Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Limestone

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Limestone »

Lätt att det går lite över styr när man är lite yrkesskadad :razz:

Började med en Mitsubishi FX plc, sedan fick jag tag på en Siemens S7 och tänkte att några I/O:n till skadar inte. Sedan har det bara fortsatt 8)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var inte så att en generell tråd på Faktiskt.se om förförstärkare med fjärrkontroll inspirerat mig till detta "bygge". Tvärtom - jag hade den på G sedan i vintras när jag satt i ena dotterns lägenhet i Chicago och hade lite småtråkigt. Beställde en del kuliga saker från den kinesiska varianten av eBay - Aliexpress.
FEL! Jag beställde prylarna redan i oktober.

Själva förstärkaren som baseras på PGA2311 beställdes i byggsatsform, dvs ett mönsterkort, displej med uP som styr det mesta:
Crystal PGA2311 Sound Volume Remote Control Preamplifier Audio Board Module For DIY
Från samma firma kom en fin alulåda med hål som passade det mesta:
New Version aluminum Case for PGA2311 CS3310 Preamp.

Det som fattades och gjorde mig lite irriterad var ingångskontakterna (och utgångskontakterna. Nu har jag fått hem en påse med kontakter från DealExtreme och utgångskontakter kom nog från Electrokit. Nätrafon kom också därifrån.

När jag sedan fått ihop allt noterades en hel del problem med det mesta, preampen funkade inte och displejen flibbrade (glappus infarnalis??). Jag ledsnade ordentligt och raskt är vi framme den där dagen (2 jan) i Chicago. Jag beställer massa kul saker OCH ett nytt kort
PGA2311 Remote Audio Preamp kit DIY.
Det här kortet var på drift ett bra tag, 2 månader, innan det dök upp och när jag nu igår och idag fick det och en ny transformator på plats funkade allt som ett rinnande rönnbärsträd. Fjärren hittade jag precis nu också.

Redan den gamle greken Bernt-Arne Herakleitos menade på att en tråd utan bilder är som en kvinna utan ett blått skåp fullt med skelett så här kommer bildurrrrrrrrrrrrr ....

Med min 100W gaslödkolv var det en baggis att löda dit en SMD-krets, ett minne som tydligen lagrar potientiometerinställningar och slikt.

Bild

Fördiglött:

Bild

Monterat i lådan:

Bild

Från framsidan:

Bild

Och sedan sket det sig .... :x

Åsså börjar vi från början ....

Kom en ny sats som var färdigmonterad. Pot-kretsen är en lite större bit men SMD-kapslad. Tur jag slapp löda den ... :vissla:
Ny trafo som skulle vara på 2x6V. Den hittade jag på ELFA :? .

Gott om flatkabel är det gott om i Kina:

Bild

Själva ingångs- och potentiometerkortet. Kretsen skymd IGEN!!!

Bild

Displejen jämt styrkortet:

Bild

Bakstycket. Jag tror alla hål var klara faktiskt, men kan inte minnas riktigt nu. Hålen för utgångskontakterna fick jag ta upp eftersom originalhålen var för små. Kontakterna är valda för att hylla Nauru som har just gult och blått i sin flagga, eller om det var Barbados. :humm:

Bild

Trafon är monterad på ett experimentkort med skruvplintar och säkringshållare (just nu sitter en tunn tråd istf säkring :vissla: ).:

Bild

Sådär, allt klart, alla lådhalvor på plats, preampen på plats, fin reglerad ström från Ringhals 2 flyter genom kretsarna:

Bild

Spelar lite Leonard Cohen. Inser plötsligt hur dumt det blivit med alla mina slutsteg som ju alla är integrerade .....

