Klas-Kenny bygger/monterar Mendel90 3D-skrivare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Klas-Kenny bygger/monterar Mendel90 3D-skrivare

Inlägg av Klas-Kenny »

Och efter ordentliga justeringar med mätklocka mm. så blev det en ny testutskrift. :)
DSC_0488.JPG
Kanonresultat!

(Det är en pytteliten vas (32mm hög) till årets första vitsippor, det var tydligen ett problem enligt sambon :lol: )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Sådärja, en fläkt till att kyla ner skrivbädden fixad! :)

Drog till Kjell och köpte en 80mm chassifläkt, hade kampanj så den kostade hela 30 riksdaler.
Plockade bort den gula tråden, och lödade dit längre sladdar för matning, och drog in till styrkortet.

Styrkortet har ju dock ingen utgång för att styra en fläkt till, där emot har det en liten expansionsheader med bland annat fyra pinnar märkta A1-4 :humm:
Lite googlande, letande i programkoden och testande så hittade jag hur man kunde styra dem, så jag lödde ihop ett kort med fyra MOSFET's, en till varje, som fick passa på headern och ut till kopplingsplintar. Sen får man koppla in 12V någon annanstans på kortet där det passar.

Fläkten monterad:
DSC_0491.JPG
Expansionskortet:
DSC_0490.JPG
Monterat.
DSC_0489.JPG
Så nu kan jag styra fläkten mha. M42 S255 P27 eller M42 S0 P27 för att stänga av, gjorde ett par knappar i Pronterface för det och ska ändra i Skeinforge så att den startar fläkten automatiskt när utskrift är färdig. :D
Ska nyttja åtminstone en av de andra kanalerna till annat snart, återkommer om det. :wink:
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Styrning av kamera och ta ett foto mellan varje lager?

/// Marcus
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nä, inte riktigt så avancerat ännu. :)

Där emot lite arbetsbelysning så att man kan se vad som händer. :tumupp:

Ett par utskrivna bitar som fästes med dubbelhäftande tejp:
DSC_0494.JPG
Var för långt för att skriva ut i bara en del, där av två. Eller okej, hade väl gått om man gjort det diagonalt över bädden, men det orkade jag inte krångla med. :P

Och självhäftande LED-list på denne.
DSC_0495.JPG
Och väl tänt blev det så här fint:
DSC_0492.JPG
Har för övrigt även lagt in så att bädd-fläkten startar vid avslutad utskrift, och lyset tänds vid utskriftsstart. :)
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Riktigt snyggt! Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det är inte utan att man blir sugen och bygga färdigt sin 3D skrivare!!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Tar och frågar här istället för att göra en ny tråd,

Någon som vet hur man kan få skeinforge att lägga in extra (specifik) kod emellan varje lager?
Har en liten feature jag vill lägga till på skrivaren. :)
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Såg att det var ett tag sen du skrev i tråden nu, så jag sparkar igång den igen med en fråga :)

Sitter och funderar på om jag skall beställa en mendel90 hittar bara positiva omdöme. Men hur har din fungerat? tänker mest på z-axeln med dubbla stegmotorer. Har den tappat steg, dragit snett eller liknande. Det är nämligen det enda jag inte gillar med den. Har dock bara en !UP att jämföra med och den känns väldigt stabil.
Men jag vill helst bygga själv, särskilt om man kan uppnå lika bra resultat eller bättre och dessutom lära sig precis hur den fungerar.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag sitter i samma sits. Funkar den bra fortfarande eller har du hittat några irriterande fel?
Av det jag kikat på på nätet ser denna ut att vara en av de bästa för pengarna.

--Per
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Glycol79 skrev:Men hur har din fungerat? tänker mest på z-axeln med dubbla stegmotorer. Har den tappat steg, dragit snett eller liknande. Det är nämligen det enda jag inte gillar med den. Har dock bara en !UP att jämföra med och den känns väldigt stabil.
Visst ja, läste ditt inlägg på mobilen och skulle svara när jag var vid en dator, sen glömdes det bort. :)

Jodå, jag tycker att den fungerar riktigt bra!
Efter att jag väl fått till inställningar jag varit nöjd med så har jag inte kalibrerat en gång och har inte märkt några försämringar, så det behövs inte pillas mellan varje utskrift i varje fall.

De grejer jag inte riktigt lyckas göra med den handlar snarare om att hitta rätt parametrar än skrivaren i sig, tex. när man skriver ut "bryggor" går det gärna lite illa. Men det är rätt klurigt.
Att den har dubbla stegmotorer på Z ser jag inget problem med, har aldrig hänt något så länge man bara låter bli att vrida på dem för hand eller liknande.

