Velleman PS3005D Labbaggregat 0-31V 5A m.m.

skurt

Re: Velleman PS3005D Labbaggregat 0-31V 5A m.m.

Inlägg av skurt »

Hej,
Köpte nyss en PS3005D från Kjell & Co. Ger ett seriöst intryck från utsidan tycker jag med bra knappar, display, ratt och kontakter - helt ok för priset. Jag har dock inte mycket att jämföra med som total nybörjare.

Dock var ett av argumenten för mig att instrumentet ska kunna kopplas till PCn och styras därifrån. Stor besvikelse. Jag kör Windows 7 som sägs vara kompatibelt men programvaran är under all kritik. Efter 15 minuter har jag haft dessa problem;
1) Efter lite krångel fick jag in USB-drivrutinen. Visar sig sedan att man måste välja com-port nummer <=8 i enhetshanterare annars hittar inte mjukvaran apparaten. Det står iofs i instruktionen (som jag förståss inte läste från början) men den typen av begränsningar ska väl inte behöva finnas 2013 tycker jag.
2) Mjukvaran kräver att man kör den som administratör - annars får man windows fellmeddelande om att programmet nekas access till sina filer.
3) Man måste klicka på en "Enter"-knapp på splash-screen:en för att det programmet skall starta. Är väl inte ett problem men sätter nivån för första intrycket av mjukvaran.
4) Programfönstret går ej att justera i storlek och tar upp hela eller nästan hela min skärmyta.
5) Utseendet är fullständingt fritt från finess.
6) Krashar med ett felmeddelande på kinesiska och jag tvingas döda processen i aktivitetshanteraren.

Har skickat en fråga till Velleman om det. Kanske finns någon nyare mjukvara tillgänglig.

Så betyg på medföljande mjukvara: 1 av 10 :evil: . 1poäng för att det faktiskt går att slå på och av utgången från PCn.

Förutom mjukvaran är jag dock klart nöjd så här långt!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> man måste välja com-port nummer <=8

På vilket sätt är det ett verkligt problem?
Har du fler än 8 virtuella COM portar?
skurt

Inlägg av skurt »

COM-port <=8 var mest ett problem genom att det tog mig en stund att lista ut varför mackapären inte ville koppla upp sig. Men lätt att lösa när man förstår vad som är fel förståss. Dvs om man vet hur man ändrar COM-portar och att portarna 1-8 inte redan är upptagna. Plug and pray snarare än plug and play alltså :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Dags att skriva egen drivare ;)

Det är ett USB-seriechip som tar textsträngar så borde inte vara jättesvårt att skriva programkod för den.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mrubbert skrev:Visst det är OT, Men Vellemanen försörjer denna gamle satlook.
Vuxen komponenter med HF-trafo o rör. Det roliga är att vi snackar om 11cm bildyta diagonalt.
Off-topic, men ändå mätinstrument:

Hur ser dagens moderna digitala signaler ut på den där?
Mrubbert

Inlägg av Mrubbert »

Har inte provat denna på dagens freq, trots jag monterat xxx + antal antenner o paraboler för 15 år sedan. Men ska prova den en vacker dag.
Fick apparaten, typ loppis fynd.
Och tog fram den nu typ 2 år senare o bara testade om det var liv i den.
Men visst, den snappar upp något som synes på bilden (ej ansluten). Troligtvis telefon eller wifin..

ON topic. kommer att uppdatera hur denna velleman uppför sej !
Skriv svar