Stor förstärkare med ryska GU-72
Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
Löser vissa problem och skapar nya. Rent tekniskt kan det synas ganska vansinnigt att stoppa in en transformator i en sådan position, enligt öronen kan det dock vara ett vinnande koncept (påstås det...) Helt klart är dock att trafon måste vara av hög kvalitet och arbeta under rätt förutsättningar annars blir det garanterat pannkaka. Jag har två par interstagetrafos hemma (Lundah LL1660 och LL1671) som kan tänkas komma till nytta när jag ska driva mina GU72.
Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
Hmm, känner att det börjar bli dags att ta tag i det här röret innan det hamnar på hyllan som sällskap åt alla andra projekt som aldrig blev något.
Till att börja med är jag lite brydd över anslutningen mellan glödtråd och katod, normalt sett har indirekt upphettade rör ingen galvanisk förbindelse mellan dessa två men GU72 verkar ha det. Kan dock vara så att röret är direktuphettat och att det bara är lustigt ritat i databladet, men det känns tveksamt. Den egentliga frågan är huruvida det kan glödmatas enkelt med AC eller om det måste till prydligt filtrerad DC för att man ska slippa brum.
Först ut på labbplankan får nog bli en enkel uppkoppling med ett rör, en utgångstrafo och en ihophafsad nätdel för att utröna sanningen kring glödtråden. Jag tror och hoppas att det ska duga med AC men jag har haft fel förr (senhösten 1987).
Oavsett hur det förhåller sig med glöden måste jag nog bygga en större planka också med två slutrör, rätt utgångstrafos och rätt nättrafo för att se så att grejorna funkar ihop utan överhettning eller andra konstigheter.
Tanken är att köra med en gammal gris till nättrafo som ger ca. 2x450V, likrikta med 4st 6AU4GTA och filtrera med lagom mängd kondingar och en 10H 200mA drossel. Med lite flyt bör det ge mig bortåt 600V på anoderna, lite snålt med tanke på hur flack belastningslinje jag får med mina utgångstrafos men med fast bias bör det ändå räcka till 12-13W ut, mer än tillräckligt för mina hornhögtalare.
Drivsteget är än så länge en öppen fråga, det står preliminärt mellan EC86 och LL1660/10mA eller att göra en trestegare och klämma in ett lagom kraftigt drivrör (EL36 eller liknande i triodkoppling) och köra med LL1671/50mA som kopplingstrafo.
Första alternativet är enklare men det andra kan jag tycka känns vettigare med ett såpass grovt slutrör, klippningsbeteendet lär bli bättre med ett kraftigt drivrör och man kanske rentav får ut någon extra watt om man kan köra med gallerström i topparna.
Med lite tur har jag i alla fall fått tag på alla aluminiumplåtars moder att bygga chassi av när det väl är dags. I och med att GU72 har minst sagt osmidiga toppanslutningar med 600V på duger det inte att köra med den vanliga plåtbit-i-en-träram-konstruktionen, rören måste byggas in på ett petsäkert men ändå ventilerat sätt.