Ska jag säga någonting jag inte är jättenöjd med så är det bädden, det hade inte skadat om man haft en styv skiva under PCB't som står för värmen, PCB't böjs relativt lätt så att det trycker upp glasskivan, kollar jag på min så syns det att den buktar uppåt på mitten litet. Har funderat på att fräsa en skiva i lämpligt material att montera under. Sen så skulle det heller inte skada om man haft trepunktsjustering istället, med fyra punkter är det allt lite klurigt att få det plant. Det är något som i så fall skulle inkluderas i min "nya" skiva.

Får väl även nämna att jag stör mig lite på extruderfläkten, "kåpan" sitter och täcker så att man inte ser så väl vad som händer vid extrudern.
Fast jag använder bara fläkten för nedkylning av extrudern, så jag har funderat på att skriva ut en ny hållare till den som inte tar upp all plats runt om, men inte blåser jämnt runt extrudern som den här gör (Vilket ju är bra om man använder den till att kyla det som skrivs ut).

Men ja, överlag kan jag absolut rekommendera skrivaren!
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Var i kontakt med Nophead men de hade problem med att x-ändarna gick sönder, så han ville undersöka innan fler skeppas ut.
Det blev en Mono mendel från Creativetools.se. Den har en en sandwichkonstruktion av bädden. Laserskuren mdf-heatpcb-aluplatta-glas.
Det är trepunktsjustering på den också. Har dock svårt att få den bra. Den kan skilja flera millimeter efter en print. Funderar på om det är den medföljande kabel till bädden som är styv nog att påverka.

Hur upplever du ljudet från din skrivare ?
Min är väldigt tyst, fläktarna hörs mest.
malx

Inlägg av malx »

Glycol79 skrev: Det är trepunktsjustering på den också. Har dock svårt att få den bra. Den kan skilja flera millimeter efter en print. Funderar på om det är den medföljande kabel till bädden som är styv nog att påverka.
Har upplevt det som allmänt svårt att få till trepunktjustering på bäddar som är 20x20 cm och uppåt. Funkar dock bra på mindre plattor. Gav till slut upp och kör med fyrpunkt på min stora även om det är svårare att ställa in. Man ändrar ju inte ofta och det är bra mycket stabilare. (Jag kör med fjädrad bädd)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Lite småpyssel med skrivaren här om dagen. :)

Det började med att jag såg att Nophead gjort en uppdatering på sin blogg, med lite förbättringar utav skrivaren. Bland annat en liten modifiering av extruder-fläkten, tejp på extrudern och nya inställningar till Skeinforge.

Gjorde hålet i fläkt-kanalen och har beställt tejp, så sen hoppas jag på att kunna köra riktigt låga temperaturer vid utskrifterna.

Fick även tummen ur och gjorde isolering att ha under heatbedden, skar ut fyra lager kartong och beklädde med alu-tejp.
DSC_0164.JPG
DSC_0165.JPG
DSC_0169.JPG
Passade även på att kalibrera skrivaren, den var klart lite "off".

Sen skrev jag ut en ny hållare till extruder-fläkten, har stört mig duktigt på att den sitter så lågt, nu blev det bättre. :)
Och de nya inställningarna gjorde det hela riktigt bra!
Passade även på att korta av sladden till fläkten.
DSC_0066.JPG
Efter detta ser mina utskrifter riktigt bra ut tycker jag!
Här är senaste utskriften, ett bakre objektiv-lock till Nikon-objektiv. http://www.thingiverse.com/thing:114331
DSC_0057.JPG
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu sen senaste ändringarna fungerar skrivaren riktigt bra, så då gav jag mig på att testa skriva ut chassit jag ritade för längesen igen. Blev inte 100% perfekt i de rundade hörnorna, men fullt godkänt!

Tog även och la upp det på Thingiverse, så bild och så hittas där. :)
http://www.thingiverse.com/thing:170995

Har beställt en "minneskortförlängare" från Ebay, tänkte modifiera chassit med bra plats för den när den kommer. Och hoppas på att den fungerar utan problem med. :P
För just nu kommer man inte åt minneskortet med chassit på, det är ju lite småjobbigt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Och idag så kom minneskortsförlängaren hem, nu monterad och det fungerar utmärkt!

Själva förlängaren:
(inte min bild)
$(KGrHqNHJCkFIMqHEsHJBSGCKdPKCg~~60_12.JPG
Sök på "Type19 SD to MicroSD MemoryCard Extender" för att hitta den på Ebay.

Monterad på skrivaren:
DSC_0083.JPG
Fick skära bort en hörna på mitt chassi för att få dit den, hade inte lust att skriva ut en ny för det. Har dock gjort en modifierad modell och lagt ut på Thingiverse (se länk i inlägget ovan). :)
DSC_0088.JPG
Och monterat. :tumupp:
DSC_0090.JPG
Jäkligt skönt att inte behöva krångla sig in där bakom på kretskortet för att ta ur och sätta i minneskortet, för att inte tala om hur skönt att kunna använda ett vanligt SD-kort istället för micro-SD. :D
Skriv svar