Svenska "PIC/AVR-tutorials for dummies"

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jo.

Med 'utveckllingsmiljö' i steg 2 ta upp bygge/inköp och installation av själva programmeraren. (Flera olika modeller, men vi bör kunna rekommendera en viss modell som flera av oss har byggt och använt utan problem). Utan programmeraren kommer man inte långt.

När det gäller programexemplena så skulle jag nog kunna tänka mig att det kan vara bra att beskriva samma sak för flera processoer inom samma familj, tex kod både för 16F84, 12F675 och 16F648. Ska det vara för dummies" så är det lika bra att visa exakt hur det ska se ut för en viss processor.

Jag tror att det nog inte är helt fel att ha picbasic med som exempelkod också.

Frågan är dock om det är vettigt att blanda båda pic och avr i samma tutorial? Som nybörjade tror jag att det kan vara ganska förvirrande.

Steg 1 tror jag att man ska göra väldigt kort och enkel, och sedan göra en mer ingåden beskrivning inför steg 6 (avancerade trix).

Däremot så funderar jag på om det inte kan vara vettigt att ha nån grundläggande programmeringsavdelnign i början. Vad är en variabel, Vad är en goto/gosub och likande. Det är lite beroende på vilken målgrupp man har. Elektronikfolk utan databakgrund eller tvärt om.
MasterStroggo
Kontakt:

WOHO!

Inlägg av MasterStroggo »

Hehe, det här har jag längtat efter :P låt mig va den första som får veta när arbetet är klart :P

//NEWBIE
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ska passa på att säga att det känns trevligt med det gensvar som min ide har fått.

Vi kommer ju att behöva en 'utvecklingsmiljö' för att skriva texterna i... Vad tror ni om att jag sätter upp en wiki för ändamålet kanske?
Wiki is a piece of server software that allows users to freely create and edit Web page content using any Web browser. Wiki supports hyperlinks and has a simple text syntax for creating new pages and crosslinks between internal pages on the fly.

Wiki is unusual among group communication mechanisms in that it allows the organization of contributions to be edited in addition to the content itself.

Like many simple concepts, "open editing" has some profound and subtle effects on Wiki usage. Allowing everyday users to create and edit any page in a Web site is exciting in that it encourages democratic use of the Web and promotes content composition by nontechnical users.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Jätte bra det ni håller på med!
som jag har fattat det så skall det vara pic och avr, vilket är bra.
Det är bra om man som ett första steg går igenom skillnaden någorlunda
mellan dessa, för att sedan har man att välja på om man vill läsa pic eller avr på separata sidor,
eller är det tänkt att pic i en färg (fält,avdelning,motsv)och avr i en annan när man tex beskriver I/O

Super bra!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

matseng skrev:Frågan är dock om det är vettigt att blanda båda pic och avr i samma tutorial? Som nybörjade tror jag att det kan vara ganska förvirrande.
Jag tänkte mig mera separata tutorials för varje MCU-typ. Att blanda blir inte bra. Dessutom tycker jag inte man skall blanda högnivåspråk och assembler i samma tutorial heller. Bättre att ha separata tutorials för olika språk. Detta skapar mindre förvirring och alla vill nog inte lära sig samma högnivåspråk. Däremot assemblern är den samma i alla MCU'er av samma typ och denna kommer man inte ifrån.
Senast redigerad av Illuwatar 28 januari 2004, 10:05:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

En wiki skulle fungera bra, tror jag...eller kanske något annat prg. för utveckling, cvs ex. lite knöligt att anv. dock....

Kör wiki....

// Erik
Användarvisningsbild
tops

Inlägg av tops »

Jag hittade en bra kom-i-gång guide för 16F84 på picklubbens hemsida. Den får fritt användas och kopieras sålänge man inte tar betalt för den eller klipper/klistrar delar av den i andra samanhang, altså använder den fullständigt i orginalform. Finns det intresse kan jag lägga upp den någonstans (kanske här på forumet om det finns plats och nån berättar hur/var) Den är på 2Mb.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag håller med tidigare talare om att AVR och PIC skall vara 2 skillda tutorials.
Det finns ju många saker som är lika, då är det ju helt enkelt bara att kopiera stycket och ha samma i bägge 2.

