El-konvertering av mini ATV
Re: El-konvertering av mini ATV
Dagens jobb blev mest småpyssel...
Allt färdigkopplat typ men ett bakslag och en bättre upptäckt.
Kopplade in allt och testade så att det fungerade, det gjorde det. Har pressat kontakter och limmade nyckelbrytare i tanken.
Därefter så skulle jag prova en spänningsdelare på signalen för att ha som hastighetsjustering. Det gick inte. Kanske för att jag valde för höga värden på motstånden men hur somhelst så fungerade det ypperligt att bara sätta en pot på signal mellan handtag och ingång så kunde jag reglera maxhastigheten vid fullt utslag på handtaget.
Bakslaget här visade sig bli att mitt skrotfynd till nyckelbrytare är glapp. Man kan tom trycka på låset så får man fullgas.. Så, jag får montera ut den limmade och fixa en ny. Sen ska jag byta 10k ohm poten till 1k eller vad jag har hemma. Tror jag har en flervarvig på 500ohm som jag kan använda att justera in hastigheten med innan jag ersätter det med ett permanent motstånd.
Så nu ska jag beställa kedja och kedjeskydd och sen riva bort nyckelbrytaren igen. Mer bilder imorgon!
Allt färdigkopplat typ men ett bakslag och en bättre upptäckt.
Kopplade in allt och testade så att det fungerade, det gjorde det. Har pressat kontakter och limmade nyckelbrytare i tanken.
Därefter så skulle jag prova en spänningsdelare på signalen för att ha som hastighetsjustering. Det gick inte. Kanske för att jag valde för höga värden på motstånden men hur somhelst så fungerade det ypperligt att bara sätta en pot på signal mellan handtag och ingång så kunde jag reglera maxhastigheten vid fullt utslag på handtaget.
Bakslaget här visade sig bli att mitt skrotfynd till nyckelbrytare är glapp. Man kan tom trycka på låset så får man fullgas.. Så, jag får montera ut den limmade och fixa en ny. Sen ska jag byta 10k ohm poten till 1k eller vad jag har hemma. Tror jag har en flervarvig på 500ohm som jag kan använda att justera in hastigheten med innan jag ersätter det med ett permanent motstånd.
Så nu ska jag beställa kedja och kedjeskydd och sen riva bort nyckelbrytaren igen. Mer bilder imorgon!
Re: El-konvertering av mini ATV
Om du har den stora huvudbrytaren där så kanske du inte blir farfar 

Re: El-konvertering av mini ATV
Den sitter ju där tanklocket var innan med samma höjd så den nötknäpparen har inte tillkommit, eller försvunnit! 

Re: El-konvertering av mini ATV
Hur anslöt du poten till gashandtaget? Handtaget har ju tre sladdar som går in i boxen. Behöver en begränsning jag med på mitt projekt.
Re: El-konvertering av mini ATV
Jag kollade runt lite på Aliexpress efter styrboxar och en av dem hade med specen för alla kablar i beskrivningen så jag chansade på att det var samma sak på denna - som finns där med. Det verkar som alla styrs av 1-5V och ett par av dem visade hur man kopplar in en POT istället så de har båda funktionerna..
De 3 kablarna är alltså röd +5V, svar är minus och grön/blå är signal. Hur spänningsdelaren kopplades in här är väl klart med det men det funkade inte bra ändå så jag tog helt enkelt POTen och kopplade mellan som på en volymkontroll dvs in på "ändläge" och mittenstift och ut på andra ändläget.
Jag började dock med en 50K POT, vilket var alldeles för mycket, testade en 10K POT efter det, det är också för mycket. Så jag ska testa ett par lägre värden ikväll, återkommer med vad som blev lagom!
De 3 kablarna är alltså röd +5V, svar är minus och grön/blå är signal. Hur spänningsdelaren kopplades in här är väl klart med det men det funkade inte bra ändå så jag tog helt enkelt POTen och kopplade mellan som på en volymkontroll dvs in på "ändläge" och mittenstift och ut på andra ändläget.
Jag började dock med en 50K POT, vilket var alldeles för mycket, testade en 10K POT efter det, det är också för mycket. Så jag ska testa ett par lägre värden ikväll, återkommer med vad som blev lagom!
Re: El-konvertering av mini ATV
Bildbombning....
Det är färdigkopplat för tillfället! nyckelbrytare bytt, ny POT(1Kohm blev bra), deadmansswitch installerad och inkopplad, alla kablar uppnajjade och batterierna fastsatta.. och en massa andra saker förstås.. Nu saknas kedja och kedjeskydd som jag hoppas kommer imorgon.
Det finns ingen back ännu, dels för att jag kollar efter lämpligt relä, dels för att jag måste se till att den går ännu långsammare när man backar... men det kommer sen. Saknas gör även laddkontakt, har inte bestämt mig för vad jag ska köra med för kontakt ännu, men laddare för den finns.
Så, en hel del bilder:
Översikt Brytaren man måste hålla inne när man ska gasa, slår man på "vuxenläge" så kopplas denna ur.
Hastighetsbegränsingen - gömd inuti tanken
Sladdfeber, ser att jag har en kvar att fästa på ett tänkt sätt.
Nyckelbrytare
Det får väl räcka med bilder så det inte svämmar över
Det är färdigkopplat för tillfället! nyckelbrytare bytt, ny POT(1Kohm blev bra), deadmansswitch installerad och inkopplad, alla kablar uppnajjade och batterierna fastsatta.. och en massa andra saker förstås.. Nu saknas kedja och kedjeskydd som jag hoppas kommer imorgon.
Det finns ingen back ännu, dels för att jag kollar efter lämpligt relä, dels för att jag måste se till att den går ännu långsammare när man backar... men det kommer sen. Saknas gör även laddkontakt, har inte bestämt mig för vad jag ska köra med för kontakt ännu, men laddare för den finns.
Så, en hel del bilder:
Översikt Brytaren man måste hålla inne när man ska gasa, slår man på "vuxenläge" så kopplas denna ur.
Hastighetsbegränsingen - gömd inuti tanken
Sladdfeber, ser att jag har en kvar att fästa på ett tänkt sätt.
Nyckelbrytare
Det får väl räcka med bilder så det inte svämmar över

