Jag köpte en billig kinesisk elmotor på ebay:
http://www.ebay.com/itm/220VAC-60RPM-Ro ... 4ac08d564c
Testkörde den igår och den snurrar på som den ska och det känns som det är rätt bra vrid i den, men den knastrar och har sig. Det kan vara nåt mekaniskt, finishen känns inte som den bästa direkt, men det låter nästan elektriskt. Skulle det kunna vara nåt elfel i den som orsakar ett knastrande, eller ska man utgå från att det är nåt mekaniskt bara?
Edit: För att förtydliga frågan lite, tanken är att använda den till en värmeväxlare på vinden, så jag är mest bara orolig för att knastrandet ska indikera nåt elfel som leder till kortis och i värsta fall brand eller liknande.
Knaster från motor?
Re: Knaster från motor?
knastrar det när du vrider runt mekaniskt eller mycket kort efter du stänger av strömmen och motorn har fortfarande full varavtal.
Sedan är jag väldigt tveksam på vad för lager den har - ser nästan ut som glidlager och jag tror dom flesta här har erfarenhet av vad som händer med glidlager efter några tusen timmar drifttid (hörs på vilken gammal PAX-fläkt som helst hur det brukar låta då...) - det hjälper inte att det är oljeimpregnerad sinterbronslager, torrt går dessa förr eller senare ändå och lagret glappas upp och sedan får man lyssna på med ca 1-2 sekunder i intervall åtekommande 50 Hz klappret i lagret tills man tröttnat på det och skrotar skiten... egentligen vill man ha samma lagringssystem som det är på hårddiskmotorer - dom är tysta, kapslade och håller mycket länge...
Sitter det på kritiska ställen som du indikerar så skulle jag inte köra med den här typen av motorer utan välja en som är godkänd för ändamålet med rätt kapsling (tät), kylning (har flänsar och ev fläkt) och kontrollerad haveribeteende (ingen eld och låga hittar ut när lindningarna bränns) samt kontrollerad beteende (dvs. inte bränns) när tex. fläkten är blockerad och inte kan snurra på obestämd tid. En del motorer (skärmspolemotorer) är induktivt skyddade och strömmen rusar inte och rotorn blir inte glödvarm om den hålls låst på obestämd tid...
Sedan är jag väldigt tveksam på vad för lager den har - ser nästan ut som glidlager och jag tror dom flesta här har erfarenhet av vad som händer med glidlager efter några tusen timmar drifttid (hörs på vilken gammal PAX-fläkt som helst hur det brukar låta då...) - det hjälper inte att det är oljeimpregnerad sinterbronslager, torrt går dessa förr eller senare ändå och lagret glappas upp och sedan får man lyssna på med ca 1-2 sekunder i intervall åtekommande 50 Hz klappret i lagret tills man tröttnat på det och skrotar skiten... egentligen vill man ha samma lagringssystem som det är på hårddiskmotorer - dom är tysta, kapslade och håller mycket länge...
Sitter det på kritiska ställen som du indikerar så skulle jag inte köra med den här typen av motorer utan välja en som är godkänd för ändamålet med rätt kapsling (tät), kylning (har flänsar och ev fläkt) och kontrollerad haveribeteende (ingen eld och låga hittar ut när lindningarna bränns) samt kontrollerad beteende (dvs. inte bränns) när tex. fläkten är blockerad och inte kan snurra på obestämd tid. En del motorer (skärmspolemotorer) är induktivt skyddade och strömmen rusar inte och rotorn blir inte glödvarm om den hålls låst på obestämd tid...
- SeniorLemuren
Re: Knaster från motor?
Det du ser är lagret på utgående axel som snurrar med 60 r/m. Vad de andra lagren är av för typ kan du bara gissa. Det är stor skillnad på en fläkt som snurrar med kanske flera tusen r/m.xxargs skrev: Sedan är jag väldigt tveksam på vad för lager den har - ser nästan ut som glidlager och jag tror dom flesta här har erfarenhet av vad som händer med glidlager efter några tusen timmar drifttid (hörs på vilken gammal PAX-fläkt som helst hur det brukar låta då...)
Kör motorn en tid och kontrollera om den eller växeln blir väldigt varm. Förmodligen är det växellådan som låter. Om det finns krav på att motorn ska vara klassad på något sätt och den inte uppfyller kraven så skall du naturligtvis inte använda den till detta ändamål. Jag antar att det beror lite på hur den sitter monterad och vad den skall utföra.