Förförstärkare med PIC MCU styrning
Re: Förförstärkare med PIC MCU styrning
Det är inga problem, kan sätta en jumper som ändrar antal byte som skickas till PGA kretsen (två för PGA2311 och fyra för PGA4311)
Däremot tycker jag det kan vara lämpligt med PGA4311 om man vill kunna köra t.ex. en miniDSP med 2.1 eller 2.2 ljud. Dessutom kommer ju kretskortet vara för PGA4311. Kan man inte löda dessa stora SMD komponenter så kommer man inte kunna löda på PIC:en heller som är LQFP44
(självklart kan jag programmera en DIP-40 om någon vill ha det, men om man inte själv kan programmera och göra ändringar i koden så måste man använda exakt samma komponenter som mig, dvs OLED display, Clarostat optisk encoder, apple fjärr)
Nåja, jag är inte i hamn med detta än så saker kan ändras.
Däremot tycker jag det kan vara lämpligt med PGA4311 om man vill kunna köra t.ex. en miniDSP med 2.1 eller 2.2 ljud. Dessutom kommer ju kretskortet vara för PGA4311. Kan man inte löda dessa stora SMD komponenter så kommer man inte kunna löda på PIC:en heller som är LQFP44
(självklart kan jag programmera en DIP-40 om någon vill ha det, men om man inte själv kan programmera och göra ändringar i koden så måste man använda exakt samma komponenter som mig, dvs OLED display, Clarostat optisk encoder, apple fjärr)
Nåja, jag är inte i hamn med detta än så saker kan ändras.
Senast redigerad av hyperion 1 mars 2013, 08:48:33, redigerad totalt 1 gång.
Efter att nästan slitit ut allt hår på huvudet fick jag åtminstånde till detta på OLED displayen:

Har fortfarande inte hittat någon som kan hjälpa mig med Visual Basic applikationen 

Testade även min nya character VFD display idag tillsammans med apples fjärrkontroll.
Programmerade om lite igår och har nu ökat hastigheten med 300% 
Nu hänger PIC:en med betydligt bättre när man rattar den optiska encodern som har 128ppm
Om någon som är duktig på kretskortsdesign och använder diptrace läser detta så skulle jag behöva lite hjälp att rita upp kort 2.0
När jag gör det så blir det inte bra nog, på tok för stort och nyttjar layer 2 extremt dåligt.

Nu hänger PIC:en med betydligt bättre när man rattar den optiska encodern som har 128ppm
Om någon som är duktig på kretskortsdesign och använder diptrace läser detta så skulle jag behöva lite hjälp att rita upp kort 2.0
När jag gör det så blir det inte bra nog, på tok för stort och nyttjar layer 2 extremt dåligt.
- Klas-Kenny
Vad behöver du hjälp med?Om någon som är duktig på kretskortsdesign och använder diptrace läser detta så skulle jag behöva lite hjälp att rita upp kort 2.0

Jag är inte så bra på att rita kretskort så de bli så stora när jag gör de. Dessutom gör jag säkert en del elementära el-fel 
Jag har börjat med version 2.0 som huserar en PIC18F4550 TQFP-44 och en PGA4311 SOIC-28, en mini-USB-kontakt, en del stiftlister för encodern, displayen etc.
Sen behöver jag även hjälp med strömförsörjningsdelen för att säkerställa att PGA4311 inte råkar ut för latch-up och att det inte blir några hörbara störningar (är inte så hemma på sånt här
)
Vill ha kortet så litet som möjligt utan att tumma på ljudkvalitén
Edit: Helst ska motstånden vara 1210 och kondingar 1208

Jag har börjat med version 2.0 som huserar en PIC18F4550 TQFP-44 och en PGA4311 SOIC-28, en mini-USB-kontakt, en del stiftlister för encodern, displayen etc.
Sen behöver jag även hjälp med strömförsörjningsdelen för att säkerställa att PGA4311 inte råkar ut för latch-up och att det inte blir några hörbara störningar (är inte så hemma på sånt här

