kulskruvar, trapetsstång, gängstång

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
cazz

kulskruvar, trapetsstång, gängstång

Inlägg av cazz »

Ok
Det är sent, min hjärna (Om jag nu har en) jobbar lite trögt men vill bara säkerställa en sak på detta område

För bästa precision så använd kulskruv som också är den dyraste alternativet

För mindre precision så använd trapetsstång som är billigare

för ännu mindre precision så går det bra med gängstång som är väldigt billigt.

Jag har sett alla tre används av personer här till medelstora projekt.

Mitt projekt som jag änn har i skallen ska inte blir mer stort än A4 (kanske lite mindre) i arbetsyta för kretskortsfräsning och en del borr/fräsa plastlådor)
Räcker det då med att jobba med trapetsstång?

Har läst på en hel del trådar här och det verkar vara typ 0,1mm eller sådant per 10mm, är lite osäker hur "stort" det är på kretskort.
Tittar jag på Klas-Kenny projekt så tror jag det var gängstänger och vad jag förstår så skulle det vara ok när han skulle bli klar att köra kretskort.
och om jag fattar rätt så är även POSY-A4 med gängstänger?

Så om det skulle vara ok, så borde väll trapetsstång vara lite bättre eller har man fel??
ToPNoTCH

Re: kulskruvar, trapetsstång, gängstång

Inlägg av ToPNoTCH »

Tvärt mot vad man kanske tror så ställer just kretskort fräsning rätt stora krav på fräsen.
Det beror på att man ofta använder volframkarbid stål med runt 0.1mm i spetsen, vilka är extremt spröda.

Om man har minsta slag i fräsen så knäcks spetsen vid 90-gradarna.

Man kan "minska" problemet genom minskad hastighet, men man vill ju ha lite fart vid kretskort fräsning.

Nu är ju vändglapp och slag två olika saker, men jag misstänker att vändglapp inte heller är så trevligt för stålet.

Andemeningen i inlägget är att påtala att det går inte att "gena" med fräsbygget och göra en alltför snikig variant med motivet att man "bara skall köra kretskort".
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Trapetsstång är speciellt effektivare och går att få med högre stigning = högre fart på lägre motorvarv, men mindre kraft.

Visst har gängstång lite stigningsfel, men jag fräste utan problem ett kretskort häromkvällen där jag iaf ledde ledare mellan benen i en vanlig stiftlist utan problem, så det går göra rätt fina grejor även med gängstång.

Om du har ett fel på 0.1mm per 10mm så får du räkna med att du kan få upp til 1% fel, så nej det är inte jättemycket, men det viktigaste i de allra flesta fall är inte stigningsfel utan att maskinen är stabil och inte vibrerar för mycket, för det är döden för tunna frässtål.

Detta är en arduinoshield gjord häromnatten till minigubben, skitfult routad, men den gick fint att fräsa:
ScreenShot092.jpg
Även i andra material är det inget jättefel på precisionen, tillexempel så är denna gjord med min lillasyster:
Bild
Bild

Texten "Var redo" är 0,7mm från topp till botten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

mm ska skissa idag på storleken, som sagt den kommer inte bli stor för den ska bara fräsa små saker.
Då behöver man inte någon lång stav.
Skriv svar