Hjälp med att dimensionera snubber

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp med att dimensionera snubber

Inlägg av TomasL »

1 kw motor för en garageport låter dock väldigt mycket, kan du posta ett foto på motorns märkplåt alt motorns datablad.
Användarvisningsbild
pools

Inlägg av pools »

Motorn kommer ifrån en teaterlokal, den rullade upp och ner ridåer och sånt.
Jag får återkomma till veckan då jag kan fota motor och märkplåt. Har även
en del dokumentation om motorn. Porten är 12 m2. Crawford.

Tack så länge!

Mvh.
P-O
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Här har du ett relä som klarar 0,8 kW AC3 37-444-31
Användarvisningsbild
pools

Inlägg av pools »

Och ett sånt här är inget alternativ? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18836
Även om effekten är lite lägre. Jag vill gärna ha det monterat på ett kretskort som passar
i en låda jag har. Jag är inte så van att läsa datablad för kontaktorer/reläer. :oops:

Mvh.
P-O
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom vi inte vet motorns storlek, och panasonic listar inte AC3 värden, så är det svårt att svara, i panasonics datablad finns enbart resistiv last.
Användarvisningsbild
pools

Inlägg av pools »

Bittämjaren skrev:Jaa det är alltid lite svårt med motorer, olika belastning o.s.v.
Jag hade provat med ett RC filter 47ohm + 4,7uF över motorn, kondensator av tåligare modell t.ex. fasningskondensator för lysrörsarmatur eller motorkondensator och motståndet på några watt.
Över motorn? Borde den inte sitta över kontakterna på reläet? Det går ju en kabel c:a 60 cm
från reläet till motorn. Borde inte snubbern sitta så nära reläet som möjligt? Det är ju där
transienterna uppstår.

Mvh.
P-O
Användarvisningsbild
pools

Inlägg av pools »

Då ska vi se om vi kan lägga in ett foto på motorns märkplåt.
20130430_152714[1].jpg
20130430_152648[1].jpg
Mvh.
P-O
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om du tittar i databladet så står det såhär:

Expected life
Electrical
Resistive load 22A 250V AC, Min. 3×104 (at 20 cpm) —
Inductive load
Destructive: 22A 250V AC (cosφ = 0,8),
Min. 3×104 (on:off = 0.1s:10s)
Over load: 35A 250V AC (cosφ = 0,8),
Min. 50 (on:off = 0.1s:10s)

Nu står det inget cos φ på motorskylten, men med den lägre motorströmmen bör du kunna köra utan problem. Samtidigt verkar inte strömmen vara så låg att inte kontakterna rensas.

AC3 är svårare än vanliga induktiva laster som jag tror menas i databladet. Sätt en snubber över reläkontakten så är du mer på den säkra sidan.
Användarvisningsbild
pools

Inlägg av pools »

Tack för svaret Mindmapper!

"Sätt en snubber över reläkontakten så är du mer på den säkra sidan" Ja, det var
just det som frågan gällde från början, hur man dimensionerar en snubber. Vad tror
du om 4,7uf, 47ohm, eller 0,1 uf, 100ohm?

Mvh.
P-O
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Jag får väl kasta in en kommentar här nu när man blir refererad:
Tekniskt sett spelar ingen roll i praktiken var filtret sitter, över lasten eller kontakten. Lasten genererar men kontakten drabbas av "gnistan" så att säga. Jag sätter RC-filtret över lasten givetvis (säkerhetsfråga), Tänk om det skulle bli en kortslutning i filtret och det sitter över kontakten i reläet/kontaktorn då vill motorn aldrig stanna.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Effekten är 220 W men den skenbara på1000VA, ger ju ett dåligt cosfi, är det därför kontakterna bränner?

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det reläet jag länkade till senast, har jag själv använt utan problem för kompressordrift, motorstorleken var i det fallet runt 0,5 kW.
Det finns en kretskorts sockel till reläet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

pools skrev:
Bittämjaren skrev:Jaa det är alltid lite svårt med motorer, olika belastning o.s.v.
Jag hade provat med ett RC filter 47ohm + 4,7uF över motorn, kondensator av tåligare modell t.ex. fasningskondensator för lysrörsarmatur eller motorkondensator och motståndet på några watt.
Över motorn? Borde den inte sitta över kontakterna på reläet? Det går ju en kabel c:a 60 cm
från reläet till motorn. Borde inte snubbern sitta så nära reläet som möjligt? Det är ju där
transienterna uppstår.

Mvh.
P-O

Transienterna måhända uppkommer över kontaktorn men det är motorns som genererar det när strömmen upphör för att kontaktorn bryter men motorn via sin induktans fortsätter att driva på för att upprätthålla strömmen genom att höja spänningen till strömmen återställs (och det brinner gnista i din kontaktor) till den magnetisk lagrade energin är slut i motorn.

