T: Svarvade delar i Corian
-
T: Svarvade delar i Corian
Hej,
jag undersöker möjligheten att få 10 st skålformade delar (diameter ca 10cm, höjd ca 6cm) svarvade i materialet Corian.
Svarvämnen kan jag fixa efter spec.
Jag bor i Stockholm och givetvis betalar jag.
Hälsningar
Johan
jag undersöker möjligheten att få 10 st skålformade delar (diameter ca 10cm, höjd ca 6cm) svarvade i materialet Corian.
Svarvämnen kan jag fixa efter spec.
Jag bor i Stockholm och givetvis betalar jag.
Hälsningar
Johan
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: T: Svarvade delar i Corian
Corian är väl ett varumärke?
Kan var klokt att ange vad det liknas om, kanske som teak eller hickory i densitet, jag bara gissar!
Kan var klokt att ange vad det liknas om, kanske som teak eller hickory i densitet, jag bara gissar!
-
Corian är ett kompositmaterial beståendes av akryl och mineraler. Som du nämner är hårda träslag en bra beskrivnig av dess egenskaper. Corian är vanligt i köksbänkar och går bra att fräsa, slipa etc. Mer vet jag inte...
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Mitt tips är att du vänder dig till möbelsnickare som har vanan att jobba i det materialet.
- SeniorLemuren
Jag har gjort en del inredning i båten av corian. Det krävs hårdmetallstål för att bearbeta. Går utmärkt att svarva. såga, fräsa, gänga osv. Det är hårt och sliter måttligt på verktygen. Ska det svarvas så är det metallsvarv som gäller och det dammar rätt friskt.
Vart får du tag i corian med de måtten? Jag har bara hittat 11 mm skivor. Vill man göra skålar m.m så kan man forma med värme.
Vart får du tag i corian med de måtten? Jag har bara hittat 11 mm skivor. Vill man göra skålar m.m så kan man forma med värme.
-
Jag kommer få skivor skarvlöst limmade till ett större ämne. Verkar vara så det fungerar om man vill ha volym, har läst mig till att skivorna inte tillverkas tjockare än 18mm.
Bifogar även en ungefärlig skiss på skålen.

Bifogar även en ungefärlig skiss på skålen.

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Måste säga att det var en funktionell skiss.
Det enda som fattas är väl radierna och bottentjocklek.
Men snyggt kan det bli!
Det enda som fattas är väl radierna och bottentjocklek.
Men snyggt kan det bli!
- SeniorLemuren
Är måttet 12 mm hugget i sten? Med tanke på att materialet kostar mellan 5 till 8 tusen per kvadratmeter plus limning så kunde det ju vara intressant att titta på metoden att vakuum-forma en 12 mm platta och bara eftersvarva kanterna och botten.
Om man limmar ihop ett stycke till en tjock platta och sedan svarvar, så tillverkar man ju damm för tusentals kronor.
Vad skall det vara för färg på materialet. Om du väljer att limma så har jag en hel del spillmaterial över som är 11 mm tjockt.
Om man limmar ihop ett stycke till en tjock platta och sedan svarvar, så tillverkar man ju damm för tusentals kronor.
Vad skall det vara för färg på materialet. Om du väljer att limma så har jag en hel del spillmaterial över som är 11 mm tjockt.
-
Kände mig tvungen att kolla upp vakuumformning och det var det värsta. Hade ingen aning om att det verkar vara den vanligaste metoden att forma corian... Har alltid trott att friformade diskhoar etc varit limmade och urfrästa. Härligt att få hela sin världsbild omkull-kastad ibland!
Tydligt redovisande vilka möjligheter som finns:
http://www.youtube.com/watch?v=kE9xcIUULvc
En forumteknisk fråga, startar jag en ny förfrågning eller går det justera originalinlägget?
Tydligt redovisande vilka möjligheter som finns:
http://www.youtube.com/watch?v=kE9xcIUULvc
En forumteknisk fråga, startar jag en ny förfrågning eller går det justera originalinlägget?
Det går bra att ändra i inlägget, bara att klicka på den lilla knappen "ändra" vid inlägget.
Det är en stark rekomendation (rent av regel?) att inte ta bort information.
En fördel med ny tråd är ju dock att den lättare kan fånga rätt persons intresse istället för att passera som en gammal "redan läst och ointressant" tråd.
Det är en stark rekomendation (rent av regel?) att inte ta bort information.
En fördel med ny tråd är ju dock att den lättare kan fånga rätt persons intresse istället för att passera som en gammal "redan läst och ointressant" tråd.