Vi förutsätter en "skolbokskoppling" med triod, ca 100 kOhm på plattan (kallas det så på svenska? Anoden alltså) och 2k2 på katoden för att lyfta den ca 2 volt (jag tänker mig ca 325 V matningsspänning). Hur beräknar man gallermotstånden? Alltså både det som ligger i serie med signalen och det som ligger mot jord. Hur ska man tänka? Vilka faktorer och/eller val påverkar storleken på de resistorerna?
Ingångskondensatorns storlek vet jag hur jag hur jag räknar ut, men då måste jag också veta ingångsimpedansen, hur räknar man ut den i den koppling jag beskrev?
Vidare funderar jag på "biaseringen", där har jag inte förstått hur det funkar riktigt. Jag vet att gallret bör ligga på ca -2 V vid 300 V på anoden för det röret jag kikar på (ECC83), så i fallet ovan ska det väl inte vara fullt -2 V, men nära. Men när jag läser i databladet för olika rör så står det ibland att gallret kan ligga nedåt -70 V mot katoden, beroende på rör. Vad innebär det i praktiken? Kan insignalen ha större sving om gallret biaseras mer? När "klipper" röret i topparna och dalarna? Är det när gallerspänningen + signalen närmar sig katodspänningen?
Om någon har en länk till en bra resurs som förklarar de här sakerna vore jag glad

Edit: jag såg nu att jag hade missat Hans information om resistorn mellan gallret och jord, den behöver tydligen inte räknas fram utan behöver bara vara ganska stor, runt 1 MOhm. Avkopplingskondensatorn för katodresistorn förstod jag dock inte hur han räknade ut.