Har ett byggrelaterat problem som jag funderar på om någon här har någon insikt i, jag misstänker att det kan finnas ett par duktiga byggare och byggingenjörer här!
Jag har precis flyttat in i en nybyggd lägenhet där jag vill ha in ett vägghängt hyllsystem, lite som ELFA-systemet fast grövre, det är kontorsmöbler och har tidigare använts för att lagra bl.a rullband, vinylskivor och CD-skivor i stora mängder så jag vet att de håller i alla fall.
Problemet är väggen, i den tidigare lägenheten jag hade dom så bestod väggen av dubbla gipsskivor så det blev 9st 10mm molly/gipsexpanders och det gick fint med ett par hundra böcker och en rejäl B&O-stereo i hyllan.
I den nya lägenheten så är materialet också gips men hur djupt jag än borrade så kom inget hålrum eller papplager, den är gjord av någon typ av gipsblock!
På bygghandeln så hade de aldrig hört talas om detta byggmaterial men en byggare jag pratade med (som inte hade sett det själv) sa att man kunde borra och sedan limma in pluggen med montagelim av typen pl600 så det fick det bli. Dyra jäkla 10x60 plugg och 80mm stor skruv användes, känns extremt gediget.
Jag noterade nu att hängskenorna har hål även längst ner, är det kanske idé att montera på samma sätt även där för ytterligare förstärkning?
Till saken hör att jag precis "flyttat hemifrån" igen och nu äntligen kan få upp min vinylsamling, inte så skoj om mina jamaicanska förstapressar rasar i backen med en badrumsvägg över sig...
Några teorier?

Så här ser den ut nu obelastad och med provmonterade hyllor.