Att börja med assembler är nästan ett måste, då man faktiskt behöver förstå hur processorn arbetar för att lära sig hantera den. (om man vill lära sig det hela seriöst)
Jag har en kompis (lärare) på Högskolan här i stan, han har skrivet hela kursmaterialet för högskolans mikrodator-kurs. Skulle kunna prata lite med honom om man kan låna delar utav den dokumentationen. Den är helt på svenska och går igenom AVR-studio och dom enklare funktionerna i processorn.

AVR-guiden har ju inga större problem när det gäller vilken processor man skall inrikta sig på då "nästan" alla är kodkompatibla.
Men ATmega-serien är ju ny, smidig, relativt billig och enkel att få tag på så den vore ju ett bra exempel.

Jag ställer gärna upp med den kunskap jag har.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, kolla gärna med honom om det är ok. Jag misstänker att dokumentationen kommer att släppas med någon typ av GPL-licens (beroende på vad ni andra tycker).

Jag vet att det finsn en speciell GPL-licens för dokumentation, men jag har dålig pejl på vad den innebär egentligen. Ska ta och läsa på lite.

Jag har också lagt upp (nästan iallfall, håller just nu på och lägger upp några grundsidor) en wiki för ändamålet. http://uc-wiki.nerdlabs.org/ är URL'en.

Tyvärr så har ju istort sett alla wikis problem med samtidiga redigeringar av en och samma sida, så vi får vara lite uppmärksamma på det. Om vi håller varje enskild sida så kort som möjlig så får ju färre krockar. Men det ger väl sig med tiden....
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag tar tillbaka detdär om att wikin är 'färdig'. Jag ska ta och byta till en annan wiki-softa, den som jag installerade nu saknade all typ av användarhantering. Jag återkommer när det är klart.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Mats> DU kanske inte är klar, men varför får man inte ha namnet Hedis utan det måste vara WikiHedis?
Mattias@HTU

Inlägg av Mattias@HTU »

Jag arbetar på Högskolan i Trollhättan/Uddevalla och undervisar för elektroingenjörer i bl.a. mikrodatorteknik. Jag har ett antal laborationer för nybörjare i mikrodatorteknik. Ett exempel på laboration finns att hämta från länken nedan. Laborationen behandlar AvrStudio ihop med STK500.

Resten av labbarna hanterar bla.:
- Räknesätten
- Bitvisa operationer, skiftning & rotation av register
- Programflöden, datorns portar
- Tangentbord och LCD-moduler
- Interrupt
- Timers och räknare

Dessutom har jag en del exempel som kanske kan vara nyttiga.

Om det är den här typen av information om eftersöks så kan jag gärna hjälpa till.

Exemplet finns här:
================================
www.elektro.htu.se ->
Dokumentarkivet ->
Övriga dokument->
Utvecklingsmiljön AVR Studio 3.56.doc
================================
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En wikilänk är traditionellt skriven i såkallad CamelCase, dvs att man slår ihop flera ord med varandra och sätter en versal i början på varje ord. Att det heter CamelCase beror nog på att det blir två (eller flera) "pucklar" på ordet.

När en wiki visar ett sådant ord så blir det en hyperlänk till nån annan sida automatiskt. Om sidan inte finns så blir det ett hyperlänkat frågetecken efter ordet och vem som helst kan då klicka på det och skapa en sida och skriva in inormation om detta ord.

I den wiki som jaghar installerat nu anser som att även användarnamner ska vara hyperlänkbara och kräver därför att man ska ha CamelCase på användernamnet.

Om du skulle ange HedIs som användarnamn så skulle systemet acceptera det.

Jag såg att det fanns patchar för att ta bort CamelCase-kravet på användarnamnen, men den patchen ställde till med något annat problem. Ska kolla om jag hittar den igen.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ok, nu då. Även om den wiki som är installerad nu har lits annorlunda textformatteringskoder än normalt så känns den ganska bra.

Så vi kör igång.

http://uc-wiki.nerdlabs.org/
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det fungerade bättre med HedIs ja.
Så du kan radera WikiHedis kontot om du orkar.

Varför inte bara göra et phpBB forum o confa det så att alla kan redigera inläggen. Då skulle det vara simpelt o snyggt.

Fast jag har inte riktigt satt mig in i hur wiki´t fungerar än. Det kanske är smidigare ändå.

EDIT: Läste nu formateringsguiden och det ser ganska smidigt ut ändå.

Men hur startar men "ämnen" om man säger så?
Skriv svar