Söker mässingsrör, tolka dimensioner

Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Söker mässingsrör, tolka dimensioner

Inlägg av adent »

Hej!

Plastinsatserna till barnvagnshjulen har börjat ge upp, de är ca 11mm i diameter och axeln på barnvagnen är 10mm.
Funderar på att borra ur lite och sätta in metallrör istället.

Behöver alltså ett mässingsrör(?) med 10mm innerdiameter och helst 0.5mm tjocka väggar, men det kanske får gå med 1mm.

Hittar dessa vid en snabb googling, men vet inte hur jag ska tolka siffrorna:

http://www.maskindelen.se/ror/massing/224

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Söker mässingsrör, tolka dimensioner

Inlägg av TomasL »

Ytterdiameter x Godstjocklek.
Så vad du behöver är ett 12x1 rör, sedan får du svarva ned röret till 11mm Yd
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

när man benämner rör brukar det vara ytterdiameter och godstjocklek. så du vill alltså ha ett 12X1 rör.
Vad är det för barnvagn? bilder? jag har en 2 år gammal emmaljunga som jag befarar snart är helt slut på samma sätt. det är rent förjävligt när man ger nära 10kkr för en pryl, och så är det en plastpryl som är helt gjord i kina.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Aha, tack!

Hehe, godstjockleken måste ju dras bort två ggr från diametern ja, fick inte ihop det först.

Jag har också en Emmaljunga. Man ska trycka in en knapp i mitten av hjulnavet för att lossa däcket från axeln.
Tydligen ingen bra konstruktion för på senare årsmodeller har de en liten knapp vinkelrätt mot axeln vid
navet istället. Det jag egentligen behöver är den svarta plastinsatsen till hjulen, men eftersom de bytt
nav-typ så finns den inte att köpa (om den nu nånsin funnits). Nya hjul kostar 300 kr styck...

Bilder: http://adent.dyndns.org/bilder/2013/barnvagn/

Axlarna har sedan en liten svarvad skåra där metallpinnarna "klämmer" åt/in så hjulet sitter kvar.
En sådan skåra var hemskt sliten, nästan så axeln var av där såg jag nu när jag mätte...

Gamla barnvagnar är som gamla bilar ;)

MVH: Mikael
Skriv svar