Tryckluft i all ära men att använda den fel eller att inte fundera på vad som händer när man blåser över allt och då menar jag överallt.
Denna maskin har varit i bruk för tillverkning i alu och som bekant inte helt lätt att hantera om man inte har tillgång till annat än luft.
Operatören har i detta fall blåst tills alla ytor inne i maskinen varit rena. Då menar jag alla ytor man ser från ovan.
I slutet på veckan gjorde jag äntligen en bra grej som kommer att permanentas på min maskin. Jag satte ihop en tillfällig lösning av
en 1-fas vattenpump som ger 6 kg/cm² och en mycket smidig slang gjord för tryckluft.
Efter att demonterat diverse plåtar kommer nya överaskningar fram...
Skruven har hamnat i ett oljebad efter indunstad skärvätska. Se fackverken till vänster så syns oljan tydligare.
De rymmer ca 3dl var. X-axeln har plogat sej fram i spån. Den nya pumpen under test Resultatet efter att spola med en blandning av grönsåpa ~4 liter på 30 liter vatten och samtidigt nyttja vattendamsugare
så var det hela väldigt lätt och resultatet helt perfekt som synes.
Den feta blandningen av såpa är ett utmärkt rostskydd under kortare tider. Under helgen bytte jag vatten/såpa 3 gånger.
När alla plåtar var demonterade så återfyllde jag med skärvätska. Visst blev det väl bra