Till att börja med är jag lite brydd över anslutningen mellan glödtråd och katod, normalt sett har indirekt upphettade rör ingen galvanisk förbindelse mellan dessa två men GU72 verkar ha det. Kan dock vara så att röret är direktuphettat och att det bara är lustigt ritat i databladet, men det känns tveksamt. Den egentliga frågan är huruvida det kan glödmatas enkelt med AC eller om det måste till prydligt filtrerad DC för att man ska slippa brum.
Först ut på labbplankan får nog bli en enkel uppkoppling med ett rör, en utgångstrafo och en ihophafsad nätdel för att utröna sanningen kring glödtråden. Jag tror och hoppas att det ska duga med AC men jag har haft fel förr (senhösten 1987).
Oavsett hur det förhåller sig med glöden måste jag nog bygga en större planka också med två slutrör, rätt utgångstrafos och rätt nättrafo för att se så att grejorna funkar ihop utan överhettning eller andra konstigheter.
Tanken är att köra med en gammal gris till nättrafo som ger ca. 2x450V, likrikta med 4st 6AU4GTA och filtrera med lagom mängd kondingar och en 10H 200mA drossel. Med lite flyt bör det ge mig bortåt 600V på anoderna, lite snålt med tanke på hur flack belastningslinje jag får med mina utgångstrafos men med fast bias bör det ändå räcka till 12-13W ut, mer än tillräckligt för mina hornhögtalare.
Drivsteget är än så länge en öppen fråga, det står preliminärt mellan EC86 och LL1660/10mA eller att göra en trestegare och klämma in ett lagom kraftigt drivrör (EL36 eller liknande i triodkoppling) och köra med LL1671/50mA som kopplingstrafo.
Första alternativet är enklare men det andra kan jag tycka känns vettigare med ett såpass grovt slutrör, klippningsbeteendet lär bli bättre med ett kraftigt drivrör och man kanske rentav får ut någon extra watt om man kan köra med gallerström i topparna.
Med lite tur har jag i alla fall fått tag på alla aluminiumplåtars moder att bygga chassi av när det väl är dags. I och med att GU72 har minst sagt osmidiga toppanslutningar med 600V på duger det inte att köra med den vanliga plåtbit-i-en-träram-konstruktionen, rören måste byggas in på ett petsäkert men ändå ventilerat sätt.
Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
Vid en närmare titt på databladet såg jag att katoden är ansluten till ena änden av glödtråden, inte till ett mittuttag som jag av någon anledning fått för mig. AC-glöd är nog därmed bara att glömma gissar jag, om man vill ha det tyst när det ska vara tyst. Nåja, 26V 0,95A DC är ingen större konst att trolla fram. Om nu databladet stämmer så långt att röret nu över huvud taget har en katodhylsa utanpå glödtråden är det alltså indirekt upphettat och man ska inte behöva ta till några svartkonster med likspänningen (med anledning av att detta forum snarare verkar befolkas av ingenjörer och tekniker snarare än triodfolk går jag inte in närmare på dessa svartkonster, men jag kan nämnda att det har att göra med att mata glödtrådarna i direktupphettade rör med högimpedanta likspänningskällor...
)