- så om man minskar spänningen över motorn mha. snubber parallellt över motorn som leder en kort stund efter brytning så blir det ingen spänning över kontaktorn just i kritiska skedet när den särar på sig.

Tänk på hur man sätter frihjulsdiod på en reläspole - man sätter det över reläspolen - inte vid transistorn som bryter det, eller hur - det är samma sak här.

kort sagt man åtgärdar vid orsaken - inte platsen där symtomen visar sig då det kan vara på helt olik ställen.

---

Det som bränner dina kontakter är förmodligen en ganska stor parasitinduktans då man ofta har en sådan vid sådana här motorer för att strömmen inte skall rusa för mycket om motorn slår mekanisk stopp. Att den drar 1035 VA fast motorn bara producerar 220 Watt i (max) arbete tyder på att den är väldigt reaktiv och med 220W/1035VA blir det cosfi(fi)=0.22 och med sin(fi)=0.22 så ser man att den reaktiva effekten är på 1011 VAr. - den reaktiva effektförbrukning finns kvar vare sig motorn är mekaniskt lastad eller inte.

Det här gör också att man faktiskt kan räkna ut energin (dvs motorns lagrade magnetiska energi) som måste hanteras i snubberktretsen, med kondesatorns värde bestämma hur hög spänning man tolererar då det kommer att agera som en parallellresonat krets och med motståndet i serie med kondingen hur fort det dämpas ut.

Här har man pest och kolera-val - med stor konding så kommer den att hålla spänningen rimlig men arbetar också när motorn arbetar och snubbermotståndet blir varm under drift - med mindre konding så blir spänningen högre vid brytning (eftersom motorns hela magnetiska energi skall husera i kondingen och vice versa kort efter brytningen), det kommer att svänga/ringa med mycket högre frekvens men seriemotståndet värms inte lika mycket under drift.

---

En variant till är att skippa i snubbermotståndet helt och det är motorns lindningar som eldar upp energin när det svänger vid brytning - man får också en verkan till - Man faskompenserar motorn allt mer ju större konding man väljer (inom viss gräns) och den reaktiva strömmen mot kontaktorn minskar och när motorn är helt faskompenserad med lämpligt stor motorkonding (som kan räknas ut och är något som man gör många gånger på elkraftutbildningar) så når man cos(fi) nära ett och strömmen från elnätet är precis den effekten som motor förbrukar - en sådan last är också lätt att bryta gnistfritt med en kontaktor.

Men allt är inte perfekt ens här - och det är när man slår på strömmen igen, en urladdad motorkondensator, kontaktorn sluter när spänningen är som högst = en väldigt hög ström när brytarspetsarna når varandra för att snabbt ladda upp kondingen med risk för svetsning då strömmen bara begränsas av ledningsimpedansen som matar motorn och strömmen kan vara många hundra ampere.

En variant på detta när man kör med fullkompenserad motor med motorkonding är då att sätta en NTC-motstånd i serie med motorkonding som begränsar strömmen vid start när den är kall och leder med låg resistans när den är varm - förutsätter att detta hinner svalna mellan varje start.

ytterligare variant är dubbel kontaktor där den ena har seriemotstånd mot motorn och slår till först medans den andra kontaktorn, som är parallelkopplad med första kontaktorn, slår till kvart sekund senare och den vägen får en mjukstartare. - här måste man bygga så att förkopplingsmostånden 'går sönder' på ett snyggt sätt utan att ge upphov till brand ifall den andra reläet inte skulle sluta...

Har man halvledarrelä med med nollgenomgångstillslag så kommer det att fungera perfekt även vid starten.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

pools:

En minikontaktor typ denna funkar säkert bra, bara du har tillgång till 24 VDC manöverspänning.

http://www.malmbergs.com/frmProductDisp ... em=3205931

Köp genom någon elektriker då rabattsatserna på sådana här prylar kan vara 50 %.

Kjelle
Användarvisningsbild
pools

Inlägg av pools »

xxargs skrev: Har man halvledarrelä med med nollgenomgångstillslag så kommer det att fungera perfekt även vid starten.
Tack xxargs! Det var uttömmande.
Var just inne på ett halvledarrelä. Hittade detta t.ex. http://www.tradera.com/halvledarrela-ss ... _181280651
Skulle det funka?

Hur funkar ett halvledarrelä när det "avtriggas" d.v.s. när styrströmmen försvinner?
Ligger det draget ändå tills nollgenomgången kommer? Vid triggning förstår jag ju
att det väntar på nollgenomgången.

Mvh.
P-O
Skriv svar