Fjärrstyrning av LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teodorl

Fjärrstyrning av LED

Inlägg av teodorl »

Jag skulle vilja fjärrstyra en LED med hjälp av en fjärrkontroll. Vilken teknik tror ni är lämpligast - IR eller radio?
Jag vill hålla både kostnad och svårighetsgrad på en så låg nivå som möjligt - men inte så att funktionaliteten blir lidande.

Fjärrkontrollen ska ha den egenskapen att knappen inte ska behöva hållas nedtryckt för att LED:en ska lysa, utan det ska vara två lägen (av/på). Inget fusk med en knapp som "stannar kvar" i intryckt läge och ligger och drar batteri godkänns.

Mottagaren (LED) ska växla läge vid signal från fjärrkontrollen (vippa för att komma ihåg senaste läge?) och innehålla så få och små komponenter som möjligt.

Det är väl i stort sett de egenskaperna jag är ute efter. Borde inte vara så speciellt svårt att bygga med tanke på exempelvis denna produkt som ändå bygger på samma princip. Detta är dock inte exakt det jag är ute efter eftersom jag vill bygga prylen själv från grunden - inte modda en redan färdig produkt.

Någon som har tips, idéer eller kanske en länk till något schema som kan hjälpa mig en bit på vägen? Vet inte var jag ska börja riktigt. :wink:
Användarvisningsbild
teodorl

Inlägg av teodorl »

Är jag på rätt spår med denna btw?

Gjorde misstaget att söka lite efter att jag postat inlägget. F'låt.. :wink:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En Pic10F i SOT23 kapsel kopplad till en ir-led via ett motstånd och en knapp till en ingångarna på picen. = 4 komponenter

skall du bara styra en sak så så kvittar det vad skickar för kod, hitt´ på ´nåt bra bara.

Till mottagera en vanlig ir-detektormodul, en avkodar pic och du har utgången. = 2 komponenter
Fick jag välja så satte jag två komponenter till mottagaren och det är en konding och ett motstånd för att avkoppla matningen till modulen, skall du lyxa ordentligt så ta en avkopplingskondig till picens matning också..

total komponentkostnad:
uP 2x 7,20 = 14,14 SEK
Ir modul 1X12,45= 12,45
Ir-diod 1x15,6 = 15,60
motstånd och kondingar äää..

en 50 lapp ungefär för delarna, sen vill du kanske koppla på en FET eller något annat för att få mer kraft än att tända en diod på utgången iofs. Använd HSDL4230 som sändardiod - den är dyr för att vara en ir-diod, men värd varenda krona om man vill ha bra räckvidd med lite ström.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Nej de radiostyrda strömbrytare som Clas Olsson säljer innehåller en mikrokontroller alt. fjärrkontroll-IC för att sända nummerkoder.
Mottagaren tar emot koden och ställer om utgången OM det är rätt kod.

Det du beskriver låter mer som att slå om utgången varje gång mottagaren får insignal (bärvåg).

Den ritningen du har länkat till är avsedd att kopplas till en RC-mottagare, så då måste sändaren vara påslagen hela tiden.

Absolut simplaste du kan bygga själv (om du inte vill programmera):

Sändare: 38kHz Oscillator (t.ex. baserad på NE555) + IR-diod.
Mottagare: 38kHz IR-mottagare (t.ex Elirm 8601) + T-vippa (ettställ j & k på en jk-vippa).

Observera att mottagaren kommer att reagera på ALLA IR-fjärrkontroller, i praktiken: Alla fjärrkontroller till hemelektronik (TV, stereo osv).
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

ritninig på detta???
Användarvisningsbild
teodorl

Inlägg av teodorl »

bengt-re skrev:Till mottagera en vanlig ir-detektormodul, en avkodar pic och du har utgången. = 2 komponenter
Måste man ha tillgång till en programmerare för att lyckas med detta eller finns det "färdiga" pic som fungerar till detta ändamål?

