små stegmotorer eller små servon

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Detraw

små stegmotorer eller små servon

Inlägg av Detraw »

Halloj,

Som jag skrev i en annan tråd har jag nu fått tag på en billig liten trådlös kamera, som jag har tänkt sätta på en liten robot, den vara radiostyrd och kunna åka runt sammtidigt som den sänder video bilden till fjärrkontrollen. Har tänkt mig att försöka bygga den så liten som möjligt och letar därför smart sätt att driva den frammåt, vad tror ni, servo eller stegmotor? vill ju gärna att motorn ska vara liten och den behöver inte vara allt för stark, bilen kommer inte väga allt för mycket.

Vill också att man ska kunna styra kameran i sidled. till detta tänkte jag använda en stegmotor, då också en ganska liten....

Nu till den egentliga frågan da: vad kan man få tag på stegmotorer och servon till detta ändamål? Har inte allt för mycket pengar att lägga ut på projektet så det får helst inte vara några jätte dyra motorer...

Har ni andra tips på saker ni tror kan behövas, eller som jag borde tänkta på är det naturligtvis bara att säga till :)

Tackar på förhand /Daniel
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det är bara att sticka ner huvudet i soptunnan & leta efter gammla skrivare, så löser det sig!.
Detraw

Inlägg av Detraw »

att jag inte tänkte på det, har ju redan sparat ett par, dock är de lite för stora... skulle gärna ha ett par som är mindre, men det kanske är knepigt att få tag på billigt :(

dock de motorerna som ska styra kameran vill jag ha nått mindre... kameran är ca 20x20x20 mm stor, så det skulle behövas en ganska så liten motorn för att styra den, för att inte motorn ska va dubbelt så stor som kameran :)

Ska försöka bygga nån grundkonstruktion i en snar framtid.. har dock inte byggt nån form av robot tidigare... nån som vet nån sida som man kan få lite kontruktionstips från, gärna nån annan liten robot...

Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Det brukar finnas små stegmotorer i diskettstationer. Jag har sett en 3½ tums floppy med en stegmotor under som var tunn men med stor diameter (som botten på ett dricksglas och en halv cm tjock). Något sådant hade kanske funkat att ställa kameran på?

Edit: Hittade den... 5,5cm diameter 4mm tjock
Bengan

Inlägg av Bengan »

Är inte det bara en borstlös DC-motor?
Senast redigerad av Bengan 14 december 2005, 06:21:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

det finns ju en annan motor i en diskettstation, en riktig stegmotor, gissa vilken, jo, den som styr läsarhuvudet =) den är väl liten och bra?

btw man får inte citera hursomhelst heller... läs reglerna :shock:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den som sätter fart på diskett disken är en platt borstlös DC motor, den som styr läsarmen är en liten stegmotor.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

"borstlös DC motor" dvs. AC motor. :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Korta frågor:

Stegmotorn i en diskettstation har fyra anslutningar. Ansluts den som en bipolär stegmotor då alltså? Någon som vet hur mycket ström den drar?
Detraw

Inlägg av Detraw »

4 kablar = bipolär ja... dina andra frågor har jag inga svar på dock....

Surfade runt lite och letade efter stegmotorer... hittade ett par på allmotion.serie som va riktigt små, en som va 6mm i diameter och 6,5mm lång... kanske lite överdrivet liten :D

Däremot den som va 10mm i diameter och 11,5mm lång kanske skulle kunna va nått, den har ett hållmoment på 0,0017Nm det borde väl räcka för att styra runt den lilla kameran som bara väger ett tiotal gram? Dock står det inte hur mycket stegmotorn kostar, bara att det är ett billigt allternativ.

Är det nån som han hanldat på AllMotion.se tidigare och vet hur det ligger till med priser och sånt?

Skriv svar