Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Värt att nämna är att den metoden bara fungerar på ABS om man använder Aceton. Det finns kemikalier som funkar skapligt för PLA också men det är hemska saker som i alla fall inte jag vill leka med (och därför inte lagt namnet på minnet).
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Vattenspädd MEK ska tydligen fungera bra på PLA, enligt dessa killar:
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Borde inte vara svårt att bygga en sådan utrustning, har redan ett tomt akvarium 
/// Marcus

/// Marcus
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Velleman skall börja att sälja 3D-skrivare http://www.velleman.eu/products/view/?id=412554
/// Marcus
/// Marcus
- Henrik Kjellberg
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
- Ort: Lund
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Sweet! Har några kontakter ganska långt in i Kjell o co's struktur, har lagt en pling på att de borde ta in och sälja den! 

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Conrad har listat den i sitt sortiment, beräknas att vara inne på lager: 04.07.2013
/// Marcus
/// Marcus
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Kör Nopheads kit Mendel90 och skall nu byta från medlevererad grön Pla till opigmenterad från samma leverantör. Någon som kan tipsa om lämplig temperatur (Den gröna från Faberdashery skriver bra vid 220 grader)
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11829
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Där är ju några rekommendationer i manualen:
Opigmenterad, menar du då vit eller transparent?Fire Engine Red 200˚C
Butter cream 220˚C
Arctic white 240˚C
Lapis blue 250˚C
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Nu har man kört lite utskrifter, uteslutande PLA1.75
Kan hantera den stackars printern tillräckligt för att kunna skapa lite användbara alster.
Saknar dock fortfarande de fina "släta" utskrifterna men hoppas att det löser sig med lite mer testutskrifter.
Nu till lite frågor.. Om man skulle vilja köra 3mm PLA.. Är det "bara" justeringar i sin slicer eller är det ngn modifikation på printern som behövs?
Har beställt en rulle ABS mest för nyfikenhets skull.. Tycker att vissa alster i PLA blir bräckliga.. speciellt lite högre saker.
Skall även bli intressant att prova aceton treatment på ABS.. Nyfiken på hur mycket pill det är att få det bra.
Kan hantera den stackars printern tillräckligt för att kunna skapa lite användbara alster.
Saknar dock fortfarande de fina "släta" utskrifterna men hoppas att det löser sig med lite mer testutskrifter.
Nu till lite frågor.. Om man skulle vilja köra 3mm PLA.. Är det "bara" justeringar i sin slicer eller är det ngn modifikation på printern som behövs?
Har beställt en rulle ABS mest för nyfikenhets skull.. Tycker att vissa alster i PLA blir bräckliga.. speciellt lite högre saker.
Skall även bli intressant att prova aceton treatment på ABS.. Nyfiken på hur mycket pill det är att få det bra.
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Du behöver "justera" röret ner till hotenden så att den passar dimensionen på tråden.
/// Marcus
/// Marcus
Re: Allmänna 3d-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Detta problem verkar man lösa genom att lyfta en bra bit och sen sänka ned igen en lite mindre bit för nästa lager.bildgravyr skrev:Om man bygger nerifrån borde det väl bli ungefär som när man lyfter ett upp och nedvänt glas fyllt med vatten i tvättfatet, dvs. vattnet stannar kvar i glaset tills kanten kommer över vattenytan.Det beror ju på om man kör uppåt eller sänker ner. Om man sänker ner fylls ju t.ex. ett klot med vätska om man inte gör ett hål som extra vätska kan rinna ut igenom. Men om man bygger nerifrån upp så kommer vätska att rinna ur så fort du lyfter den för nästa lager.
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Exemplen i manualen visar att pigmentet har stor påverkan på temperaturen, det är därför jag skulle vilja hitta någon som provat utan pigment.
Jag menar transparant, antar att vit är pigmenterat med vitt, eller?
Jag menar transparant, antar att vit är pigmenterat med vitt, eller?
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Visst har färgen betydelse för temperaturen men det finns många faktorer som påverkar detta. Kan skilja enormt mellan tillverkarna vad de använder för typ av färgpigmentering och typ av kemikalieinblandning i plasten. Det är omöjligt att göra en lista och lita på detta utan man bör helt enkelt ta varje rulle för sig, testa den ordentligt och sen skriva lämplig inställning på den rullen. Om man nu har samma plast av samma färg från samma tillverkare sen tidigare så har man iallafall ett bra utgångsläge men det kan även skilja en del från batch till batch, speciellt bland de billigare plasterna.
Egenskaperna kan ändras över tid då plasten både kan ta åt sig fukt och torka. Förvaring i tätslutna plastpåsar rekommenderas.
Observera också: Även om PLA i sig är "food safe" och relativt miljövänlig så finns det inget som säger att plasten vi använder är det. Vi har ingen aning om vilka kemikalier som tillverkarena tillsätter för färg och egenskaper samt vilken renlighet som använts vid tillverkning.
Egenskaperna kan ändras över tid då plasten både kan ta åt sig fukt och torka. Förvaring i tätslutna plastpåsar rekommenderas.
Observera också: Även om PLA i sig är "food safe" och relativt miljövänlig så finns det inget som säger att plasten vi använder är det. Vi har ingen aning om vilka kemikalier som tillverkarena tillsätter för färg och egenskaper samt vilken renlighet som använts vid tillverkning.
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Sen ska man ju inte glömma att man kan behöva justera temperaturen beroende på vad och hur man skriver ut också. En väldigt liten detalj mår gott av en lägre temperatur, hög hastighet kräver högre värme osv. Man får lite känsla för det med tiden men det kräver att man experimenterar lite.