identifiering av komponent
Hej,
elstängselaggregatet har gett upp.
- jag har hittat felet men vet inte vad det är för komponent. Kanske är det någon som kan komma med ett vettigt förslag?!
Info om aggregatet:
Modell: Toro 6000 - 220 VAC
Laddenergi: 8,4 J
Pulsenergi: 6,1 J
elstängselaggregatet har gett upp.
- jag har hittat felet men vet inte vad det är för komponent. Kanske är det någon som kan komma med ett vettigt förslag?!
Info om aggregatet:
Modell: Toro 6000 - 220 VAC
Laddenergi: 8,4 J
Pulsenergi: 6,1 J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Identifiering av komponent
Komponenten är antingen en snusdosa (märke: Onico, typ: Pepparmint) eller en transformator.
Sedan är frågan: hur kan du veta att komponenten är trasig när du inte vet hur den fungerar?
Sedan är frågan: hur kan du veta att komponenten är trasig när du inte vet hur den fungerar?
Inte alla som snusar.
En femkrona som referens vore bättre...
Gissar också på någon typ av transformator.
En femkrona som referens vore bättre...

Gissar också på någon typ av transformator.
Att den 4-kantiga klumpen är en transformator är det inget tvekan om! Det är den som får den laddade kondensator "insmälld" och då ger en puls ifrån sig. Denna kondensator laddas ofta genom ett nätverk direkt från 230Vac och när kondensatorn är laddad till en viss spänning triggas en thyristor som slår på en strömväg från kondensatorn till primärsidan av transformatorn.
Väldigt likt en CDI-tändning, rent faktisk extremt likt.
Väldigt likt en CDI-tändning, rent faktisk extremt likt.
-
Den här kondensatorn som laddas upp är det antagligen som är felaktig. det finns ingen laddningsförmåga kvar och när tyristorn skjuter iväg en stöt genom transformatorn är det praktiskt taget ingenting som kommer igenom.
Sätt dit en kondensator med hög eller mycket hög pulstålighet.
Jag har själv råkat ut för samma sak och bytte till en vanlig kondensator i brist på annat.... den höll en hel vecka
Sätt dit en kondensator med hög eller mycket hög pulstålighet.
Jag har själv råkat ut för samma sak och bytte till en vanlig kondensator i brist på annat.... den höll en hel vecka
Transformatorn kan vara trasig! Jag har haft en generator till lagning där åskan hade "pillat lite" i transformatorn.
Men det är klart oftast att det är kondensatorn som blir sjuk.
Men det är klart oftast att det är kondensatorn som blir sjuk.
Köp ett nytt aggregat istället. Om man inte förstår vad det där är för komponent så har man knappast kompetens att laga aggregatet på ett korrekt sätt utan riskerar att göra det livsfarligt.
Läs först :
www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskr ... 011_2.pdf
Är INGET att försöka laga på egen hand......
Minsta förändring gör tillverkarens provning ej giltigt.
ALLT ANSVAR ÖVERGÅR TILL DEN SOM UTFÖRT ÄNDRINGEN ELLER ÄGER AGGREGATET.
www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskr ... 011_2.pdf
Är INGET att försöka laga på egen hand......
Minsta förändring gör tillverkarens provning ej giltigt.
ALLT ANSVAR ÖVERGÅR TILL DEN SOM UTFÖRT ÄNDRINGEN ELLER ÄGER AGGREGATET.
Den runda komponenten är testad och utbytt - mot en ny rund komponent med ett ingraverat malteserkors.
@ Icecap
- Jag vet inte med säkerhet att transformatorn är trasig, men "skalet" var sprucket och när jag tog bort det gick en ilsken, svartbränd, spricka längs med toppen.
@ Nerre
- Förmodligen är det så, och jag har hittat en kille som servar/reparerar just elstängselaggregat. Men jag tror att jag skulle kunna fixa det om jag fick en ny transformator (utbytes) och bara behöver trycka tillbaks kabelskorna.
- Går det på något sätt att bestämma vad det är för transformator (utan att behöva räkna antal varv lindningarna)?
@ Icecap
- Jag vet inte med säkerhet att transformatorn är trasig, men "skalet" var sprucket och när jag tog bort det gick en ilsken, svartbränd, spricka längs med toppen.
