Hur konturfräsa plasmaskuren plåt?
Hur konturfräsa plasmaskuren plåt?
Om jag vill fräsa en t.ex. 100x100mm kvadrat av 16mm plåt (s355) med vår styrda Abene, så skär jag först ut den med plasman ca: 3mm från färdigt mått. Sen tar jag en 16mm 2-skärig HSS-pinnfräs och motfräserfräser konturen 4mm åt gången på djupet dvs fyra varv runt biten. Efter det kör jag ett sista varv medfräsning på sista 0,1mm för att få en fin yta. Gör jag rätt? Har ingen direkt koll så jag har kört lite på känn, matningshastighet och varvtal kör jag enligt verkstadshandboken.
Kanterna på en plasmaskuren plåt blir rätt hård så det sliter en del på fräsarna har jag märkt, körde först med en Wodex-fräs men den blev lite slö rätt snabbt. Har kört med en Dormer-fräs sist och den höll bättre tror jag, vet inte vad det var för typ men den var belagd med något lilaaktigt..
Hur hade ni fräst den hårda kanten, med eller motfräsning? Typ av fräs?
En annan fråga angående fräsning, om man vill FRÄSA ett 16mm fint runt hål med så snäva toleranser som MÖJLIGT i ovanstående plåtbit. Hur går jag till väga då?
Kanterna på en plasmaskuren plåt blir rätt hård så det sliter en del på fräsarna har jag märkt, körde först med en Wodex-fräs men den blev lite slö rätt snabbt. Har kört med en Dormer-fräs sist och den höll bättre tror jag, vet inte vad det var för typ men den var belagd med något lilaaktigt..
Hur hade ni fräst den hårda kanten, med eller motfräsning? Typ av fräs?
En annan fråga angående fräsning, om man vill FRÄSA ett 16mm fint runt hål med så snäva toleranser som MÖJLIGT i ovanstående plåtbit. Hur går jag till väga då?
Re: Hur konturfräsa plasmaskuren plåt?
Hmm, kanten är nog mycket trial and error / erfarenhet - lär inte stå mycket i böcker. Om tillräcklig spindeleffekt och stabilitet finns skulle jag nog tro mer på en grövre fräs som kan ta hela djupet i ett svep (för att sprida ingreppet över så stor del som möjligt). Vändskär vore nog också mitt första val om möjligt.
Hålet är enklare, cirkulär interpellation:
9 till 10mm borrande pinnfräs
Om en nia positioneras vid hålets centrum före start blir det typ:
G1 Y-3,5 (ställ fräsen precis på hålkanten)
G2 X0 Y0 Z-2 I0 J3,5 R7 (typ i alla fall, sov knappt natten som var, hjärnan är mossigare än vanligt)
G2an (eller G3) upprepas tills du är genom, för bottenhål avsluta med identiskt varv utan Z.
När jag kört sådant i hård alu har man inte fått fega med matningen!
Hålet är enklare, cirkulär interpellation:
9 till 10mm borrande pinnfräs
Om en nia positioneras vid hålets centrum före start blir det typ:
G1 Y-3,5 (ställ fräsen precis på hålkanten)
G2 X0 Y0 Z-2 I0 J3,5 R7 (typ i alla fall, sov knappt natten som var, hjärnan är mossigare än vanligt)
G2an (eller G3) upprepas tills du är genom, för bottenhål avsluta med identiskt varv utan Z.
När jag kört sådant i hård alu har man inte fått fega med matningen!
- DW
- Kontakt:
Forsgren
Ta ett betydlig större tag på djupledden (Z). Jag körde igår med en 8mm skrubbpinnfräs 4-skär, HSSE Z=8mm, S=650, F=150mm/min + vatten.
Sen välj medfräsning om du har en hyffsad stabil maskin -din var väl både stor o tung så det är väl inga problem.
Medfräsning sparar pinnfräsen. Sen om du istället har en HM pinnfräs typ Sandvik R390-11T304M, så kan du dubbla S och ev öka F.
Med dessa plattor får du en spegelblank yta.
En 15mm tjock plåt som cirkulärfräses i 2 omgångar
Ta ett betydlig större tag på djupledden (Z). Jag körde igår med en 8mm skrubbpinnfräs 4-skär, HSSE Z=8mm, S=650, F=150mm/min + vatten.
Sen välj medfräsning om du har en hyffsad stabil maskin -din var väl både stor o tung så det är väl inga problem.
Medfräsning sparar pinnfräsen. Sen om du istället har en HM pinnfräs typ Sandvik R390-11T304M, så kan du dubbla S och ev öka F.
Med dessa plattor får du en spegelblank yta.
En 15mm tjock plåt som cirkulärfräses i 2 omgångar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Givetvis så ser du till att skaffa dig ett vettigt arborr huvud som klara av de dimensionerna du behöver bearbeta.om man vill FRÄSA ett 16mm fint runt hål med så snäva toleranser som MÖJLIGT i ovanstående plåtbit. Hur går jag till väga då
Nu får jag säkerligen mothugg att om man har en CNC osv..... Hög tolerans på RUNDA hål finns det bara ett verktyg som gäller = Arborr huvud!