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34920
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
Man kunde tänka sig att det var något i stil med ett rör som 2C39A där man inte har så många anslutningar utan tvingas koppla ihop lite här och där (BILD), men så är inte fallet. Sockeln har tio anslutningar och så en toppanod. Jag har någonstans sett röret ritat som om det var direktupphettat.
Anodanslutningen ska jag fixa så här, och så en skruv som drar ihop ringen:


Och för att inte ont anande människor ska drabbas av hjärtbesvär hade jag tänkt att bocka en "bur" av expandermetall - det blir skydd och luftigt på en gång.

Det förefaller INTE som om röret är svårt att driva. Jag funderade på en 6SN/, en C3g, en 6N6P som drivrör. Alternativet, om man vill vara lite käck är väl något i stil med EL84, ECL82/86.
Kopplat lite till en annan diskussion, eller snarare minitest av DC/DC-omvandlare från eBläj kan man fundera om man skulle matat glöden med en stepup-konverter, alltså om man nu inte skaffat trafo med rätt glöd.
Anodanslutningen ska jag fixa så här, och så en skruv som drar ihop ringen:


Och för att inte ont anande människor ska drabbas av hjärtbesvär hade jag tänkt att bocka en "bur" av expandermetall - det blir skydd och luftigt på en gång.

Det förefaller INTE som om röret är svårt att driva. Jag funderade på en 6SN/, en C3g, en 6N6P som drivrör. Alternativet, om man vill vara lite käck är väl något i stil med EL84, ECL82/86.
Kopplat lite till en annan diskussion, eller snarare minitest av DC/DC-omvandlare från eBläj kan man fundera om man skulle matat glöden med en stepup-konverter, alltså om man nu inte skaffat trafo med rätt glöd.
Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
Ja nä ja, jag förstår inte alls vitsen med att koppla ihop katodhylsan med glödtråden på det där viset. De enda gångerna jag sett något liknande är i några få typer av likriktarrör, där finns det i alla fall en poäng i att de ska vara kompatibla med direktupphettade motsvarigheter.
Nå, bara att finna sig i vansinnet och anpassa sig efter hur verkligheten ser ut.
Vi tänker helt lika när det gäller toppanslutningen ser jag, en kopparremsa med pålödd kabel är precis vad jag tänkt också eftersom jag inte sett till riktiga hattar för GU72 till salu någonstans. Kanske en slangklämma kan funka medan man experimenterar?
Direkt svårdrivet tror jag inte GU72 ska vara, men enligt min mening brukar det ändå löna sig att ha ganska kralliga drivare till trioder. Har provat en hel del olika drivrör till mina 6B4G och de låter markant olika. Dels har vi en hel del kapacitans som ska laddas i och ur med något hundratal volt upp till >20kHz, sedan kan det vara värt att fundera på vad som händer vid klippning. Just återhämtningstiden efter klippning påstås vara ganska avgörande för hur hur man uppfattar ljudkvaliten från SE-rörsteg, för klippa kommer det att göra då och då.
Nå, bara att finna sig i vansinnet och anpassa sig efter hur verkligheten ser ut.
Vi tänker helt lika när det gäller toppanslutningen ser jag, en kopparremsa med pålödd kabel är precis vad jag tänkt också eftersom jag inte sett till riktiga hattar för GU72 till salu någonstans. Kanske en slangklämma kan funka medan man experimenterar?
Direkt svårdrivet tror jag inte GU72 ska vara, men enligt min mening brukar det ändå löna sig att ha ganska kralliga drivare till trioder. Har provat en hel del olika drivrör till mina 6B4G och de låter markant olika. Dels har vi en hel del kapacitans som ska laddas i och ur med något hundratal volt upp till >20kHz, sedan kan det vara värt att fundera på vad som händer vid klippning. Just återhämtningstiden efter klippning påstås vara ganska avgörande för hur hur man uppfattar ljudkvaliten från SE-rörsteg, för klippa kommer det att göra då och då.
Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
Teoretiskt skulle det väl bli brumfritt om man matar glöden med växelspänning och i samma fas på båda rören. I praktiken lär det inte funka 