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Limestone skrev:Detta är själva hjärtat och hjärnan ifråga 8)
"Nu har Limestone kommit fram till modermodemet, själva hjärtat i hårddisken" :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

soundbrigade skrev:Och sedan sket det sig .... :x
Vad hände? :(

soundbrigade skrev:Bild
Men, du har ju satt färgerna tvärt om! Varma färger = höger kanal, kalla färger eller gråskalor = vänster kanal. :wink:

(Grönfärgat = nån har knarkat då inköpet av kontakter gjordes :wink: :roll: )
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det roligaste var när jag skulle skruva ihop #1 och insåg att det fanns inget hål för IR-mottagaren samt att texten på LCDn hamnade uppochner och började mäta för att borra ett nytt hål för mottagaren. Jag kom på jag vänt hela displejen uppochner ... :doh:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vända frontpanelen ett halvt varv?
1802

Inlägg av 1802 »

Vända hela burken :-) .

Hur srömtörstiga är PLC anl? Det blir ofta bannor när man styr med gamla datorer...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vad är "PLC anl"? Styr vad med gamla datorer? Jag förstår verkligen inte frågan.
1802

Inlägg av 1802 »

PLC anläggning se ovan(förra sidan).
PC exempel: logga en värme anläggning i en privat fastighet. Typ det som en mikrokontroller gör strömsnålare.
1802

Inlägg av 1802 »

Liten fundering. Kan man kombinera pwm styrning för liten elmotor, med ett halvledarrelä? Till handvektyg typ borrmaskin vinkelslip mfl. Vilken frekvens är lämplig? Går det ex med bara några få hz?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt! (Fläkttajmer)

Inlägg av AndersG »

OK: Alla vet väl vad en motorrumsfläkt är? Det som man har i bensindrivna båtar för att slippa obehagliga överraskningar :)

I en dieseldriven båt är det enklare, men diesel luktar illa. Även om man som jag har så rena bilsar att man kan äta från dem så vill det lukta litet. Inte då man kör, motorn skapar ju ett undertryck, men då man sedan stänger av. Tanken är således att köra en fläkt efter att man stängt av, vilket är hela poängen med bif konstruktion. Eftersom den skall vara inkopplad hela tiden så får den inte dra mycket ström. Denna drar 60uA i viloläge.
fantimer_schema.jpg
Det hela matas direkt från batteriet och till P1 kopplas signal från startnyckel eller solenoidventilen. Då den spänningen försvinner får vi en puls som triggar räknaren via Q2. Utgången q14 går låg, räknaren börjar räkna och och fläkten går. Då Q14 går hög, efter ca 1h stoppas räknaren och fläkten.
3dbild.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
totteflash

Inlägg av totteflash »

3uba296 skrev: ....fräsningen är gjord i Blomqvisten.
Ser gärna någon bild på hur du löst uppspänningen av arbetsstycket.
Användarvisningsbild
Limestone

Inlägg av Limestone »

Hur srömtörstiga är PLC anl? Det blir ofta bannor när man styr med gamla datorer...
Menar du min PLC? Jag har faktiskt inte räknat på det, det får bli vad det blir :vissla: Men det står säkert i papprena till varje PLC.
Vad för bannor ang styrning från PC?

AndersG
Smart lösning på motorrumsfläkt :bravo:
Diesellukten har en jäkla förmåga att sätta sig i inredningen.

MiaM
Det sitter faktiskt ett gsmmodem i skåpet 8) så att jag kan få larm om något skulle hända men det har jag inte börjat med ännu.
Nuvarande storkar är på 1000 lt och det som styrningen är byggt för kommer att bli på c:a 2400 liter :shock:
1802

Inlägg av 1802 »

Limestone: En PC skall tydligen dra en hel del ström jämfört med en mikrokontroller. En PLC är säkert snålare.
Användarvisningsbild
Limestone

Inlägg av Limestone »

Är helt övertygad att en liten microkontrollerkrets drar betydligt mindre än en PLC, ser dem som två olika lösningar bara och jag kan PLC bättre än mikrokontroller där man måste bygga mer runt omkring...

Min tanke på sikt är att sätta upp en vindsnurra eller solcell som motsvarar vad akvariet drar :idea: eller helst mer :tumupp:
Håller just nu på med att koppla in solpaneler för att värma vattnet och därigenom en värmeväxlare för att minska behovet av doppvärmare :humm:
Skriv svar