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: El-konvertering av mini ATV
Tack för infon om poten! Jag ska se hur dottern klarar att hantera en handgas innan jag ger mig på att begränsa hastigheten. I mitt fall så får jag för mig att en motor på 120 Watt bli väldigt svag om man inte kan "gasa" på för att få upp hastigheten så det blir styrfart. Snygg bygge annars! Man blir ju lite sugen på att knåpa ihop en fyrhjuling själv 

Re: El-konvertering av mini ATV
Premiärturen är tagen, lite nya erfarenheter kom in! Men på det stora hela så blev det mycket lyckat
Test-turen som skulle handla om att ställa en lämplig hastighet slutade med att det stod en hög med barn från området med sina cykelhjälmar och väntade på att få ta en tur. Även jag hann dra ett par varv i området ha ha. Så testet slutade när batterierna var slut.
Efter turen är nu kedjeskydd monterat, ny kedja förstås med då den gamla var för kort. Ändringar som står på tur:
1. Att köra utan bakskärmar är dumt, inget hände nu men jag ser att de kan få in foten där bakom fotplattan som kan resultera i en klämd fot. Ska montera ett par aluskivor där som test om det blir bra.
2. 1Kohm pot är för lite, jag tyckte när jag testade den fritt utan kedja att jag fick ner den mycket i varv men det går lite för fort fortfarande. Jag kommer att lägga ett motstånd i serie innan poten för att komma runt problemet.. testar på 1Kohm om det blir lagom.
3. Kommer framgent att beställa ett 80 drev till bakaxeln. det är 70 kugg idag, mest för att låta motorn jobba med lite högre varv, jag inbillar mig att den inte får lika många A genom motorn om den får komma upp lite mer i varv när det går så långsamt. Ingen panik med det dock.
4. Laddkontakt för 24V laddaren monteras idag, bökigt att ta av kåpan för att ladda ett batteri i taget med Ctek laddaren... det kan jag göra om den ska stå ett tag..
5. Får överväga dödmansgreppet, barnen tenderar att tänka för mycket på hur och hur mycket de trycker på den knappen och förlorar focus framåt där uppmärksamheten behöver vara.. den är ju stark så jag fick ha en del förmaningar om att de inte skulle springa brevid eller framför när någon körde. Dessutom så ger det effekten att de vrider på gasen och får inte in knappen så startar den med ett högre gasläge så att det blir ett "ryck" som också ger sämre uppmärksamhet där den behöver vara... barn har ju lite svårt med simultanförmågan ibland...
Motorn blev lite varm, nu gick den en hel del - som sagt vi tömde batterierna - ska hålla detta lite under övervakning... kontrollerna däremot blev inte så varm.

