Till slut har detta projekt tagit steget upp ur komponentlådorna!
Länge var tanken att använda en PIC processor men sedan jag köpt en Arduino Uno på Kjell och upptäckt hur mycket färdig kod det fanns till den så bytte jag spår.
En 16x2 display inhandlades också och att få den att fungera var inte svårt.
Sedan tidigare fanns en RHT03 och några 18B20 liggandes.
I första steget så använde jag RHT03 och Arduinon för att bara logga temp och RH kurvan när skåpet kördes på termostat och timer. Två mätningar per minut lagrade som short int och 1KB EEPROM gav ca 2h mättid vilket räcker för en cykel.
Första vändan med en torkning Andra vändan med påfyllning under torkning Skalan är x10 på temp och RH.
För att få lite mer data kopplades ett SD kort in (fanns färdig kod för det med

Mätningen utökades med en 18B20 för tilluften (den visade sig vara mycket varmare än frånluften).
För att detektera när skåpet är på opererades en 220V skarv kabel in i skåpet som driver en 6V "Vårta" kopplad till Arduinon på en pinne (via spänningsdelare).
"Prydligt installerat" i ett skåp, torkhängaren fick fungera som kabelstege

AV/PÅ = start/stop av loggning Tilluft Frånluft Installation Nu ska det få gå någon tid och samla lite data medans styrprogramvara utvecklas och mekanisk lösning för styrenhet och manöverpanel väljs.
Jag förväntar mig att det ska gå att göra en uppskattning av "tid kvar" utifrån hur Temp kurvan först stiger (uppvärmning) och sedan hur RH kurvan sjunker.