Är helt färsk här på forumet, men tyckte ni verkade vara ett gött gäng efter att läst runt lite så jag skapade mig ett konto.
Har så länge jag kan minnas velat ha en cnc fräs. Varför vet jag inte riktigt och jag vet inte heller riktigt vad jag skall ha den till annat än att det är förbannat roligt med maskiner, särskilt de av den automatiserade sorten.
Så efter att ha läst och läst och läst under ett antal år om olika fräsar och hemmabyggen och dittan och dattan så bestämde jag mig för att nu får det vara nog och beställde helt enkelt en 6040 från kina, jag var mycket väl medveten om de problem som vissa har haft med dessa, men då man inte är helt handikappad så hade jag väl helt enkelt fått fixa dessa problem om de uppstod.
Lyckligtvis fick jag en fräs i toppskick och har inte upptäckt några fel än. Dock tänkte jag ändå ta och "åtgärda" de problem andra har haft i förebyggande syfte, dvs byta alla kablar, jorda det som behöver jordas osv.
Under mina efterforskningar av den här maskinen har jag hittat väldigt lite bilder på resultat av fräsningar med dessa maskiner och tänkte därför att jag skulle posta lite bilder här under min läroresa så att andra kan se vad det är de får om de köper en.
Såhär i förstahand måste jag säga att jag är förvånad. Den tuggar på bra och ger ett långt över förväntat resultat.
Man har väl ganska förutfattade meningar om kinesprylar och jag trodde den skulle behöva modifieras kraftigt för att ge godkända fräsningar.
Så. Utan att tråka er mer med text kommer här mina två första lyckade fräsningar.
En mackapär:

Och en låda av något slag:

Mer kommer!