Hållfasthet gipsvägg med vägghängande hyllsystem?

Användarvisningsbild
dar303

Hållfasthet gipsvägg med vägghängande hyllsystem?

Inlägg av dar303 »

Hej,

Har ett byggrelaterat problem som jag funderar på om någon här har någon insikt i, jag misstänker att det kan finnas ett par duktiga byggare och byggingenjörer här!

Jag har precis flyttat in i en nybyggd lägenhet där jag vill ha in ett vägghängt hyllsystem, lite som ELFA-systemet fast grövre, det är kontorsmöbler och har tidigare använts för att lagra bl.a rullband, vinylskivor och CD-skivor i stora mängder så jag vet att de håller i alla fall.
Problemet är väggen, i den tidigare lägenheten jag hade dom så bestod väggen av dubbla gipsskivor så det blev 9st 10mm molly/gipsexpanders och det gick fint med ett par hundra böcker och en rejäl B&O-stereo i hyllan.
I den nya lägenheten så är materialet också gips men hur djupt jag än borrade så kom inget hålrum eller papplager, den är gjord av någon typ av gipsblock!
På bygghandeln så hade de aldrig hört talas om detta byggmaterial men en byggare jag pratade med (som inte hade sett det själv) sa att man kunde borra och sedan limma in pluggen med montagelim av typen pl600 så det fick det bli. Dyra jäkla 10x60 plugg och 80mm stor skruv användes, känns extremt gediget.
Jag noterade nu att hängskenorna har hål även längst ner, är det kanske idé att montera på samma sätt även där för ytterligare förstärkning?

Till saken hör att jag precis "flyttat hemifrån" igen och nu äntligen kan få upp min vinylsamling, inte så skoj om mina jamaicanska förstapressar rasar i backen med en badrumsvägg över sig...
Några teorier? :)

Så här ser den ut nu obelastad och med provmonterade hyllor.
Bild
Användarvisningsbild
dar303

Re: Hållfasthet gipsvägg med vägghängande hyllsystem?

Inlägg av dar303 »

Ingen? Nåja, det får bli empiriska studier, borrade tre hål till längst ner och limmade in plugg i morse, skruvar sen! Skenan längst bort ska bara ha hylla längst upp tror jag, blir för trångt i dörröppningen annars så den behöver inte samma stöd.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag har också gipsväggar hemma.
Jag gör det enkelt för mig och skruvar skenorna i reglarna med vanlig träskruv.
Ligger reglarna ogynnsamt för dig?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du funderat på att läsa frågan innan du svarar?
dar303 skrev:I den nya lägenheten så är materialet också gips men hur djupt jag än borrade så kom inget hålrum eller papplager, den är gjord av någon typ av gipsblock!
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Ahh! Missade den raden.

Med risk för att ha missat mer... :wink:
Har du möjlighet att låta skenorna "stå" på golvet? Men risken att hyllan "välter" ut kanske är lika stor för det?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag hittade faktiskt inga reglar, tror de sitter i någon plåtkonstruktion. Har ett vagt minne av att jag såg det när jag kollade på lägenheterna innan jag flyttade in.

Hade nån plan att bygga nån ställning men det blir inte snyggt...får hoppas på det bästa! :)
johano

Inlägg av johano »

Är du säker på att det är gips och inte lättbetong?

/johan
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

När jag skulle göra arbetsbordet i garaget så upptäckte jag att
betongen var allt annat än vettig för att fästa pluggar i.

Så jag borrade en rad med hål, geggade in kraftigt montagelim och sedan i med 4-5cm långa pluggar.
Upp med regeln och skruv in i pluggarna (innan det hann torka).
Sedan gjorde jag likadant för kortsidan (bordet skulle alltså gå in till ett hörn i garaget).
När jag sedan gjort hela regelramen för bordskivan så satte jag upp några tillfälliga reglar i framkanten
och ställde mig på ramen. Det höll utan problem. :)
(Mitt mål var att bordet skulle klara åtminstone 100kg. Nu väger inte jag så mycket,
men jag har slängt upp vinterdäck och slamrat med lite av varje och det verkar helt klart som målet nåddes.)

Så mitt tips är kort och gott:
Pluggar och någon bra geggamoja som fäster i gipset. Låt skenor eller något gå ända ner till golvet.

Hittade några bilder på bygget:

Det är alltså bara ramen som sitter fast i väggen. Mycket stabilt!
Benen är bara stöd nedåt, så inte pluggarna gräver sig uppåt i väggen.
Detta stod jag på innan limmet torkat:

Bild
(2,54 meter långt.)

Resultatet:

Bild
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

johano skrev:Är du säker på att det är gips och inte lättbetong?

/johan

Helt säker! ca 100mm tjocka gipsblock verkar det vara! Borrar utan problem med träborr och noll kraft, pulvret smakar gips! :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

@JimmyAndersson, Det var snyggt! Den metoden körde ju jag också, med stagen fästa med samma metod borde det gå, kraften går ju nedåt och inte utåt nedåt, skruven var ju 80mm så de lär sitta.
Senast redigerad av blueint 18 april 2013, 01:22:12, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: man behöver inte citera hela inlägget för att svara
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har någon konstig form av slaggplattor i väggarna. Det är som att borra i pressad snö och pulvret man får ut är svart (eller grått).

Ställer man skenorna på golvet så kommer dom ut en bit från väggen då golvlisten är 1½cm. Så det blev till att göra distanser som håller ut skenorna lika mycket upptill för att det ska blir rakt.

Tyvärr var det jobbigt att göra distanser och hyllsystemet skulle ju bli klart någon gång så det fick räcka med 8 distanser (lika många skruv) på totalt 4 skenor.

Hyllsystemet lastades sen fullt med diverse hobbygrejer, verktyg, arbetsmaterial, osv.

Empirisk forskning visade på att detta var max-last och lite till. Allt rasade. Inget gick sönder som tur var.

Således: Slaggplattor + 8st skruv + 150kg grejer = inte bra.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

ajdå!
Dessa gipsplattor verkar väldigt solida, nu har jag 12 fästpunkter med limmade 60mm plugg och 80mm skruv men jag återkommer i ämnet om/när det rasar! :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hur de kunde rekommendera PL600 förstår jag inte! Helt värdelös tycker jag att den är! Det ska vara någon slags miljövänlig vattenbaserad variant av PL400 som är "bra skit". I det här fallet kommer det säkerligen inte spela någon roll dock, men ändå :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Limmet är väl egentligen främst för att de inte ska snurra när man drar i skruvarna? Sen är det väl pluggens expandering som gör att de sitter?
Skriv svar