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
I PP-steg kan man använda såna trix för att balansera bort brum på alla möjliga håll i kretsen, i SE-kopplingar är man mer tvungen att se till att inga brumkällor kommer i närheten av signalvägen. Hade katoden, som jag först trodde, varit ansluten till ett mittuttag på glödtråden så hade man haft en sportslig chans att balansera bort brummet även i SE men när den nu är ansluten till ena änden av glödtråden lär det nog behövas DC för att bli tyst. I de sammanhang rören är avsedda att användas spelar nog lite 50hz-brum ingen roll, men hemma i vardagsrummet ska det inte morra.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34920
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
Några exempel på hur man kan göra:
http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/2A3.gif - notera brumpoten! Det här är en vanlig lösning.
http://www.simpletube.com/databank/Sing ... _White.jpg Ochså en mycket bekväm lösning, snarlik den ovan.
Jag har sett varianter där man ansluter katodmotståndet till jord från ena glöduttaget och matar på med en flytande glödspänning.
Jag håller med Fulingmannen, här råder viss konfucianism: är katoden bara ansluten till glödtrådarna eller är röret direktupphettat. Jag får försöka göra en djupdykning i det ryska rörträsket.
http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/2A3.gif - notera brumpoten! Det här är en vanlig lösning.
http://www.simpletube.com/databank/Sing ... _White.jpg Ochså en mycket bekväm lösning, snarlik den ovan.
Jag har sett varianter där man ansluter katodmotståndet till jord från ena glöduttaget och matar på med en flytande glödspänning.
Jag håller med Fulingmannen, här råder viss konfucianism: är katoden bara ansluten till glödtrådarna eller är röret direktupphettat. Jag får försöka göra en djupdykning i det ryska rörträsket.
Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
Nu har jag rensat min tilltänkta nättrafo från kabelsnuttar och provkört den lite, med ganska lovande resultat.
Primärlindningen är en gammaldags historia med uttag för många olika spänningar, varav de högsta gissningsvis är 220 och 245V. Med 230V in på 245V-tappen blir glödspänningarna för låga men på tappen innan blir det riktigt hyfsat, då har jag 475-0-475V ut från högspänningslindningen obelastat. Glödlindningarna är på 6,3-0-6,3V och 5-0-5V, ett lite udda arrangemang eftersom rören i apparaten trafon plockades ur av någon anledning glödmatades i serie. Rörbestyckningen var 2x 5U4, 4x 6L6G och 2x 6SJ7.
Utifrån det kan man räkna ut att lindningen som ger 2x 6,3V ska klara minst 2,1A men en titt på trådtjockleken antydde att den klarar mer så jag testade att belasta med 4st 6AU4GTA (TV-dioder som jag brukar använda som likriktare). Dessa fyra dioder drar tillsammans 3,6A vilket trafon verkar klara utan problem.
Primärlindningen är en gammaldags historia med uttag för många olika spänningar, varav de högsta gissningsvis är 220 och 245V. Med 230V in på 245V-tappen blir glödspänningarna för låga men på tappen innan blir det riktigt hyfsat, då har jag 475-0-475V ut från högspänningslindningen obelastat. Glödlindningarna är på 6,3-0-6,3V och 5-0-5V, ett lite udda arrangemang eftersom rören i apparaten trafon plockades ur av någon anledning glödmatades i serie. Rörbestyckningen var 2x 5U4, 4x 6L6G och 2x 6SJ7.
Utifrån det kan man räkna ut att lindningen som ger 2x 6,3V ska klara minst 2,1A men en titt på trådtjockleken antydde att den klarar mer så jag testade att belasta med 4st 6AU4GTA (TV-dioder som jag brukar använda som likriktare). Dessa fyra dioder drar tillsammans 3,6A vilket trafon verkar klara utan problem.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34920
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
Jag har fortfarande massa annat att göra. När jag svarade någons frågor om hur man kopplar glöden på en 6V6 tog jag fram ett schema med 6V6 med katodkopplad utgångstrafo. Jag har en gång snott ihop en experimentkoppling av detta enkla steg och blev plötsligt VÄLDIGT sugen på att riva det nästan färdigbyggda 832-slutsteget.
Det är jobbigt att vara obeslutsam.
Det är jobbigt att vara obeslutsam.

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
äh 6V6 förstärkare finns det ju redan i drivor, lägg kruter på GU72 istället .
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34920
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
Men jag har ingen ....
Nä men visst. Egentligen kan det vara skitenkelt att få GU72an i drift. Vi har väl nästan bestämt att köra med fix bias. tar man sedan ett bra drivrör som ryska 6E5P har man ju allt på plats.
6E5P





Nä men visst. Egentligen kan det vara skitenkelt att få GU72an i drift. Vi har väl nästan bestämt att köra med fix bias. tar man sedan ett bra drivrör som ryska 6E5P har man ju allt på plats.
6E5P




Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
6E5P /6E6P är nog ett ganska bra val av drivrör , kapabla och lätt att jobba med , inte så våldsamt självsvängningsbenäga heller med tanke på brantheten.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34920
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
Jag är väldigt förtjust i just det röret. I min ryska DIY-rörbok används 6E5P ofta som drivrör. Jag har den lätt galna idén att ta fram ett litet mönsterkort just för det här drivsteget med lite optioner för triodkoppling, högvoltsmatning osv.
Re: Stor förstärkare med ryska GU-72
Gällande 6E5P´s benägenhet att självsvänga har jag lite andra erfarenheter, tyvärr. Testade dem som spud (enstegsförstärkare) och då var det ett elände att undvika självsvängningar, drivande bias och glödande skärmgaller trots kolmassamotstånd på gallren. Det var i triodkoppling och jag tror spänningen över röret är en ganska viktig faktor då, drog jag ner spänningen lite blev det betydligt snällare. Har för mig att gränsen gick någonstans vid 200V.