Det var inte så att en generell tråd på Faktiskt.se om förförstärkare med fjärrkontroll inspirerat mig till detta "bygge". Tvärtom - jag hade den på G sedan i vintras när jag satt i ena dotterns lägenhet i Chicago och hade lite småtråkigt. Beställde en del kuliga saker från den kinesiska varianten av eBay - Aliexpress.
FEL! Jag beställde prylarna redan i oktober.
Själva förstärkaren som baseras på PGA2311 beställdes i byggsatsform, dvs ett mönsterkort, displej med uP som styr det mesta:
Crystal PGA2311 Sound Volume Remote Control Preamplifier Audio Board Module For DIY
Från samma firma kom en fin alulåda med hål som passade det mesta:
New Version aluminum Case for PGA2311 CS3310 Preamp.
Det som fattades och gjorde mig lite irriterad var ingångskontakterna (och utgångskontakterna. Nu har jag fått hem en påse med kontakter från DealExtreme och utgångskontakter kom nog från Electrokit. Nätrafon kom också därifrån.
När jag sedan fått ihop allt noterades en hel del problem med det mesta, preampen funkade inte och displejen flibbrade (glappus infarnalis??). Jag ledsnade ordentligt och raskt är vi framme den där dagen (2 jan) i Chicago. Jag beställer massa kul saker OCH ett nytt kort
PGA2311 Remote Audio Preamp kit DIY.
Det här kortet var på drift ett bra tag, 2 månader, innan det dök upp och när jag nu igår och idag fick det och en ny transformator på plats funkade allt som ett rinnande rönnbärsträd. Fjärren hittade jag precis nu också.
Redan den gamle greken Bernt-Arne Herakleitos menade på att en tråd utan bilder är som en kvinna utan ett blått skåp fullt med skelett så här kommer bildurrrrrrrrrrrrr ....
Med min 100W gaslödkolv var det en baggis att löda dit en SMD-krets, ett minne som tydligen lagrar potientiometerinställningar och slikt.
Fördiglött:
Monterat i lådan:
Från framsidan:
Och sedan sket det sig ....
Åsså börjar vi från början ....
Kom en ny sats som var färdigmonterad. Pot-kretsen är en lite större bit men SMD-kapslad. Tur jag slapp löda den ...
Ny trafo som skulle vara på 2x6V. Den hittade jag på ELFA

.
Gott om flatkabel är det gott om i Kina:
Själva ingångs- och potentiometerkortet. Kretsen skymd IGEN!!!
Displejen jämt styrkortet:
Bakstycket. Jag tror alla hål var klara faktiskt, men kan inte minnas riktigt nu. Hålen för utgångskontakterna fick jag ta upp eftersom originalhålen var för små. Kontakterna är valda för att hylla Nauru som har just gult och blått i sin flagga, eller om det var Barbados.
Trafon är monterad på ett experimentkort med skruvplintar och säkringshållare (just nu sitter en tunn tråd istf säkring

).:
Sådär, allt klart, alla lådhalvor på plats, preampen på plats, fin reglerad ström från Ringhals 2 flyter genom kretsarna:
Spelar lite Leonard Cohen. Inser plötsligt hur dumt det blivit med alla mina slutsteg som ju alla är integrerade .....