Varför valde jag just Mendel90?
Ärligt talat ska jag säga att jag inte har forskat extremt mycket innan jag gjorde mitt köp utan en dag bestämde jag mig för att en skrivare nu skulle köpas, så jag letade runt på nätet efter rekommendationer och när jag såg den här så bestämde jag mig i princip med en gång, den såg överlag extremt trevlig ut, alla kommentarer till den såg väldigt lovande ut, de bilder jag hittade på folks första utskrifter såg riktigt bra ut i jämförelse med för många andra skrivare etc.
Sen så var den dessutom till ett riktigt hyggligt pris.
Ville dessutom köpa ett helt komplett kit, visst är det roligt och lärorikt att konstruera eget och leta reda på allt material och säkert billigare med, men jag hade inte lust med det nu utan ville bara snabbt och smidigt få ihop en fungerande skrivare, dessutom har jag inte tillgång till så mycket bearbetningsverktyg eller annat i dagsläget heller, så ett kit passade mig perfekt just nu.
Beställde skrivaren givetvis direkt från Nophead (vet inte om någon annan säljer också, spela roll) http://forums.reprap.org/read.php?94,196585
Hade lite tur gällande priset, jag skrev till dem och frågade om tillgänglighet och fraktkostnad typ den 24 Mars och fick som svar att det gamla priset (499£ +frakt) bara skulle gälla fram till månadsskiftet, sen skulle det höjas med 20%, så ville jag köpa så var det betalning direkt som gällde! Och då var det inte mycket att vänta på, snart hade jag betalt ~5500:- till dem (frakten kostade ungefär 500:-) och skrivaren skulle skickas i andra veckan på April.

Och mycket riktigt, i slutet av den andra veckan så fick jag ett tracking-ID från UPS, och så i Onsdags nådde skrivaren fram till mig.

Massor med text, nu är det dags för lite foton.

Allting mycket prydligt förpackat.

Melzi styrkort, ser bra ut! En hel massa 3D-printade delar!

Ett gäng Dibond-skivor till chassit. Det är alltså två tunna Alu-skivor ihopsatta med någon plexi-liknande plast emellan och så lackade, jäkligt snygga och stabila. Många skruvar och grejer att hålla reda på! Synd att han inte hade skrivit ut pås-numret på listorna i manualen, hade underlättat om det stod direkt vilken påse saker och ting finns i, så att man faktiskt utnyttjat att de är numrerade, nåja.

Första monteringen påbörjad, ett gäng hörn-bitar.

Smidigast att lägga fram alla delar på en gång för att sedan ha dem tillgängliga vid monteringen, och samtidigt få bekräftat att man inte missar något. Löda lite motor-kablar. Och så blev den delen komplett.

Bland annat på mig in action. Så kom det ihop en "Y idler" och "Y motor Assembly". Och en "Y Carriage Assembly" Och nu fick jag inte lägga in fler bilagor i ett inlägg, så fortsättning följer strax här under.