Det "allmänna elektronikintresset" har bytts mot ett specifikt - "rörelektronik". Jag bygger och labbar med rör i olika projekt, ofta avgjorda av "mysfaktorn" hos rören. Ett GU50 eller 829 eller 12A6 (Metall) smäller högre än EL34 t ex.
Ett mer normalt rör jag alltid varit intresserad av är det japanska 50CA10 som användes i en del Luxmanförstärkare, bl a
MQ60C.
Röret är en indirekt upphettad triod med 50V glödspänning och har en Panod på sådär 30W.
Att jag nu drog igång ett projekt berodde dels på att jag länge grubblat och att jag hittade "billiga" rör i Holland. Jodå, det ena var knäckt när jag fick det och nästa par hämtades från HongKong för halva priset. Jag hade hittat ett schema till en SE-förstärkare:

Nättrafo speciellbeställdes från Svebry och utgångstraforna köptes från Danbury i England via Mike. Mikes/Danburys transformatorer är riktigt skapliga och billiga - perfekta för prototyper och experiment. Chassit är ett Hammondtrafo från Edgar Audio. Övriga komponenter är blandat - mycket från BHIAB och ELFA. Just det, drossel från EdgarAudio (Hammond) och likriktarröret från min favoritshop i USA - Antique Electronic Supply.
Pga av tidsbrist vrålbyggde jag förstärkaren på två dar och mycket av håltagningen i stålchassit är inte riktigt .... snyggt gjord.

Jag tycker just dessa chassin är mycket praktiska och prisvärda även om prissättning på alu-chassina är schizofren (beror på Edgars leverantör).
Alla komponenter är anslutna via lödtorn och rörsocklar - inga mönsterkort och det finns fortfarande spår av racer-bygget.
Jag är himla nöjd med förstärkaren - den är inte direkt ful och de ljudliga kvaliteterna är höga, djup bas och distinkt i diskanten. Trolig uteffekt 7-8W.
Så, det här projektet är väl på sätt och vis avslutat men ... jag har scheman till PushPull-steg med samma rör och funderar på att beställa hem 4 rör till ...
Kommer mer bilder!
En 50CA10-länk till.