@ Nerre
- Förmodligen är det så, och jag har hittat en kille som servar/reparerar just elstängselaggregat. Men jag tror att jag skulle kunna fixa det om jag fick en ny transformator (utbytes) och bara behöver trycka tillbaks kabelskorna.
- Går det på något sätt att bestämma vad det är för transformator (utan att behöva räkna antal varv lindningarna)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Transformatorn är helt säkert en kundspecifik och kan då bara köpas hos tillverkaren - om de säljer dom.
Att den har spruckit kan betyda att den är trasig - men det behöver inte att betyda att den är det! Enda sättet är att mäta den och helst isolationstesta den.
Att den har spruckit kan betyda att den är trasig - men det behöver inte att betyda att den är det! Enda sättet är att mäta den och helst isolationstesta den.
Japp, och såna där transformatorer isolationstestas med 20 kV (eftersom de ska isolera för 10 kV).
Om transformatorn är trasig innebär det att den riskerar att skicka ut spikar på 10 kV bakvägen till elnätet. Det riskerar att förstöra alla datorer, TV-apparater och annat som är inkopplade på samma fas.
Kondensatorerna som det pratades om är de oranga burkarna på högerkanten. Den där grejen med malteserkorset har jag ingen aning om vad det kan vara...
Om transformatorn är trasig innebär det att den riskerar att skicka ut spikar på 10 kV bakvägen till elnätet. Det riskerar att förstöra alla datorer, TV-apparater och annat som är inkopplade på samma fas.
Kondensatorerna som det pratades om är de oranga burkarna på högerkanten. Den där grejen med malteserkorset har jag ingen aning om vad det kan vara...
Nu har jag pratat med Lp Elektronik som inte trodde att det var transformatorn.
"Ser de bara ok ut under brukar de fungera - Skulle det dock vara trasigt finns det ett oljefyllt utbytes som ger högre utspänning, ca 9000V"
Istället är det troligtvis kretskortet som gett upp (aggregatet är stämplat i okt 1990) -som jag får skicka och så ska han laga/kolla det.
Men det kunde även vara kondensatorerna, 16+16 uF. Dessa skulle jag kortsluta och mäta upp.
- Om nu kondensatorerna är trasiga, vad behövs för att hitta motsvarande? kapacitans + märkspänning?
"Ser de bara ok ut under brukar de fungera - Skulle det dock vara trasigt finns det ett oljefyllt utbytes som ger högre utspänning, ca 9000V"
Istället är det troligtvis kretskortet som gett upp (aggregatet är stämplat i okt 1990) -som jag får skicka och så ska han laga/kolla det.
Men det kunde även vara kondensatorerna, 16+16 uF. Dessa skulle jag kortsluta och mäta upp.
- Om nu kondensatorerna är trasiga, vad behövs för att hitta motsvarande? kapacitans + märkspänning?
Att bara byta lite på måfå är inte lösningen på speciellt mycket. Kretsloppet är direktkopplat till 230Vac och det finns speciella krav på vissa av komponenterna, t.ex. just kondensatorerna.
Jag vill råda dig att antingen lämna bort reparationen till någon som är kunnig eller att köpa ett nytt aggregat.
Jag vill råda dig att antingen lämna bort reparationen till någon som är kunnig eller att köpa ett nytt aggregat.
Yepp, jag har redan beställt ett nytt aggregat "med bättre klipp i". Jag ska inte göra något själv, utan är mer intresserad av hur det fungerar rent akademiskt (eller i detta fall är kanske "rent grundskolenivåmässigt" är ett mer korrekt uttryck. "akademiskt" antyder om en viss kunskapsnivå som jag inte riktigt kan gå i god för).
- kondensatorerna är direktkopplade till 230 VAC. Är det efter transformatorn som likriktning sker (det turkosa kortet med 3st 0,1 uF kondensatorer)?
- kondensatorerna är direktkopplade till 230 VAC. Är det efter transformatorn som likriktning sker (det turkosa kortet med 3st 0,1 uF kondensatorer)?
OK, rent akademiskt (
) så skulle det vara intressant
att veta/se va det står på kondingarna (de oranga).

att veta/se va det står på kondingarna (de oranga).