Efter turen är nu kedjeskydd monterat, ny kedja förstås med då den gamla var för kort. Ändringar som står på tur:
1. Att köra utan bakskärmar är dumt, inget hände nu men jag ser att de kan få in foten där bakom fotplattan som kan resultera i en klämd fot. Ska montera ett par aluskivor där som test om det blir bra.
2. 1Kohm pot är för lite, jag tyckte när jag testade den fritt utan kedja att jag fick ner den mycket i varv men det går lite för fort fortfarande. Jag kommer att lägga ett motstånd i serie innan poten för att komma runt problemet.. testar på 1Kohm om det blir lagom.
3. Kommer framgent att beställa ett 80 drev till bakaxeln. det är 70 kugg idag, mest för att låta motorn jobba med lite högre varv, jag inbillar mig att den inte får lika många A genom motorn om den får komma upp lite mer i varv när det går så långsamt. Ingen panik med det dock.
4. Laddkontakt för 24V laddaren monteras idag, bökigt att ta av kåpan för att ladda ett batteri i taget med Ctek laddaren... det kan jag göra om den ska stå ett tag..
5. Får överväga dödmansgreppet, barnen tenderar att tänka för mycket på hur och hur mycket de trycker på den knappen och förlorar focus framåt där uppmärksamheten behöver vara.. den är ju stark så jag fick ha en del förmaningar om att de inte skulle springa brevid eller framför när någon körde. Dessutom så ger det effekten att de vrider på gasen och får inte in knappen så startar den med ett högre gasläge så att det blir ett "ryck" som också ger sämre uppmärksamhet där den behöver vara... barn har ju lite svårt med simultanförmågan ibland...
Motorn blev lite varm, nu gick den en hel del - som sagt vi tömde batterierna - ska hålla detta lite under övervakning... kontrollerna däremot blev inte så varm.
Re: El-konvertering av mini ATV
Du kan inte sätta dödmansknappen i sadeln? Så tvingar du barnen att sitta ner, vilket kanske är bra.
Re: El-konvertering av mini ATV
Kul att det fungerar! Angående punkt 3 i din lista så är det som du säger med motorvarvtalet. Jag har diskuterat det i en annan tråd att dessa motorer går bäst på högre varv och drar då mindre kräm (A). Har en elscooter med en 800 watts motor och den upplever jag att jag kan åka längre om jag gasar på än om jag sitter och mes kör. Styrkan sitter i varvtalet så det blir mindre belastning på motorn om den får vara ur.
Re: El-konvertering av mini ATV
Alla elmotorer drar mindre ström vid högre varvtal om effekten är samma. Men spänning är också högre så det tar ut varandra. Sen kan ju verkningsgraden variera lite. Men att titta på bara en parameter blir fel.
Re: El-konvertering av mini ATV
pbgp: Ska fundera på om man kan få in den där. Grabben gillar det som det är men han säger nog vad som helst för att få köra så
el34, danei: Det blir ett större drev framöver, inte just nu dock, det jag ska känna efter en del på är om motorn blir varm igen.. för mindre ström = svalare motor trots samma effekt?
Nu har jag kompletterat POTen med ett 1Kohm motstånd mellan med, vilket gör att föregående lägsta hastighet nu är den högsta hastigheten som går att ställa in på POTen. Testtur med det imorgon!
Skydd baktill på fotstöden ditsatta och kedjeskydd osv.
Började dra kablar til ett ladduttag men gillade inte kontakten jag hade till det så det åkte bort tills jag har hittat/köpt en vettig kontakt, sen ska jag avsäkra den på den här sidan med om något skulle hända.. även om laddaren är avsäkrad så är det ju här som de riktiga strömmarna kan gå så....
bjuder på en bild på det!

el34, danei: Det blir ett större drev framöver, inte just nu dock, det jag ska känna efter en del på är om motorn blir varm igen.. för mindre ström = svalare motor trots samma effekt?
Nu har jag kompletterat POTen med ett 1Kohm motstånd mellan med, vilket gör att föregående lägsta hastighet nu är den högsta hastigheten som går att ställa in på POTen. Testtur med det imorgon!
Skydd baktill på fotstöden ditsatta och kedjeskydd osv.
Började dra kablar til ett ladduttag men gillade inte kontakten jag hade till det så det åkte bort tills jag har hittat/köpt en vettig kontakt, sen ska jag avsäkra den på den här sidan med om något skulle hända.. även om laddaren är avsäkrad så är det ju här som de riktiga strömmarna kan gå så....
bjuder på en bild på det!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: El-konvertering av mini ATV
Jag kom på att speakon kan vara ett vettigt alternativ som laddkontakt.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 oktober 2009, 09:33:34
Re: El-konvertering av mini ATV
Har byggt ett liknande projekt. Lite mer rat-style men funkar bra! Satte motorn bak på vaggan det vart klockrent
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.