Vill ha kortet så litet som möjligt utan att tumma på ljudkvalitén
Edit: Helst ska motstånden vara 1210 och kondingar 1208
Har suttit två dygn och programmerat och har med hjälp av Hanzibal här på forumet fått till USB biten och VB biten. Så nu får jag in Artist - Låtnamn från Spotify och kan visa det på displayen varje gång man byter låt i Spotify. Dessutom fungerar det att byta låt och starta/pausa musiken i Spotify med Apple-fjärrkontrollen.
Mycket tid har lagts ner på att få texten att scrolla snyggt på displayen.
Fortfarande en del kvar att lösa. T.ex. har jag problem med att tömma inkommande USB buffert om inkommande sträng är längre än 64byte. Om jag sätter ett högre max-värde på buffern så slutar kommunikationen mellan PIC och dator att fungera. Vill helst slippa att dela upp strängen i två i VB för att sedan sammanfoga de till en i PIC:en och jag tror det ska gå att lösa ganska enkelt. PIC:en har ändå 1K minne i USB buffert.
Mycket tid har lagts ner på att få texten att scrolla snyggt på displayen.
Fortfarande en del kvar att lösa. T.ex. har jag problem med att tömma inkommande USB buffert om inkommande sträng är längre än 64byte. Om jag sätter ett högre max-värde på buffern så slutar kommunikationen mellan PIC och dator att fungera. Vill helst slippa att dela upp strängen i två i VB för att sedan sammanfoga de till en i PIC:en och jag tror det ska gå att lösa ganska enkelt. PIC:en har ändå 1K minne i USB buffert.
- Electricguy
Tackar tackar.
Det är en Noritake display som jag köpt direkt från Noritake. De hade rea på ett par olika modeller i vintras. Tror jag betalade $15 för den. HD44780 kompatibel.
Det är en Noritake display som jag köpt direkt från Noritake. De hade rea på ett par olika modeller i vintras. Tror jag betalade $15 för den. HD44780 kompatibel.
- Electricguy
Har labbat lite mer med en annan VFD jag köpte samtidigt som den 16x2 jag tidigare visat. Denna är en grafisk VFD med upplösning 140x16. Tyvärr är den inte så rolig att ha att göra med då man endast kan specifiera vilken rad (0 eller 1) i Y-led, inte per pixel. Plus diverse andra brister i de inbyggda funktionerna i displayen.
Gjorde dock ett par tester med att skriva real-time bitmaps till den och den är iaf snabb så det räcker.
Här är en video på simulerad volymjustering från min till max:
Och sen kunde jag inte hålla mig
Har använt långa delays för att få min mobil att kunna filma det. Vill man så är displayen och PIC:en på tok för snabba för att ögat ska hänga med.
Beställde mig en 5,6" OLED i upplösning 256x64 som har 16 gråskalor så den ser jag fram emot att labba med när jag kommer hem från USA semestern.
Gjorde dock ett par tester med att skriva real-time bitmaps till den och den är iaf snabb så det räcker.
Här är en video på simulerad volymjustering från min till max:
Och sen kunde jag inte hålla mig

Har använt långa delays för att få min mobil att kunna filma det. Vill man så är displayen och PIC:en på tok för snabba för att ögat ska hänga med.
Beställde mig en 5,6" OLED i upplösning 256x64 som har 16 gråskalor så den ser jag fram emot att labba med när jag kommer hem från USA semestern.
Trevligt och intressant projekt, mycket underhållning med space-invader testet på displayen!
Så med en större skärm blir det space-invaders spel inbyggt i förstärkaren?
......Ett litet långtryck på fjärrkontrollen för att aktivera spelet 
Så med en större skärm blir det space-invaders spel inbyggt i förstärkaren?

Tackar, kul att andra tycker det är intressant också!
Kul idé faktiskt! Har aldrig slagits av tanken på några "hidden features" men det hade ju varit riktigt skoj om vanliga konsumentprodukter hade liknande "funktioner"

Har inte hört talas om någon elektroniktillverkare (tänk Samsung, LG, Philips osv.) som haft något sånt.
Tänk om t.ex. Samsung hade små och roliga funktioner gömda i sina TV apparater, smart phones, etc. vilken GRYM PR/reklam det hade varit när forum börjar svämma över av folk som skriver om deras produkter o delar med sig av vad de hittat för skoj spel eller andra roliga/humoristiska saker som gömt sig i den eller den produkten. Hade nog kunnat bli en riktig "buzz" både på internets alla kanaler samt i global media.
Hade nog inte varit alls svårt att göra ett fungerande Space Invaders spel som styrs utav fjärrkontrollen och visas på den stora 256x64 displayen. Tack för idén!
Det har varit ett långt uppehåll men fick tummen ur för ett tag sedan och byggde upp det mesta på breadboard och la till lite funktioner. Är en del kvar att göra. T.ex. har jag inte kommit någon vart alls med stora OLED displayen. Har inte haft tid. Ska ta och beställa hem ett par mindre smd reläer istället för de stora asen till RY5W-K som så många använder (även jag på breadboard)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.