Inkoppling av Heidenhein glasskala?
Inkoppling av Heidenhein glasskala?
Hej
Har några glasskalor av modelen Heidenhein LS903 & 904.
Lyckades hitta en manual på nätet där det fanns en kopplingsbild som jag ej blir klok på alls.
Är detta en puls för 0grader, 1 puls för 90grader och sen en indexpuls, precis som en vanlig inkrementell encoder?
Trodde heidenhein körde med typ SSI protokoll med sinus signaler och annat konstigt.
Min fråga är om man kan koppla in dessa till typ en K-flopp som encoder feedback?
Har några glasskalor av modelen Heidenhein LS903 & 904.
Lyckades hitta en manual på nätet där det fanns en kopplingsbild som jag ej blir klok på alls.
Är detta en puls för 0grader, 1 puls för 90grader och sen en indexpuls, precis som en vanlig inkrementell encoder?
Trodde heidenhein körde med typ SSI protokoll med sinus signaler och annat konstigt.
Min fråga är om man kan koppla in dessa till typ en K-flopp som encoder feedback?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Inkoppling av Heidenhein glasskala?
Med tanke på att de anger utsignalen som 10uA peak-to-peak så är det nog inte vanlig digital två-fas "inkrementalenkodersignal" utan snarare analog sin/cos. Det troliga är att du behöver extern anpassning för att det ska fungera med KFlop men jag kan inte säg säkert.
H.O. Har läst runt som bara den på nätet och det verkar vara en Sinusoidal signal som är 11uA i signal.
Man kan visst konvertera denna signalen med nån EXE box från heidenhain = känns dyrt.
Ingen som vet om det finns andra typer av konverters för såna här glasskalor?
Man kan visst konvertera denna signalen med nån EXE box från heidenhain = känns dyrt.
Ingen som vet om det finns andra typer av konverters för såna här glasskalor?
I princip borde det räcka med ett motstånd och en komparator per kanal.
Jag svarar utan att ha koll, men mest för att väcka ideer.
Sin-cos utsignalen från heidenhain, kan det vara gjort för att efterlikna signalen från en resolver?
Var det inte så att Kflop (eller kanske Kanalog) hade möjlighet att läsa in resolver-feedback?
Edit:stavfel
Sin-cos utsignalen från heidenhain, kan det vara gjort för att efterlikna signalen från en resolver?
Var det inte så att Kflop (eller kanske Kanalog) hade möjlighet att läsa in resolver-feedback?
Edit:stavfel
Eller inductosyn kanske?kan det vara gjort för att efterlikna signalen från en resolver?
Det verkar som att denna typ av skala främst är avsedd för readouter, och inte CNC-styrningar.
Hei!
Dette er en mye mer avansert sak enn en vanlig encoder. Ved å måle de analoge strømmene i tillegg til å telle pulser kan man besteme hvor man er imellom to pulser. Dvs. man får en mye mye bedre oppløsning enn den digitale løsningen. Men om man ikke trenger oppløsningen så er det vel bare å bruke en komparator-kobling el. for å få enkle digitale pulser ut og så telle disse.
Mvh
Bernt
Dette er en mye mer avansert sak enn en vanlig encoder. Ved å måle de analoge strømmene i tillegg til å telle pulser kan man besteme hvor man er imellom to pulser. Dvs. man får en mye mye bedre oppløsning enn den digitale løsningen. Men om man ikke trenger oppløsningen så er det vel bare å bruke en komparator-kobling el. for å få enkle digitale pulser ut og så telle disse.
Mvh
Bernt
Säter, det kan säkert vara så.säter skrev:Eller inductosyn kanske?kan det vara gjort för att efterlikna signalen från en resolver?
Det verkar som att denna typ av skala främst är avsedd för readouter, och inte CNC-styrningar.
Har en Deckel maskin där det sitter såna här skalor på som är kopplade till ett Grundig cnc system.
Skulle vara intressant om det är så att vill jag kunna koppla dessa till en Kflop eller nåt så måste jag sätta på EXE boxar.
Om jag fattat det rätt så multiplicerar dom boxarna upp upplösningen med, hur nu dom kan göra det?
Någon som har använt såna boxar och vet hur det funkar?
Om jag fattat det rätt så multiplicerar dom boxarna upp upplösningen med, hur nu dom kan göra det?
Någon som har använt såna boxar och vet hur det funkar?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Fråga Tom på Dynomotion huruvida dessa HH skalor går att koppla till KFlop/Kanalog, du hittar länken på Dynomotion.com
Har ställt en fråga till Tom
Det som jag ej hajar är att det finns 2 box typer.
EXE och IBV
EXE är ström signal TTL
IBV är spännings signal TTL
Kommer EXE box funka med Kflop då?
Det som jag ej hajar är att det finns 2 box typer.
EXE och IBV
EXE är ström signal TTL
IBV är spännings signal TTL
Kommer EXE box funka med Kflop då?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:

Ser inte din fråga på Yahoo, regga dig få del av all information den vägen. Han svarar helst på frågorna via Yahoo gruppen.
Det fungerar ju precis som Bernie skriver. Om du kör signalerna genom en enkel komparator-koppling så får du ut en digital signal (fyra flanker eller fyra "pulser") per sin/cos cykel. När skalan används med rätt instrument eller en så där EXE-box så mäter den ju också VAR i cykeln, alltså amplituden på strömmen ur SIN respektive COS utgången - inte bara polariteten som blir fallet med en enkel komparator-koppling.
KAnalog har ju analog-ingångar så i princip skall det ju fungera men det går inte att koppla in direkt eftersom skalan har ström-utgång och KAnalog har spänningsingång. Det fixar man såklar enklast med ett motstånd - i princip...
EDIT: Om databladet du infogade i första posten är korrekt så lämnar skalan ström, alltså är det EXE du ska ha om du ska omvandla till TTL.
KAnalog har ju analog-ingångar så i princip skall det ju fungera men det går inte att koppla in direkt eftersom skalan har ström-utgång och KAnalog har spänningsingång. Det fixar man såklar enklast med ett motstånd - i princip...
EDIT: Om databladet du infogade i första posten är korrekt så lämnar skalan ström, alltså är det EXE du ska ha om du ska omvandla till TTL.
När jag skrev om EXE och IBV så talar dom om TTL utgången, att den antingen är ström eller spänning.H.O skrev:Det fungerar ju precis som Bernie skriver. Om du kör signalerna genom en enkel komparator-koppling så får du ut en digital signal (fyra flanker eller fyra "pulser") per sin/cos cykel. När skalan används med rätt instrument eller en så där EXE-box så mäter den ju också VAR i cykeln, alltså amplituden på strömmen ur SIN respektive COS utgången - inte bara polariteten som blir fallet med en enkel komparator-koppling.
Vad vill en kflop ha på sin encoder ingång?
Kan man koppla en EXE box in där för att skicka in en TTL signal som feedback till regler loopen
Nej, det är INGÅNGEN på boxen som antingen är ström (EXE) eller spänning (IBV) - UTGÅNGEN är i båda fallen TTL (alltså 5V-logik) vilket är vad KFlop vill ha som insignal på sina enkoder-ingångar.När jag skrev om EXE och IBV så talar dom om TTL utgången, att den antingen är ström eller spänning.
Så, om du skaffar en EXE-box så kan du sätta den mellan skalan och KFlop.