Hjälp med val av spindelmotor till CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Gtm-S

Hjälp med val av spindelmotor till CNC-fräs

Inlägg av Gtm-S »

Hej

Jag är ny här på forumet, men har hållit på lite med cnc fräsar i mitt tidigare jobb som cncoperatör på ett snickeri, och gillar teknik och mekanik i allmänhet.
Har läst endel på detta forum och måste säga att jag har fått mycket inspiration.
Nu har jag en Syil X6 (kina fräs), vilken jag håller på att uppgradera, tycker att detta är väldigt stimulerande och gillar utmaningar.
Har monterat automatiskt verktygslängds inmätning mot Mach3.
Modifierat spindeln MK3 till Tormach TTS typ fast med dia 20 skaft, och luft hydrauliskt släppning av verktyg.
Monterat vacuum pump med tillhörande vacuumbord för att kunna fräsa tunna material.
Installerat en 4:e axel.
Skall framöver komplettera med verktygs karusell för ATC.
Skall också byta styrkort mot ett modernare med fler utgångar/ingångar(har tittat på JB cnc´s Smoothstepper med nätverks anslutning, verkar rätt)
Men först behöver jag öka på spindelvarvtalet vilket idag är max 3.500 V/min med en borstlös DC motor.
Jag önskar komma upp i 5-6000 V/min, men har inte plats att sätta dit en vanlig 3 fasmotor med VFD.
Har därför funderat på en Servomotor som spindelmotor, därtill frågan, vad är lämpligast AC eller DC, vilken modell skall jag leta efter och styrning till denna.
Motorn som sitter där idag är på 1,5Kw och har måtten 123x123, med en fläns diameter på 100-105 mm (svårt att mäta på plats) motorn heter MBL-123-HM-300HA.

Tacksam för ideer
Mvh
Thomas J
H.O

Re: Hjälp med val av spindelmotor till cnc fräs

Inlägg av H.O »

Hej och välkommen!
Vill du bara ha mer varvtal eller behöver du högre effekt också?
Motorn du har nu är i stort sett en exakt det du får om du köper en borstllös servomotor med den skillnad att det på servo-motorn sitter någon typ av encoder/resolver. Vet du om motorn är utrustad med hall-givare som matar tillbaka till styrtningen eller detekterar den rotorposition med hjälp av mot-emk?

Det jag är ute efter är att du kanske (troligen) kan använda befintlig motor och bara ersätta drivningen med en annan lämplig. Utan att ha mer data på motorn (märkspänning, ström, etc) är det svårt att tipsa om ett drivsteg men kanske en VSD-XE från Granite Devices kan funka. Annars har Advanced Motion Controls prylar för upp till 400V, 20A och det brukar finnas en hel del på EBAY.

En annan sak, ej att förglömma, är hurvida resten av spindeln klarar det högre varvet men det kanske är andra som provat före dig?
Användarvisningsbild
Gtm-S

Inlägg av Gtm-S »

Hej

Tack för svar, du menar att man kan varva upp motorn med en drivare från granite?, jag har en bild på märkskylten men vet inte hur jag postar den här.
Har mejlat till granite, får se vad dom svarar.
Spindeln ska jag byta lager i till skf lager, har ingen aning om hur kina lagrena är.
det sitter en hall givare på motorn som ger signal till styrkortet, men det är inte koppat vidare till datorn, troligtvis för att det inte finns stift kvar på parallelporten därav min plan på att byta styrkort.
hur gör jag för att tex kunna gänga med maskinen, beror det endast på drivaren till spindelmotorn.har egentligen inte märkt att effekten är förliten, kaske då fräsen ( 8mm) går ner i aluminium tycker jag den sackar, men kanske har jag för högmatning 200mm/min vid nergång. när jag fräser alu ca 500mm/min, 4mm djup går det fint.
Jag är inte så hemma på elektronik men lär mig gärna har fått för mig att en ac motor har stabilare varvtal.

motor data enl märkskyllt
220v, 1500w, 5,9A
4,3 Nm, 3500 v/min
main supply, U,V,W
sedan info om inkoppling av hallgivaren

Med vänlig hälsning,

Thomas
H.O

Inlägg av H.O »

Ah, nej eftersom motorn är specad till 220V så kommer inte en drivare från GD att fungera eftersom de inte klarar så hög spänning. Men tanken var alltså att köra motorn på lite högre spänning.

Hall-givarna är till för att ge drivelektroniken information om "var på varvet" rotorn är så att elektroniken vet genom vilka lindningar den ska skicka ström för att motorn skall rotera.

Att motorn sackar kan bero på dålig reglering eller helt enkelt att du försöker plocka ut mer effekt än den klarar av att ge. Kanske finns det någon juster-pot på styrkort för att kompensera, borde vara märkt I*R eller liknande.

Det enklaste sättet att gänga är med en flytande hållare, det kräver såklart att du har tillråckligt vridmoment vid det aktuella varvtalet samt att du kan accelerera/retardera Z-axeln tillräckligt snabbt (utan att hållaren bottnar). Rigid tapping stöds inte när du kör Mach3 via LPT-porten, vissa externa styrkort KAN stödja det, jag vet inte säkert.
Användarvisningsbild
Gtm-S

Inlägg av Gtm-S »

Tack för ditt svar

ok, då verkar det som att jag behöver byta motor i alla fall och köra en drivare från GD eller liknande
då kvarstår frågan vilken motor som fysiskt funkar att ersätta min med.
och om jag ska nöja mig med 1,5kw eller gå upp till 2,2kw.
vilket egentligen styrs av vilken motor som får plats.
En annan detalj jag såg nu är att stegmotor drivarna drivs av 110V från en stor trafo, är det brukligt.
Skall kompletera med en stegmotor eller servomotor till ATCn och funderar på vad jag ska ha, den skall köras som B axel, men det kommer senare spindeln först.

Med vänlig hälsning,
thomas
Användarvisningsbild
Gtm-S

Re: Hjälp med val av spindelmotor till CNC-fräs

Inlägg av Gtm-S »

Hej
Har hittat två kandidater på motor och drivare den ena är från kina, den andra från Taiwan, Adlee AM-2200-H, vilken verkar bättre men dyrare, har mejlat till tillverkaren men ej fått nåpgot svar, enda stället jag hittat att köpa den på är i Nya Zeeland, någon som har något annat tips annars tror jag att jag beställer från NZ (kostar ca 8100:- inkl frakt) Kina varianten kostar ca 4000:- dock finns inga inställningsmöjlighter på den.
Skriv svar