Tony skrev:Observera att mottagaren kommer att reagera på ALLA IR-fjärrkontroller, i praktiken: Alla fjärrkontroller till hemelektronik (TV, stereo osv).
Så kan vi ju inte ha det. :wink:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

nja, programera måste du tyvärr göra, men billigaste pic-programerarna kostar inte många kronor, ids man kan man bygga en själv åsså - man får inte icd då iofs, men för enkla projekt så går det ändå. Sodjan säljer billiga pic-programerare tror jag och han är duktig på picar också, jag menar förr eller senare måste du väl ändå börja programera ;)
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Då är det PIC (eller anan mikrokontroller) som gäller.
Io för sig finns det färdiga fjärrkontrollkretsar från t.ex. Holtek men de finns inte på elfa.

Du får programmera själv, har du tur så hittar du något projekt med källkod som du kan kopiera/modifiera till dina ändamål.

Programmerare finns det ritningar till lite överallt, oftast rätt enkla att bygga.

Edit: Bengt var snabbare...
Användarvisningsbild
teodorl

Inlägg av teodorl »

Tack för alla svar!

Jag behöver alltså en programmerare (denna kanske?) och två PIC eller liknande + lite andra prylar.

Bengt-re - du nämner Pic10F i SOT23 kapsel till fjärrkontrollen. Fungerar denna också att använda till mottagaren? Vad är det som avgör vilken PIC man väljer?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, den bör gå bra att använda - jag har tidigare gjort liknande saker, men använde då 12f629 som är 8-pinnars med lite mer minne, men bör gå bra med en 10fxxx också. Vad som avgör är dels vilka specialfunktioner man behöver, hur många pinnar man behöver, vilken kapsel man vill ha och hur mycket programminne, RAM och Eprom man behöver. Ofta så finns det många olika uP som kan lösa uppgiften man vill, men är man inte så van är det enklare att välja en "för stor" uP för att slippa optimera så mycket.

Det som är roligt med 10f och 12f serien är de små kapslarna vilket gör att man bygga riktigt små saker med uP. Dessutom så är de så billiga att man kan ersätta mycket disktreta grindar med uP istället. Jag menar - vill man ha funktionen ifrån en NE555, så kan man lösa det med en 10f eller 12f till lägre kostnad och färre komponenter. uP behöver inte göra avancerade saker - inte så billiga som de är i dessa kapslar iaf.
Användarvisningsbild
teodorl

Inlägg av teodorl »

Då förstår jag. :wink: Men går det att driva en LED på utgången på denna PIC, eller hur var det..?

Var programmeraren jag länkade till något att ha förresten?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

JOdå, går bra att driva en LED - direkt på utgången - man kanske inte skall utan förkopplingsmotstånd, men ibland kan man fuska... ;)

Progrmeraren är ett JDM-derivat, och gamla hederliga JDM har programerat många kretsar genom åren, kort sagt - inget som helst fel på den programeraren om du inte behöver all säkerhet i dyra programerare eller ICP. Och med små uP behöver man varken icd eller hög säkerhet, jag menar om brännar programmet hänger sig och man någon gång på ett år bränner en pic för det? Kostar kretsen någon 10á så tja... man har tjänat in det på att programeraren var billig ändå..
Användarvisningsbild
teodorl

Inlägg av teodorl »

bengt-re skrev:En Pic10F i SOT23 kapsel kopplad till en ir-led via ett motstånd och en knapp till en ingångarna på picen. = 4 komponenter
Dags att ta upp denna tråd igen.

Kollade lite på Pic10F206 i SOT23-kapsel. Är ingen fena på uC men för jag funderar genast på hur benen på denna kapsel ska passa i en ZIF-sockel. Är SOT23 till för att ytmonteras? Vad använder man för programmerare i sådana fall?

Är det kanske smartare att använda sig av DIL8 kapseln för Pic10F om jag tänkt använda mig av en "vanlig" programmerare..?

Lite bråttom när jag skriver detta, hoppas ni förstår vad jag menar, annars - fråga!

Mvh
/Teo
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

har gjort ett liknande projekt med 12f629.

har faktiskt en färdig kod för detta. en sändare o en mottagare kod.

så om du e snäll, o vill ta en genväg kan ja bjussa på hexfiler. så kan du lösa det snabbt. men då lär du dig inte så mycket på vägen.

/meckis
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

här kommer en bild på hur ja koppla det när jag använde mig av designen:

Bild

Bild

obs! lysdioden är en tvåfärgad diod som byter färg när man växlar on/off.

:)
Skriv svar