Just när det gäller hårda skal skall det enligt utsago kunna vara en fördel att motfräsa för att man kommer underifrån med skären och slipper gå igenom det hårda skalet vid varje ingång.
Ingen lär väl argumentera med dig om att arborrhuvud är suveräna när det gäller rundhet och potentiell måttnogranhet.
Mothugg:
Ofta går det ju dock interpolera till relativt snäva toleranser och måttlig orundhet om kulskuvarna är i gott skick. För att motverka konicitet kan man spiralinterpolera eller gå ned i steg.
Fördelen med att interpolera är ju flexibilitet och du hanterar flera hålstorlekar med ett billigt verktyg. Ett arborrhuvud med lite stål tenderar ju att kosta en hel del.
Så om toleranserna tillåter det - interpolera.
Jag älskar arborrning för övrigt, har inte haft så mycket erfarenhet med det tidigare men fått prova på det lite nu. Man måste tänka på utfjädring precis som vid svarvning.
Edit, edit, edit.
Ingen lär väl argumentera med dig om att arborrhuvud är suveräna när det gäller rundhet och potentiell måttnogranhet.
Mothugg:
Ofta går det ju dock interpolera till relativt snäva toleranser och måttlig orundhet om kulskuvarna är i gott skick. För att motverka konicitet kan man spiralinterpolera eller gå ned i steg.
Fördelen med att interpolera är ju flexibilitet och du hanterar flera hålstorlekar med ett billigt verktyg. Ett arborrhuvud med lite stål tenderar ju att kosta en hel del.
Så om toleranserna tillåter det - interpolera.
Jag älskar arborrning för övrigt, har inte haft så mycket erfarenhet med det tidigare men fått prova på det lite nu. Man måste tänka på utfjädring precis som vid svarvning.
Edit, edit, edit.
Senast redigerad av cypher 7 maj 2013, 19:03:17, redigerad totalt 5 gånger.
tecno: Men nu ville jag fräsa med en pinnfräs!
Har inte någon direkt erfarenhet av styrd fräs så jag vet inte vad jag kan förvänta mig av den. En Abene från -84 med TNC150 som är i hyfsat skick och en vettig pinnfräs, om mitt 16mm hål tex blir mellan 15.85 och 15.95mm skall jag vara nöjd då? (Bara ett exempel taget ur luften)
cypher: Precis vad jag tänkte, att det måste vara bättre att komma underifrån det hårda skalet..
Är det bättre att köra första varvet med en skrubbfräs?

cypher: Precis vad jag tänkte, att det måste vara bättre att komma underifrån det hårda skalet..
Är det bättre att köra första varvet med en skrubbfräs?
Ja, fräser man t.ex. gjutjärn som dessutom ofta har mycket sandpartiklar eller dylikt i "skalet" så varar verktygen betydligt längre om man motfräser. Troligen för att spånet i princip bryts av precis mot slutet av skäret, i.o.m. att skäret faktiskt har en radie, och gjutjärn fräser man inte med rakbladsvassa skär som med alu, så där är radien på skäret desto större. Det blir en brytande effekt av det hela. Och stegar man in alldeles för lite vid finpasset blir det nästan som att skäret "glider" på ytan, spånbrytningen blir inte korrekt och delar av spånet passerar mellan skäret och den skurna ytan.
Något som jag aldrig har testat på en kontur, bara vid 3D-fräsning (med ballmill), är att köra ett "finpass" bara någon hundradel djupare, fast med spindeln roterandes motsols. Det ger typ en polerad yta. Om det nu skulle funka för att få en superfin yta vid konturfräsning vet jag inte, men jag tvivlar.
Något som jag aldrig har testat på en kontur, bara vid 3D-fräsning (med ballmill), är att köra ett "finpass" bara någon hundradel djupare, fast med spindeln roterandes motsols. Det ger typ en polerad yta. Om det nu skulle funka för att få en superfin yta vid konturfräsning vet jag inte, men jag tvivlar.
Har du inte en hel hög med ursvarvningsverktyg?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =9&t=39098
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =9&t=39098
Jodå, vill jag BORRA hål så har jag verktyg att välja på..
Men ibland är det inte så noga och då är det ju lättare att fräsa, å då är det ju vara bra att veta vad man kan förvänta sig av maskinen, eller hålet..
Men ibland är det inte så noga och då är det ju lättare att fräsa, å då är det ju vara bra att veta vad man kan förvänta sig av maskinen, eller hålet..
Om maskinen är frisk borde du kunna hålla dig inom plus minus 0,01 på diameter och en hundradel i orundhet.
Du får se till att skrubba hålet till inom ett par tiondelar och sen använda en fräs dedikterat för finbearbetningen.
Om hålet är genomgående kan du använda en större fräs än halva håldiametern. Se till att matningen blir rätt på fräsens periferi.
Du får se till att skrubba hålet till inom ett par tiondelar och sen använda en fräs dedikterat för finbearbetningen.
Om hålet är genomgående kan du använda en större fräs än halva håldiametern. Se till att matningen blir rätt på fräsens periferi.