broms till dc-motor ?
-
broms till dc-motor ?
hej,går det att enkelt bromsa en dc motor närman tar bort driv batteriet ? liksom återmata ström till batteriet ? med tex 2 dioder ? är inte så kunnig på detta alls så förklara enkelt om det går ? TACKSAM !
Re: broms till dc-motor ?
Du kan bromsa den genom att helt enkelt kortsluta polerna alternativt koppla in ett låg-ohmigt motstånd. För att bromsa den "aktivt" måste du ha någon form av styrelektronik som, i princip, lägger på spänning med motsatt polaritet, då bromsar motorn hårdare och regenererar. Den regenererade effekten kan då matas tillbaka till batteriet - på gott och ont.
Vad är det för motor?
Vad är det för motor?
-
det en mabucci 7,2v 540 motor, ja kan jag på nå enkelt sätt bromsa den ? förklara mer tack
- prototypen
Koppla bort batteriet och kortslut motoranslutningarna. Motorn kommer att fungera som generator som är kortsluten dvs gå väldigt tungt.
Protte
Protte
> Nej, inte motsatt polaritet. Samma polaritet men lägre spänning.
Eller motsatt polaritet om den ska bromsa regenerativt, precis som jag skrev. (Kvadrant 2 eller 4).
kallebakom,
Jag tyckte jag förklarade det...
Det enklaste är att helt enkelt koppla bort spänningen från motorn och kortsluta dess anslutningar. Ju högre hastigheten desto hårdare kommer den bromsa, "bromsverkan" avtar sedan succesivt vart efter varvtalet sjunker - men det kommer inte att mata tillbaka någon energi till batteriet, rörelseenergin kommer omvandlas till värme i motorns lindning.
Eller motsatt polaritet om den ska bromsa regenerativt, precis som jag skrev. (Kvadrant 2 eller 4).
kallebakom,
Jag tyckte jag förklarade det...
Det enklaste är att helt enkelt koppla bort spänningen från motorn och kortsluta dess anslutningar. Ju högre hastigheten desto hårdare kommer den bromsa, "bromsverkan" avtar sedan succesivt vart efter varvtalet sjunker - men det kommer inte att mata tillbaka någon energi till batteriet, rörelseenergin kommer omvandlas till värme i motorns lindning.
-
Om det handlar om en permanentmagnetiserad DC-motor så är det visst samma polaritet på spänning men dock motsatt polaritet på ström som gäller vid regenerativ bromsning jämfört med normal drift.H.O skrev:> Nej, inte motsatt polaritet. Samma polaritet men lägre spänning.
Jag håller inte med så du blir nog tvungen att övertyga mig....
För att du ska kunna återmata energi till batteriet så måste väl "laddspänningen" vara högre än batterispänningen? Om spänningen på batteriet är 12V kan du väl inte ladda det med en strömkälla vars spänning bara är 10V?
Om du inte kastar om polariteten över motorn så blir inte "laddspänningen" högre än batterispänningen och ström kan inte flyta från motorn till batteriet - om du inte stoppar in en DC/DC-konverter som höjer spänningen såklart.
När du kastar om spänningen över motorn hamnar batterispänningen i serie med motorns EMK, spänningen blir då högre än batterispänningen och ström kan flyta till batteriet.
För att du ska kunna återmata energi till batteriet så måste väl "laddspänningen" vara högre än batterispänningen? Om spänningen på batteriet är 12V kan du väl inte ladda det med en strömkälla vars spänning bara är 10V?
Om du inte kastar om polariteten över motorn så blir inte "laddspänningen" högre än batterispänningen och ström kan inte flyta från motorn till batteriet - om du inte stoppar in en DC/DC-konverter som höjer spänningen såklart.
När du kastar om spänningen över motorn hamnar batterispänningen i serie med motorns EMK, spänningen blir då högre än batterispänningen och ström kan flyta till batteriet.
Ah, just nu har jag inte så mycket tid men jag kan göra ett kort försök.
Bortsett från lindningsresistans och andra icke-idealiteter i motorn så är motorspänningen direkt proportionell mot rotationshastighet och ström mot vridmoment. Att bromsa motsvarar att byta tecken på vridmomentet och därmed även strömmen. Men motorn snurrar åt samma håll och därmed är spänningen av samma tecken som vid motordrift.
För regenerativ bromsning behövs det alltså en DC/DC-omvandlare mellan motor och batteri för att kunna regenerera vid en lägre hastighet än vad man får vid direkt koppling mellan motor och batteri.
Vänder man polariteten på motorn kommer strömmen att flyta åt motsatt håll mot vad som krävs för att ladda batteriet. Den mekaniska energin plus extra energi som tillförs från batteriet under inbromsningen kommer att omvandlas till värme i kretsens resistanser, däribland motorns lindningsresistans.
Bortsett från lindningsresistans och andra icke-idealiteter i motorn så är motorspänningen direkt proportionell mot rotationshastighet och ström mot vridmoment. Att bromsa motsvarar att byta tecken på vridmomentet och därmed även strömmen. Men motorn snurrar åt samma håll och därmed är spänningen av samma tecken som vid motordrift.
För regenerativ bromsning behövs det alltså en DC/DC-omvandlare mellan motor och batteri för att kunna regenerera vid en lägre hastighet än vad man får vid direkt koppling mellan motor och batteri.
Vänder man polariteten på motorn kommer strömmen att flyta åt motsatt håll mot vad som krävs för att ladda batteriet. Den mekaniska energin plus extra energi som tillförs från batteriet under inbromsningen kommer att omvandlas till värme i kretsens resistanser, däribland motorns lindningsresistans.
Det är ingen brådska men tack.Ah, just nu har jag inte så mycket tid men jag kan göra ett kort försök.
Där är vi helt överens på samtliga punkter.Bortsett från lindningsresistans och andra icke-idealiteter i motorn så är motorspänningen direkt proportionell mot rotationshastighet och ström mot vridmoment. Att bromsa motsvarar att byta tecken på vridmomentet och därmed även strömmen. Men motorn snurrar åt samma håll och därmed är spänningen av samma tecken som vid motordrift.
Precis vad jag skrev alltså.För regenerativ bromsning behövs det alltså en DC/DC-omvandlare mellan motor och batteri för att kunna regenerera vid en lägre hastighet än vad man får vid direkt koppling mellan motor och batteri.
Ja men för att det här ska fungera över huvud taget så måste det ju, som jag skrev i mitt första inlägg men uppenbarligen inte varit tillräckligt tydlig med, sitta någon form av styrelektronik mellan batteri och motor (4-kvadrants servo-drive t.ex) som ju då i princip fungerar som en likriktare och returnerar strömmen till nätdelen/batteriet.Vänder man polariteten på motorn kommer strömmen att flyta åt motsatt håll mot vad som krävs för att ladda batteriet. Den mekaniska energin plus extra energi som tillförs från batteriet under inbromsningen kommer att omvandlas till värme i kretsens resistanser, däribland motorns lindningsresistans.
Jag är i alla fall tvungen att ha en dumpkrets över kondensatorn i nätdelen för att inte spänningen ska stiga över max-gränsen när motorn bromsas "aktivt".
En helt vanlig H-brygga kommer att räcka. Den kommer att agera stepp upp omvandlare med motorlindningen som induktans. Du behöver inga exotisk speciallösningar.
Hur som helst ska du inte byta polaritet på spänningen.
Hur som helst ska du inte byta polaritet på spänningen.